اخبار

چالش های پیش رو در مهاجرت از یک سیستم عامل موبایل

مهاجرت کردن تجربه ای‌ست بسیار جالب همراه با چالش‌های بسیار. تجربه‌ ‌ای که در مهاجرت کردن به دست می‌آید، می‌تواند شیرین یا تلخ، جذاب یا معمولی، خوب یا بد و .. باشد. مهاجرت کردن از یک سیستم‌عامل به سیستم‌عاملی جدید، همیشه همراه با چالش بوده و می‌تواند خاطره تلخ همراه با از دست دادن هزینه مالی باشد. در ادامه با ویندوز ایران همراه باشید.

Windows-10-Mobile-Phone

حال می‌خواهم به شما بگویم که اگر از سیستم‌عامل گوشی خود خسته شده‌اید و می‌خواهید، تجربه جدیدی از سیستم‌عامل‌های موجود در بازار را تجربه کنید، می‌توانم برای شروع، اطلاعاتی در مورد Windows 10 Mobile را در اختیار شما قرار بدهم و سعی دارم که در این مقاله، شما را با این سیستم عامل سریع و روان، آشنا کنم.

ابتدا میخواهم کمی در مورد تاریخچه ویندوز برای آشنایی هر چه بیشتر شما با این سیستم‌عامل برای شما بنویسم.

ویندوز فون (Windows Phone) یک سیستم عامل قابل اجرا بر روی تلفن همراه است که توسط شرکت بزرگ مایکروسافت ارائه شده است. بعد از سال ها تلاش برای ساختن سیستم عاملی برای کاربران اسمارت‌فون‌ ها ،مایکروسافت با Windows Phone خود در سال 2010 دوباره به عرصه بازار وارد شد. این اقدام بزرگ سبب شد در اوایل گوشی های HTC، Samsung و LG از این سیستم عامل استفاده کنند، اما اکنون این سیستم عامل را بر روی گوشی های NOKIA نیز مشاهده می کنیم. این سیستم عامل که به رابط کاربری Metro مجهز شده است، چیدمان متفاوتی از آیکون ها و Menu را ارائه می دهد و بسیاری از پردازش‌های اسمارت‌فون ها را سریع، آسان و راضی کننده می کند.

ویندوز موبایل

imagesimages (2)

البته باید این را در نظر بگیریم که ویندوزفون با ویندوز موبایل فرق می‌کند. این سیستم عامل در ابتدا در سال 2000 برای PDA ها به عنوان Pocket PC ارائه شد ( به آن Windows Mobile  Classic  نیز می گفتند). در ضمن،اسم Windows Mobile با ارائه اسمارت فون ها در سال 2003 مطرح شد و برای دفعات متعدد برای استفاده کاربران بیرون  داده شد،که همه آن اسمارت فون ها یا از کیبورد و یا از رابط کاربری قلم نوری بهره می بردند و بسیار از سیستم عامل های ویندوز دسکتاپ عقب تر بودند.

ویندوز 7

images (1)

 

 

ویندوز فون ۷ در کنگره جهانی موبایل بارسلونا رونمایی شد و از چند ماه بعد رسما در بازارهای جهانی منتشر شد. مایکروسافت در می ۲۰۱۱ یک به روز رسانی رسمی برای ویندوز فون ۷ به نام Windows Phone 7 Mango منتشر کرد. این به روز رسانی نرم افزار اینترنت اکسپلورر ۹ را با همان استانداردهای نسخه ویندوزی برای وین فون به ارمغان آورد، همچنین پردازش همزمان را در برنامه ها میسر ساخت و برنامه هایی هم برای کار با شبکه های اجتماعی و اتصال به درایو حافظه اینترنتی مایکروسافت (SkyDrive) به وین فون اضافه کرد.

بعد از Mango نوبت به Tango رسید و ویندوز 7 بر روی سیستم هایی با پردازنده 800 مگاهرتزی و رم 256 به راحت قابل اجرا بود. البته کاربران Tango و Mango نمیتوانستند دستگاه خودشان را به ویندوز 8 آپگرید کنند و همین امر نیز، باعث دلسردی این کاربران شد.

ویندوز 8

Windows_Phone_8

ویندوز 8، انقلابی عظیم در صنعت سیستم‌عامل های گوشی های ویندوزی بود، چرا که از نظر ظاهر و روان بودن، خیلی بهتر از ویندوز فون 7 بود. البته این را هم باید خاطر نشان کنم که ویندوز 8 می‌توانست از پردازنده های چند هسته‎‌ای پشتیبانی کند و از نظر Interface یا رابط کاربری، بسیار زیبا تر از ویندوز 7 بود که این اتفاق در سال 2012 روی داده بود و همه چیز را برای همکاری دو شرکت میاکروسافت و نوکیا، فراهم کرد و این امر باعث شد که سیستم‌عامل ویندوزفون، بیشتر بر روی گوشی های نوکیا فراهم بود. البته شرکت های دیگری مانند Huawei با گوشی Ascent W2 و Samsung با گوشی ATIV S و HTC با دو مدل گوشی 8X و 8S و نیز تولید و عرضه شد.

تصاویری از گوشی های ویندوزی هواوی، سامسونگ، اچ تی سی را در زیر مشاهده کنید.

download (1)download (2)

download (3)download (4)

 از ویژگی های ویندوز 8 میتواند به همه کانتکتها در قسمتی به نام People  ارائه می شود که با کانتکت‌های فرد در ایمیل، فیس بوک، لینکد این و سرویس‌های آنلاین قابلیت هماهنگ سازی دارد و باعث می شود اطلاعات همه افرادی را که می شناسید یک جا داشته باشید و برای یافتن اطلاعات تماس افراد دچار سر درگمی نشوید. استفاده از ویندوز اکسپلورر هم که بطور یکپارچه در بستر ویندوز 8 مشاهده می‌شد که میتوانستید چند صفحه را به حالت Load شده داشته باشید و از تکنولوژی HTML 5 استفاده می‌شد.

استفاده از Office و فایل های PDF که یکی از پرکاربرد ترین برنامه هایی است که دانش آموزان و دانشجویان استفاده میکردند و کمبود آن در بستر یک سیستم‌عامل موبایل، به شدت حس می‌شد، در بستر ویندوزفون اعمال گردید.

ویندوز 8،1

nokia-lumia-920

در 14 فروردین 1394 بالاخره مایکروسافت، ویندوزفون 8،1 را معرفی کرد که باعث به ارمغان آوردن بسیاری ویژگی ها و بهبودی ها در عملکرد، سیستم‌عامل شد.

وجود دستیار صوتی کورتانا Cortana

Cortana_Home_gsm

ویندوزفون 8.1 به همراه خود دستیار صوتی شخصی کرتانا را به همراه خواهد داشت. بعد از اپل با ارائه سیری و اندروید با ارائه google now اکنون نوبت به مایکروسافت رسیده تا دستیار صوتی خود را به دنیای رقابت وارد کند. این دستیار صوتی که توسط بینگ پشتیبانی خواهد شد نقش مهمی را در ویندوزفون 8.1 بازی خواهد کرد. کاربر می‌تواند از طریق این دستیارصوتی یادآور تنظیم کند، برنامه‌های تقویم خود را تعیین کند، با افراد تماس بگیرد و در مورد جایی که در آن قرار دارد اطلاعات کسب کند و یا اینکه برای مشاهده جایی برنامه ریزی کند. این دستیار صوتی علاوه بر این نتایج مسابقات را می‌داند، وضعیت آب و هوا را می‌تواند شرح دهد. از طریق دکمه سرچ که در زیر صفحه نمایش گوشی‌های ویندوزفونی قرار دارد می‌توانید این خانم دستیار صوتی را فعال کرده و با آن صحبت کنید.

در ابتدای کار موتور جستجوی Bing و Foursquare منابع کرتانا هستند اما قرار است به تدریج منابع جدیدتری به این دستیار صوتی کمک کنند. تایید شده که در ابتدای کار کرتانا در کشور آمریکا ارائه خواهد شد و بعد از آن نوبت به کشورهای انگلستان و چین رسید و کشورهای دیگر مانند فراسه، ایتالیا، به ترتیب به این لیست اضافه شدند.

بهبودی در بخش اکشن سنتر Action center

QuickAction_Default_gsm

در حالی که نبود قابلیت نوتیفیکیشن در ویندوزفون 8 احساس می‌شد، بالاخره مایکروسافت در ویندوز 8،1 این کمبود را جبران کرد و حال میتوانستید، اعلان پیام، ایمیل، تماس های از دست رفته،  تنظیم روشنایی، تنظیم مکان یاب، تنظیمات چرخش صفحه،  تنظیمات وای فای، بلوتوث را در نوتیفیکیشن مشاهده کنید.

صفحه قفل جدید و کاشی‌های قابل تنظیم

lock__test2_gsm

در این بروزرسانی، شما می‌توانستید بر روی صفحه قفل خود، مدیریت کنید و دسترسی برخی اپلیکیشن ها برای شما فراهم می‌شد. در بخش کاشی هم می‌توانستید اندازه کاشی را تغییر دهید و حتی برای تصویر پشت کاشی هم، عکسی دلخواه را تعیین کنید.

برنامه های در حال اجرا

Settings_BatterySaver_Overview_gsm

مایکروسافت این بار در بخش تنظیمات، به کاربران اجازه دسترسی اپلیکیشن هایی که در حال اجرا بود را می‌داد و می‌توانستید آن ها را از حالت اجرا متوقف کنید و این کار باعث می‌شد که هم در مصرف باتری اثر بگذارد و هم سرعت کار در بخش سیستم‌عامل را فراهم می‌کرد.

البته استفاده از اکسپلورر 11، استفاده از API جدید در بخش قفل گذاری، استفاده از Wi-Fi Sense، ساعت خاموشی، صفحه کلید Word flow

ویندوز 10 موبایل

windows-10-mobile-tiles-new-lumia-1520

بالاخره بعد از مدت ها پیش‌نمایش ویندوز 10 موبایل که با نام Windows Insider یاد می‌شد در روز چهارشنبه اول بهمن ماه، “جو بلفیوره” سرپرست بخش ویندوزفون در ساختمان ردموند، به رونمایی و معرفی قابلیت‌های ویندوز 10 برای موبایل پرداخت و گفت:

”هدف ما این است که بستری فراهم کنیم تا نگاهی عمیق‌تر به قابلیت‌های سیستم عامل جدید گوشی‌ هوشمند خود داشته باشید.

ویژگی های ویندوز 10 موبایل

اکشن سنتر ویندوز 10 نسخه گوشی با نسخه دسکتاپ هماهنگ و یکپارچه است،

منوی تنظیمات جدید که فضای تنظیمات در ویندوز رایانه‌های شخصی همواره با چالش همراه بوده است. علاوه بر این که کاربران نیاز دارند تا با یک محیط ساده سر و کار داشته باشند، باید اجازه اعمال تغییرات دلخواه برای آن‌ها فراهم باشد. بخش تنظیمات ویندوز 10، برای تلفن همراه و رایانه‌های شخصی صریح و ساده است و در عین حال شاهد پس‌زمینه سفید رنگی در منوی تنظیمات هستیم که در صدر آن لیستی از محبوب‌ترین دانلودهای اخیر قرار دارد

  • جابجایی سریع پیام‌ها بین اس‌ام‌اس و دیگر برنامه‌های پیام‌رسان مانند اسکایپ
  • اپلیکیشن‌های همگانی ( مانند نرم‌افزارهای آفیس: ورد، اکسل و پاورپوینت)
  • سه نرم‌افزار زیرمجموعه آفیس در تمام گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های ویندوز 10 حضور خواهند داشت.
  •  امکان پرینت از فایل آفیس با استفاده از قابلیت وایرلس
  • نسخه جدید Outlook
  • تقویم جدید با رابط کاربری مترو
  •  اپلیکیشن‌های جدید برای ویرایش تصاویر
  • اپلیکیشن جدید موزیک و هماهنگی با فضای ابری  OneDrive
  • در ویندوز 10، بر روی کورتانا تغییرات کوچکی اعمال می‌شود
  • ساخت آلبوم‌های خودکار در گالری تصاویر
  •  تصاویر پس‌زمینه
  •  پاسخ‌دهی ترتیبی (مشابه iOS)
  • صفحه کلید ویندوز 10؛ یک نشانگر مجازی دقیق و پیشنهاد املای کلمات در نوشتن پیام
  • و در آخر هم نسخه رسمی ویندوز 10 موبایل در اسفند ماه 1394 در دسترس عموم قرار گرفت.
  کاهش قیمت 150 دلاری سرفیس بوک مایکروسافت

البته همه گوشی هایی که به ویندوز8،1 آپگرید شدند، نمیتوانستد به ویندوز 10 رسمی آپگرید کنند و بار دیگر نیز، دلخوری کاربران را در پی داشت. اما کاربرانی که نمی‌توانستند به ویندوز 10 موبایل آپگرید کنند، می‌توانستد با استفاده از پروژه Insider دستگاه خود را به بیلد 10586.164 آپگرید کنند و این بیلد هم باعث شد، اولین نسخه رسمی ویندوز 10 موبایل باشد.

البته پروژه Insider به این سادگی ها هم نبود و تمام بیلد ها با مشکل بزرگی مواجه بودند. تا اینکه بعد از آخرین بیلد، یعنی بیلد 10586.164 طی بازخورد هایی که مایکروسافت از کاربران دریافت نمود، این بیلد را جزء اولین بیلد پایه نسخه رسمی معرفی کرد. اما در اصل اولین بیلد پایه 10586.107 بود که حجمی 740مگابایتی داشت و بعد از اینکه به این بیلد آپگرید می‌کردید باید دوباره بررسی برای بروزرسانی را انجام می‌دادید تا به بیلد 10586.164 با حجم 450مگابایتی بروید و بعد از آن هم تا به الان که این مقاله را می‌خوانید، معمولا هر ماه، مایکروسافت یکی از بیلد های خوب و پایدار را برای بروزرسانی، انتخاب می‌کند

با آمدن نسخه پیش نمایش ویندوز 10 موبایل، و معرفی آن توسط مایکروسافت، سازندگان شرکت های معروف و حتی تازه کار، به فکر ساخت گوشی هایی با سیستم عامل ویندوز 10 موبایل افتادند و با معرفی تولیدات خود در نمایشگاه بارسلونا 2016 محصولات خود را به رخ حریفان و به رویت کاربران رساندند

البته خود مایکروسافت هم بیکار نبود و شروع به تولید گوشی هایی با نام Microsoft زد و دیگر گوشی هایی را با نام و برند NOKIA تولید نکرد. البته ویندوز 10 موبایل کم و کاستی هایی هم به همراه دارد و مایکروسافت این را هم خوب می‌داند. مایکروسافت برای اینکه سیستم عاملی را طراحی کند که یک کاربر به آن احتیاج دارد و ویژگی هایی که یک کاربر دوست دارد در گوشی خود داشته باشد، از کاربران می‌خواهد تا بازخورد های خود را نسبت به استفاده از سیستم عامل و اپلیکیشن ها برای مایکروسافت بفرستند و مایکروسافت هم بتواند بهترین سیستم عامل را برای کاربران فراهم کند. هوز هم پروژه Insider در جریان است و حداقل هفته ای یک بار برای توسعه کاربران و یا توسعه دهندگان در حال انتشار است. مایکروسافت خوب می‌داند که از بازخورد های کاربران چطور استفاده کند و کاربران وفادار هم می‌دانند که مایکروسافت به آنها اهمیت می‌دهند.

دستگاه هایی که ویندوز 10 موبایل را بر روی خود حمل می‌کنند.

دستگاه هایی که با ویندوز 10 موبایل عرضه شدند.

“Aser Jade Primo “Liquid M320 / M330

acer-liquid-m330_story

Aser Jade Primo

jade_primo.0.0

Alcatel Fierce XL for windows

alcatel-fierce-xl-1

Archos 50 Cesium

archos-50-cesium

ARP XC01Q 

arp-xc01q-00_story

Bush Eluma 

eluma_story

Coship L08, Moly X1, Moly W5 / X5W

coship-moly-w5-00_story

Cherry Mobile Alpha Prime 5, Alpha Prime 4

alpha-prime-con-windows-10_thumb-1024x791

 HP Elite x3 

HP_Elite_x3_Lead_docks-1024x768

Vaio Phone Biz 

VAIO_Phone_Biz_Silver_Continuum_WIN.0از جمله شرکت های دیگری که گوشی هایی که با ویندوز 10 موبایل عرضه کردند

 

Alcatel Fierce XL for windows

Archos 50 Cesium

Moly Pc Phone W6

Covia Breez X5

Diginnos DG-W10M

Freetel Katana 01, Katana 02

Funker  W5.5 Pro

Geanee  WPJ40-10

Microsoft Lumia 950/950XL, 550, 650

Mouse Computer Madosma Q601

NuAns Neo

Sunty World G500

البته قابلیت هایی که در ویندوز 10 موبایل وجود دارد، در سیستم های دیگر نمی‌توان یافت و یکی از این قابلیت ها، تبدیل گوشی شما به یک کامپیوتر همراه است. یعنی شما می‌توانید، با استفاده از یک داک، ماوس، کیبرد، گوشی خود را به یک مانیتور و یا تلوزیون وصل کنید و از آن به عنوان یک کامپوتر شخصی، استفاده کنید.

ویندوز 10 موبایل دارای سیستم‌عامل‌ی سبک و کارا و با قابلیت های بسیار زیاد است که هر روز در حال پیشرفت است. شما می‌توانید یک بازی سنگین و با گرافیک بالا را در ویندوز 10 موبایل با رام  512 بدون هیچ نوع لگ اجرا کنید اما در سیستم عامل هایی همچون اندورید که نیاز به سخت افزار قوی می‌باشد، شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید و باعث هنگ کردن گوشی میشود و سیستم عامل به یکباره قفل می‌شود و در این هنگام، باید باتری را از گوشی خارج کرده و یا اینکه کلید پاور را آنقدر فشار داده تا دستگاه شما خاموش شود. 

یکی از مزیت‌های ویندوز 10 موبایل، گرم نشدن گوشی در حین بازی و کار کردن است. دوربین خوب، سرعت بالا در هنگام فراخوانی یک اپلیکیشن، نیاز نداشتن به سخت افزار قدرتمند، پیشرفت دز بهبودی سیستم عامل، استفاده از بازی های Xbox در ویندوز 10 موبایل، همگام بودن با ویندوز 10 دسکتاپ، و .. از ویژگی های این سیستم عامل می‌باشد.

شما اگر یک گوشی همراه با سیستم عامل اندورید را خریداری کنید، مطمئن باشید که اگر شانس بیاورید، میتوانید نسخه بعدی اندورید را نیز دریافت کنید و الا همچنان باید در همان نسخه از اندورید بمانید یا اینکه رام گوشی خود را که برای نسخه بالاتر آماده باشد، آن را دریافت کنید و بعد از روت کردن گوشی، آن را ارتقا دهید و یا اینکه هزینه بالاتری برای یک گوشی پرچم دار پرداخت کنید تا الاقل برای مدت دو یا سه سال بتوانید نسخه بالاتر را دریافت کنید.

در هر صورت، نسخه ویندوز 10 موبایل این چنین نیست و شما با سخت افزار ضعیف هم میتوانید، نسخه های بالاتر را دریافت کنید و مطئمن باشید که مایکروسافت، ویندوز 10 را رها نخواهد کرد و همیشه یک دستگاه به روز شده در دستان شماست.

به هیچ عنوان نگران اپلیکیشن هایی که در سیستم عامل قبلی خود داشته‌اید، نباشید. در Store مایکروسافت، هر نوع اپلیکیشن هایی که در IOS و Android استفاده می‌کردید را می‌توانید در Store مایکروسافت بیابید. بعضی از اپلیکیشن ها هم هستند که تنها برای ویندوز 10 موبایل ساخته شده‌اند و شما نمیتوانید که حتی شبیه آن را در سیستم عامل های دیگر پیدا کنید. شما می‎‌توانید اپلیکیشن هایی را که در گوشی ویندوزی خود استفاده می‌کنید، را در کامپوتر ویندوز 10 هم استفاده کنید. هر گاه گوشی خود را گم کردید، میتوانید از طریق کامپیوتر، مکان گوشی خود را پیدا کنید و گوشی را قفل، اطلاعات را پاک، و حتی با گوشی خود تماس بگیرید. کورتانا هم یک دستیار صوتی خوب در کنار شماست. در ویندوز 10 موبایل، از سرعت اینترنت خوبی برخوردار هستید. می‌توانید پیام های خود را از طریق کامپیوتر خود که ویندوز 10 موبایل است، پاسخ دهید. به تماس های خود را ببینید و قابلیت هایی که با هر بار بروزرسانی در در دستگاه شما، به آن اضافه میشود.

کلام آخر

اگر به دنبال دستگاهی هستید که هنگ نکند، در هنگام انجام بازی های سنگین لگ نداشته باشد، احتیاج به سخت افزار قدرتمند برای انجام بازی نداشته باشد، قیمت مقرون به صرفه را داشته باشد، کیفیت دوربین خوب داشته باشد، همیشه به روز باشد، همیشه همراه شما نقش یک کامپیوتر شخصی را بازی کند، گرم نکند، تنوع رنگ در زمان انتخاب را به شما بدهد، به طور یکپارچه از اپلیکیشن در گوشی و کامپیوتر شخصی پشتبانی شود، به شما توصیه می‌کنیم که گوشی های ویندوزی را امتحان کنید. فرق نمی‌کند که از چه برند یا چه نوع مارکی استفاده می‌کنید، تنها مسئله مهم این است که فقط دستگاه شما سیستم عامل ویندوز 10 موبایل را داشته باشد.

نظر شما دوستان گرامی در مورد این مقاله چیست ؟ آیا شما هم نیاز به یک مهاجرت سیستم عاملی دارید ؟ از نظر و پیشنهاد یا پرسش های شما عزیزان استقبال می‌کنیم

چطور بود !

میثم دشت بانیان

ساکن بابل، کارشناس نرم افزار و عاشق ویندوز 10 موبایل

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام من برنامه براتون میسسازم ویدیو هاتون اجرا کنه میتوننین ویدیو تبلیغاتی محصول ها رو بدید برنامه کنم برای دانلود بزارید یا ویدیو های اموزش بدید و ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان در بیارید قیمت هر ویدیو ۳۰۰۰ تومان یعنی ۲ ویدیو در ۱ برنامه میشه ۶۰۰۰ میخواید

  2. سلام من برنامه براتون میسسازم ویدیو هاتون اجرا کنه میتوننین ویدیو تبلیغاتی محصول ها رو بدید برنامه کنم برای دانلود بزارید یا ویدیو های اموزش بدید و ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان در بیارید قیمت هر ویدیو ۳۰۰۰ تومان یعنی ۲ ویدیو در ۱ برنامه میشه ۶۰۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا