اخبار

مشکلات سخت افزاری سرور ؛ دردسرهای بزرگ و راه حل های کوچک

کارشناسان و تکنسین‌های شبکه که حوزه کاری آن‌ها در ارتباط با رسیدگی به سرورهاست، به طور پیوسته در تلاش هستند تا سطح دانش خود در ارتباط با عملکرد سرور را افزایش دهند تا بتوانند سرورها را به گونه‌ای پیکربندی کنند که بالاترین سطح از عملکرد را ارائه دهد.

سازمان‌ها هزینه قابل توجهی را صرف خریدن سرورهای فیزیکی می‌کنند و از این‌رو انتظار دارند سرورها در پیشرد فعالیت‌های تجاری به آن‌ها کمک کنند. یکی از پرسش‌های رایجی که توسط کارشناسان شبکه مطرح می‌شود این است که سرورها با چه مشکلاتی روبرو می‌شوند ؟ و چگونه باید این مشکلات را شناسایی یا برطرف کرد؟ در این مطلب نیم نگاهی به مشکلات و خرابی سخت افزاری سرورها می‌پردازیم.

خرابی های سخت افزاری سرور

هنگامی که صحبت از خرابی های سخت افزاری سرور به میان می‌آید با طیف گسترده‌ای از مشکلات روبرو هستیم. برخی از سخت‌افزارها مانند هارد دیسک و پاور به دلیل عملکرد خاص‌شان بیشتر در معرض خرابی قرار دارند. برخی از رایج‌ترین مشکلات سخت افزاری سرور عبارتند از:

  • خرابی باتری سرور
  • خرابی کش
  • خرابی چیپ intelligent provisioning
  • خرابی raid
  • خرابی پاور سرور
  • خرابی هارد دیسک
  • و …

در ادامه دلیل و راه حل خرابی‌های رایج سخت افزارهای سرور را بیان می‌کنیم. اگر مشکلات شما پیچیده‌تر است و برای رفع آنها تخصص کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای تعمیر سرور و قطعات آن به صفحه https://falnic.com/server-services مراجعه کنید.

خرابی باتری سرور

یکی دیگر از مشکلات رایج سرورهای فیزیکی، خرابی باتری سرور است. زمانی که عمر مفید باتری رید کاهش پیدا می‌کند یا دچار مشکل می‌شود، نشانه‌های خطایی را نشان می‌دهد که کارشناسان شبکه با توجه به این نشانه‌ها قادر به شناسایی مشکلات هستند. از جمله این نشانه‌ها باید به پیغام خطای کنترلر رید، افزایش حجم باتری، شارژدهی کم و خاموش شدن غیرمنتظره سرور اشاره کرد. در برخی موارد نیز پیغام خطایی در سیستم عامل ویندوز ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد باید به فکر تعویض کردن باتری سرور باشید.

خرابی باتری سرور

خرابی کش

یکی دیگر از ایرادات متداول سرورهای فیزیکی، خرابی کش است. نکته مهمی که هنگام خرابی باتری رید کنترلر باید به آن دقت کنید این است که سرورها می‌توانند بدون باتری نیز به کار خود ادامه دهند، اما در این حالت کش سرور غیرفعال می‌شود. به این معنا که هنگام قطعی برق، اطلاعات کش از دست می‌رود و اگر اطلاعات به طور کامل روی دیسک‌ها ذخیره نشده باشند، از دست می‌روند. یکی از ابزارهای قدرتمندی که اجازه می‌دهد وضعیت باتری رید کنترلر را بررسی کنید، ابزار hp ssacli است که اطلاعات دقیقی در ارتباط با کش و باتری ارائه می‌دهد.

خرابی چیپ intelligent provisioning

خرابی تراشهIntelligent Provisioning در سرور یک مشکل جدی است که می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی شود. این تراشه مسئول مدیریت پیکربندی سرور است، از این‌رو اگر خراب شود، سرور ممکن است نتواند بوت شود، پیکربندی خود را بارگذاری کند یا تنظیمات شبکه یا سایر تنظیمات سیستم را بارگذاری کند.

در برخی موارد، خرابی تراشه IP ممکن است باعث شود سرور کاملا غیرقابل استفاده شود. برخی از علائمی که ممکن است نشان‌دهنده خرابی تراشه IP باشند به این صورت است که سرور بوت نمی‌شود یا تنظیمات پیکربندی را بارگذاری نمی‌کند، سرور پیام‌های خطا مربوط به تراشه IP را نمایش می‌دهد، عملکرد سرور کاهش یافته یا ناپایدار می‌شود. از دلایل مختلف خرابی تراشه IP باید به آسیب‌دیدگی فیزیکی مانند ضربه یا افتادن، نوسانات ولتاژ، خرابی فایل‌های سفت‌افزار یا خرابی مدار الکترونیکی اشاره کرد.

  دانلود تصاویر پس زمینه لومیا 535

خرابی raid

خرابی raid به بروز هرگونه مشکلی در آرایه raid اشاره دارد که باعث از دست رفتن داده‌ها یا عدم دسترسی به داده‌ها می‌شود. خرابی raid می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی raid، مشکلات سخت‌افزاری است. این خرابی می‌تواند در هر یک از هارد دیسک‌ها یا رید کنترلر رخ دهد. به طور مثال، اگر معماری رید روی RAID 0 تنظیم شده باشد، خرابی یکی از دیسک‌ها باعث از دست رفتن اطلاعات می‌شود یا در صورتی که از رید 5 استفاده شده باشد و دو هارد دیسک با مشکل روبر شوند، آرایه رید خراب شده و دسترسی به اطلاعات غیرممکن می‌شود.

خرابی raid

خرابی پاور سرور

خرابی پاور سرور یکی از مشکلات جدی است که باعث از کار افتادن سرور و از دست رفتن داده‌ها شود. خرابی پاور سرور دلایل مختلفی دارد. یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی پاور سرور، بروز مشکل در هر یک از مولفه‌های سخت‌افزاری سرور مثل ترانسفورماتور، خازن، یا رگولاتور ولتاژ است. آسیب‌دیدگی هر یک از این مولفه‌ها می‌تواند باعث کاهش یا قطع جریان برق به سرور شود. نوسانات ولتاژ عامل دیگر خرابی پاور سرور هستند که نه تنها باعث آسیب‌دیدگی مولفه‌های مختلف پاور می‌شود، بلکه ممکن است باعث سوختن آن شود.

راه‌حل کلیدی اول که باعث می‌شود پاور سرور در معرض نوسانات شدید ولتاژ قرار نگیرد، به‌کارگیری UPS است. هنگامی که سرورها به یو‌پی‌اس متصل می‌شوند، برق موردنیاز آن‌ها از طریق یک ولتاژ ثابت و پایدار تامین می‌شود. به بیان دقیق‌تر، UPS هرگونه نوسان را ثابت کرده و همچنین در زمان قطع برق نیز، انرژی موردنیاز سرور را تامین می‌کنند.

دومین راه‌حل مربوط به تولیدکنندگان بزرگ سرورهاست که نصب دو منبع تغذیه روی سرور را به عنوان یک راهکار قدرتمند برای حل مشکل خرابی پاور در نظر گرفته‌اند. به طور معمول، بیشتر سرورهای موجود در بازار قابلیت نصب دو پردازنده را در اختیار کارشناسان شبکه قرار می‌دهند تا در صورت خراب منبع تغذیه اصلی، پاور ثانویه به مدار وارد شده و سرور بدون مشکل به کاربران خدمت‌رسانی کند. در این حالت کارشناسان شبکه فرصت کافی برای تعویض منبع تغذیه معیوب را خواهند داشت.

خرابی هارد دیسک

با توجه به این‌که هارد دیسک‌ها در گروه رسانه‌های ذخیره‌سازی مکانیکی قرار دارند، هرچه بیشتر استفاده شوند، به همان نسبت عمر مفید آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. کارشناسان شبکه‌ای که هارد دیسک‌ها را بدون هیچ‌گونه معماری رید روی سرورها قرار داده باشند، همواره باید نگران این موضوع باشند که ممکن است هارد دیسک‌ها در گذر زمان ناگهان خراب شود و اطلاعات آن‌ها از دست برود.

بهترین راهکار برای غلبه بر این موضوع استفاده از الگوهای مختلف رید متناسب با تعداد هارد دیسک‌ها یا حافظه‌های SSD نصب شده روی سرورها است.

در این مقاله 6 مشکل رایج سرورهای فیزیکی که شامل خرابی باتری سرور، کش، چیپ intelligent provisioning، raid، پاور سرور و هارددیسک بود را بررسی کردیم. مشکلات سخت افزاری سرور می‌توانند مشکلات جدی برای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ایجاد کنند. با آگاهی از عوامل ایجاد کننده مشکلات سخت افزاری سرور و رعایت نکات پیشگیری، می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا