اخباراخبار مایکروسافت

از هر پنج رایانه شخصی یک دستگاه مجهز به ویندوز 10 است

آمارها نشان می‌دهد که از هر پنج رایانه شخصی یک دستگاه مجهز به سیستم عامل ویندوز 10 است.

در پایان هر ماه آمار جدیدی درباره نصب سیستم‌های عامل مختلف (operating systems) و میزان استفاده از مرورگر (browser) آن سیستم منتشر می‌شود. در خلال ماه‌ ژوئیه میلادی از هر پنج رایانه شخصی یک دستگاه مجهز به سیستم عامل ویندوز 10 شده است. بنابراین ویندوز 10 تاکنون 19/14 درصد از سهم بازار سیستم عامل‌ها را به خود اختصاص داده است.

این آمار که از سوی مؤسسه Net Market Share انتشار یافته نشان می‌دهد ویندوز 10 به میزان 17/43 درصد رشد داشته که برای این مدت زمان دستاورد متعادلی به شمار می‌آید. نکته در خور ذکر این که ویندوز 7 از 48/57 درصد به 49/05 درصد در ماه می ارتقا یافته و در مدت زمان مشابه میزان استفاده از ویندوز 8 از 11/38 درصد به 10/46 درصد رسیده است.

اما ویندوز XP به رغم این که دیگر پشتیبانی نمی‌شود همچنان بیش‌ترین میزان استفاده را در بازار دارد؛ اگرچه از مقدار توجه به آن کاسته شده چون از 10/9 درصد به 9/78 درصد کاهش یافته است.

در حالی که این درصدها کامل و جامه نیستند زیرا بر مبنای روش نمونه‌گیری به دست آمده‌اند اما به دلیل این که بهترین اطلاعات موجود در سطح عمومی هستند به طور گسترده‌ای مهم انگاشته می‌شوند. همچنین باید خاطرنشان کرد که اطلاعات جمع‌آوری شده از دستگاه‌هایی بود که به اینترنت متصل بوده‌اند. به همین دلیل ویندوز XP بر صدر نشسته؛ هرچند دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل از آن جا که دیگر حمایت نمی‌شود به شکل هول‌انگیزی در معرض آسیب‌پذیری و ابتلای به بدافزار (malware) هستند.

از سوی دیگر، آمارهای رو به رشد مایکروسافت نشان می‌دهد که میزان نصب ویندوز 10 در روندی ثابت سیر صعودی را در پیش گرفته است. شرکت مایکروسافت به تازگی اعلام کرده که به روز‌رسانی سالکرد (Anniversary update) دوم ماه اوت در دسترس خواهد بود و هم‌اکنون بیش از 350 میلیون دستگاه در حال استفاده از ویندوز 10 هستند.

چطور بود !

جلیل جعفری

مترجم و روزنامه‌نگار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا