آموزش هاآموزش ویندوز 10

کاربران مک تصمیم بگیرند! ویندوز 10؛ آری یا خیر؟

به‌روز‌آوری رایگان ویندوز 10 صرفا مختص کاربران کامپیوتر نیست. کاربران مک هم که از ویندوز استفاده می‌کنند می‌توانند سیستم عامل خود را به رایگان روزآمد کنند. شتاب کنید! زمان به سرعت برق و باد پای در گریز دارد!

به گزارش ویندوزایران، به نقل از zdnet، شما هم اگر کاربر مک هستید اما سیستم عامل دستگاه‌تان ویندوز 7 یا 8.1 است و هنوز ویندوز 10 را به چنگ نیاورده‌اید، گذار زمان با شما نیز تعارف ندارد!

آخرین مهلت برای دریافت ویندوز 10 رایگان 29 ژوییه 2016 اعلام شده است. پس اگر به فکر ارتقای سیستم عامل خود هستید باید عجله کنید چون پس از این تاریخ ویندوز 10 پولی می‌شود و دست کم 119 دلار قیمت می‌خورد.

اگر به طور مرتب سیستم عامل ویندوز روی دستگاه مک خود نصب کرده‌اید و ویندوزتان را همیشه آپدیت می‌کرده‌اید، بخت‌تان بسیار بلند است که به قله ارتقا دست یابید. منتها در این رهگذر مایکروسافت از بس موضوع را تکرار می‌کند که سوهان روح‌تان می‌شود، روی اعصاب‌تان راه می‌رود و خلاصه موی دماغ‌تان می‌شود تا کار را فیصله دهید. راست‌اش اگر این همه مدت به‌روز نشده‌اید، سِرتقی و سرگرانی شما را صمیمانه خدمت‌تان تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم!

این احتمال هم هست که اصلا به ویندوز 10 فکر نکرده باشید. پس چیزهایی هست که باید آویزه گوش‌تان کنید. شرط اول قدم آن است که واجد شرایط دریافت به روز رسانی باشید. یعنی که باید نسخه ویندوز شما اصلی، فعال شده و یکی از نسخه‌های زیر باشد:

اگر ویندزو 7 است باید Starter/Home Basic/Home Premium/Professional/Ultimate باشد.

اگر ویندوز 8.1 است باید  Standard/Pro/Pro for Studentsباشد.

حالا، اگر ویندوز شما از طریق برنامه Apple Boot Camp کار می‌کند، باید اطمینان حاصل کنید که مک شما می‌تواند با ویندوز 10 کار کند. براساس آن چه شرکت اپل اعلام کرده برای نصب ویندوز 10 سیستم عامل مک شما باید OS X Yosemite 64 بیتی یا بالاتر باشد. به این سایت اگر بروید فهرستی از الزامات سخت‌افزاری را که اپل فراهم آورده در این باره خواهید دید.

پیش از نصب ویندوز توصیه می‌کنیم که پیش دریافت نسخه روزآمد ویندوز همه آپدیت‌های مک را دانلود و نصب کنید.

اکنون باید مهیای آپگرید ویندوز باشید. فضای مورد نیاز شما از 25 گیگابایت به بالا است. در این صورت است که می‌‌توانید با چشم‌های بسته به پیش بروید.

  آموزش حل مشکل پندینگ و گیر کردن برنامه ها در استور

اگر پس از آپگرید به ویندوز 10 در حالت Boot Camp متوجه شدید که چیزی درست کار نمی‌کند، در این صورت مجبورید درایورهای ویندوز را برای Boot Camp آپدیت کنید.

اما Boot Camp تنها روش راه‌اندازی ویندوز در مک نیست. راه دیگر این است که ویندوز را با استفاده از نرم‌افزار مجازی‌سازی مثل Parallels Desktop (روش “دسکتاپ موازی” که روش مورد تایید ما برای راه‌اندازی ویندوز در مک هست) در ماشین مجازی راه‌اندازی کنید.

بر خلاف روش Boot Camp، روش Parallels Desktop نرم‌افزار رایگان ندارد اما سرشار از قابلیت‌ها و کارکردهای متنوع است. برای مثال، می‌توانید روش‌های مختلفی را برای ویندوز به کار بگیرید، همه تغییرات اعمال شده در سیستم عامل را به حالت اول برگردانید و حتی سیستم عامل‌های دیگر را مثل لینوکس روی مک خود راه‌اندازی کنید.

منتها از همه قابلیت‌های افزوده شده که نرم‌افزار مجازی‌سازی در اختیار می‌گذارد، از همه مفیدتر این است که به شما اجازه می‌دهد تا ویندوز را در کنار OS X راه‌انداری کنید و به این صورت دسترسی سریع به همه برنامه‌ها و فایل‌ها بدون نیاز به انجام بوت میان OS X و ویندوز داشته باشید.

اگر کپی ویندوز شما در نرم‌افزار مجازی‌سازی در حال کار است، بنابراین قبل از هر چیز نیاز هست که اطمینان حاصل کنید نرم‌افزار شما به روز و با ویندوز 10 سازگار است. برای مثال، تنها نرم‌افزار مجازی‌سازی Parallels Desktop 10 یا نسخه بالاتر آن از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کند. پس اگر شما از نسخه قدیمی‌تر استفاده می‌کنید باید نرم‌افزارتان را که از قضا پولی هم هست ارتقا دهید.

پس از انجام این کار، آماده انجام فرایند ارتقا به ویندوز 10 هستید.

کلام آخر این که جفتِ مک‌ها با سیستم‌های ویندوز 10 جورِ جور است و فرقی نمی‌کند که از چه طریقی ویندوز را روی مک خود روان کرده‌اید. از شما چه پنهان اصلا انگار ویندوز 10 را برای مک ساخته‌اند!

حالا اگر به صرافت افتاده‌اید که ویندوز 10 رایگان را به دست آورید، لازم است بدانید چند روز بیشتر مهلت ندارید. وقتی مک شما از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ردیف باشد، دلیلی ندارد که ویندوز 10 مفتِ چنگ شما نباشد! (اگر هم خوش‌تان نیامد، می‌توانید ظرف 30 روز به سیستم عامل قبلی رجوع کنید).

بسیار خوب! چرا زل زده‌اید به صفحه مانیتور؟ تا دیر نشده تصمیمی بگیرید!

4/5 - (1 امتیاز)

جلیل جعفری

مترجم و روزنامه‌نگار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا