اخبار

مدیریت سرور مجازی با استفاده از سیستم عامل ویندوز

یک سرور مجازی عملکرد یک سرور فیزیکی را تکرار می‌کند. سرورهای مجازی تخصیص مجدد منابع و انطباق با حجم کاری پویا را آسان می‌کنند. در نهایت، یک سرور مجازی به منظور استفاده بهینه از منابع فیزیکی محاسباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین، بازگشت سرمایه بهتری را برای هر سازمان فراهم می‌کند. همان‌گونه که می‌دانید همه سیستم عامل‌ها (OS) را می‌توانید روی سرورهای مجازی نصب و مدیریت کنید؛ اما، می‌توان گفت ویندوز یکی از سیستم عامل‌های پرکاربرد از نظر کاربران است که در این مقاله قصد داریم به بررسی مدیریت سرور مجازی با استفاده از سیستم عامل ویندوز بپردازیم.

انواع سرورهای مجازی چیست؟

چند روش مختلف برای ارائه سرور مجازی وجود دارد که در صنعت با نام‌های type-1 و type-2 شناخته می‌شوند. Type-1 یک سرور مجازی بومی است که مستقیماً روی سخت‌افزار سرور میزبان برای کنترل، مدیریت منابع و سیستم عامل مهمان اجرا می‌شود. نمونه‌های محبوب این مورد می‌تواند چیزی مانند VMWare ESXi یا Microsoft Hyper-V و Oracle VM باشد.

Type-2 یک راه حل میزبانی شده است که روی یک سیستم عامل معمولی اجرا می‌شود، مانند سایر برنامه‌ها. این بدان معناست که سیستم عامل مهمان در بالای سیستم عامل میزبان اجرا می‌شود. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از Parallels Desktop، VirtualBox و VMWare Workstation.

مجازی‌سازی کامل

این روش در بالا به عنوان یک روش type-1 بیان شده است. این مجازی‌سازی کامل مستقیماً روی سخت‌افزار فیزیکی دستگاه اجرا می‌شود. یک سیستم عامل اساسی وجود ندارد. این به سرور مجازی دسترسی مستقیم به سخت‌افزار را بدون اینکه هیچ نرم‌افزار دیگری مانع شود، فراهم می‌کند. به همین دلیل، مدیران سیستم و متخصصان فناوری اطلاعات اغلب متوجه می‌شوند که این کارآمدترین راه برای انجام مجازی‌سازی است. type-1 یا مجازی‌سازی کامل روشی است که اکثر سازمان‌ها سرورهای مجازی خود را روی آن اجرا می‌کنند.

سرورهای مجازی type-1 اغلب ایمن‌تر هستند زیرا hypervisor که مجازی‌سازی را کنترل می‌کند، مستقیماً روی سخت‌افزار فیزیکی اجرا می‌شود.

مجازی‌سازی در سطح سیستم عامل

این روش در بالا به عنوان روش Type-2 بیان شده است. Type-2 در بعضی از مواقع یک hypervisor میزبان یا مجازی‌سازی در سطح سیستم عامل نامیده می‌شود. به این دلیل که سرور مجازی کلی برای اجرا به سیستم عامل دستگاه میزبان موجود متکی است. این امر بر منابع رایانه مانند پردازش، حافظه، ذخیره‌سازی و منابع شبکه تأثیر می‌گذارد. این راه حل‌ها اغلب استفاده می‌شوند زیرا هزینه ورود به‌طور قابل توجهی کمتر است. گاهی اوقات، متخصصان فناوری اطلاعات از سرورهای مجازی Type-2 برای ایجاد دسکتاپ مجازی استفاده می‌کنند.

فرا مجازی‌سازی

گزینه سوم احتمالی نیز وجود دارد. فرا مجازی‌سازی یا Para-virtualization نیز از Hypervisor استفاده می‌کند؛ اما، سرورهای مجازی به‌طور کامل سخت‌افزار میزبان فیزیکی را شبیه‌سازی نمی‌کنند. در عوض، یک Hypervisor Para-Virtualization از یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) (که معمولاً در سرورهای مدرن را ادغام می‌کند) استفاده کرده و مستقیماً تماس‌ها را با سیستم عامل میزبان و سرور مجازی مبادله می‌کند. سرورهای مجازی حاصل، محیط خود را به‌عنوان گسترش منابع میزبان تشخیص می‌دهند.

vps ویندوز

بهترین شیوه‌های مدیریت سرور مجازی

راه‌های مختلفی برای مدیریت و نگهداری سرور مجازی شما وجود دارد که در زیر برخی از آن‌ها را بیان کرده‌ایم:

  • اطمینان حاصل کنید که تمام سخت‌افزار استفاده‌شده در لیست سازگاری سخت‌افزار برای آن نسخه خاص hypervisor شما قرار دارد. هیچ چیز بدتر از رفتن به یک سایت مشتری یا کار روی یک hypervisor کند نیست زیرا از سخت‌افزار ناسازگار استفاده شده است.
  • اطمینان حاصل کنید که انتخاب سخت‌افزار حداقل نیازهای پیکربندی شما را برآورده می‌کند. زیرا همیشه زیادبودن بهتر از خیلی کم بودن است.
  • هنگام ساخت سرورهای مجازی برای سیستم‌های تولیدی و سازمانی، بهترین تمرین این است که حافظه را به مدت ۷۲ ساعت تست کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل سخت‌افزاری وجود ندارد.
  • همیشه مطمئن شوید که نرم‌افزار شما به‌روز است. اکثر راه حل‌های مدرن از N-1 پشتیبانی می‌کنند که N=نسخه فعلی و -1 نسخه قبلی است. این به عملکرد، امنیت و قابلیت پشتیبانی سرورهای مجازی کمک می‌کند.
  کیس های Amzer Dual Layer Hybrid KickStand برای لومیا

مزایای استفاده از سیستم عامل ویندوز در سرور مجازی ویندوز

یکی از کارهایی که باید قبل از انتخاب سیستم عامل و سرور مجازی انجام دهید، تعیین اهداف و نیازهای خودتان است. به عنوان مثال اگر وب‌سایت شما از زبان برنامه‌نویسی جاوا و html استفاده می‌کند می‌توان گفت VPS ویندوز یا خرید سرور مجازی با سیستم عامل ویندوز انتخاب مناسبی برای آن خواهد بود.

سرور مجازی یک ابزار مدیریتی بسیار کاربردی، با دسترسی‌های بیشتر از یک‌هاست اشتراکی می‌باشد. خرید VPS یک گزینه مناسب است چراکه می‌توانید یک سرور با سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز را در موقعیت ایران و خارج تهیه فرمایید.

همه زبان‌های برنامه‌نویسی توسط سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می‌شوند؛ اما، اگر یک وب‌سایت از زبان PHP استفاده کند بهتر است که سیستم عامل انتخابی آن لینوکس باشد. پایگاه داده MYSQL نیز یک انتخاب مناسب برای ویندوز خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که کارکردن با سیستم عامل ویندوز راحت بوده و نیازمند فراگیری مطالب جدید نخواهد بود. در سیستم عامل ویندوز علاوه بر هزینه‌ای که باید برای خرید سرور مجازی انجام دهید، برای نصب و راه‌اندازی آن نیز هزینه‌هایی را باید پرداخت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا