اخباربررسی

با گوشی ویندوزی Alcatel IDOL 4S بیشتر آشنا شوید

شرکت هایی مانند HP, Acer, VAIO, Alcatel, و چند شرکت ژاپنی دیگر، و به تازگی Panasonic هم به این لیست شرکای تجاری مایکروسافت برای ساخت گوشی های ویندوزی اضافه شده‌اند، و ما نیز، به عنوان تیم ویندوز ایران، سعی کردیم در مورد این محصولات، مطلبی را در سایت، پوشش بدهیم. این بار نوبت به Alcatel IDOL 4S رسیده است. با ما باشید تا بررسی بیشتری در مورد Alcatel IDOL 4S داشته باشیم.

تا به حال، به صورت کامل، بررسی گوشی Alcatel IDOL 4S را پوشش نداده‌ایم اما این بار از شما دعوت می‌کنیم تا با بررسی کامل Alcatel IDOL 4S، با ما باشید.

Alcatel IDOL 4S برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا، تحت شبکه T-Mobile عرضه شد و پس از آن شبکه مخابراتی T-Mobile، گوشی ویندوزی Alcatel IDOL 4S  را با یک سیم کارت رایگان در آمریکای شمالی، عرضه کرد و هنوز هم، هیچ خبری از عرضه جهانی آن نیست که واقعا جای تعجب دارد! Alcatel از گوشی جدید ویندوزی خود با نام IDOL 4S در نمایشگاه MWC رونمایی کرد. IDOL 4S را می‌توان یکی از کامل‌ ترین و شکیل ترین، گوشی ویندوزی دانست.

اولین برداشت

اولین چیزی که شما را به متعجب می‌کند، یک گوشی بالارده همراه با پلتفرم ویندوز 10 موبایل است که بسته بندی آن، خبر از یک گوشی ویندوزی، می‌دهد. Alcatel بسته بندی IDOL 4S، را به صورت جمع و جور و شسته و رُفته، در نظر گرفته است اما اگر دقت کنید، با یک بسته بندی متفاوت، رو به برو می‌شوید که بیشتر شبیه یک بسته بندی لوازم خانگی است. بسته بندی IDOL 4S مانند بسته بندی گوشی های دیگر شرکت ها نیست و کمی متفاوت است.

وقتی کمی بیشتر به جعبه IDOL 4S نگاه کنید، شاهد یک هدست VR می‌شوید که نظر خود را به شما جلب خواهد کرد. شرکت Alcatel هدست VR را نه به عنوان یکی هدیه، بلکه به عنوان، یک دستگاهی که همراه با گوشی می‌باشد، در گوشه سمت راست، جعبه IDOL 4S قرار داده که نشان دهنده کامل بودن لوازم جانبی گوشی است. Alcatel اولین شرکتی است که محصول خود را با لوازم جانبی کامل، در یک جعبه قرار می‌دهد.

جعبه گشایی

شما را منتظر نمی‌گذاریم و به سراغ جعبه گشایی IDOL 4S می‌رویم. زمانی که بسته بندی را باز می‌کنید و وسائل داخل جعبه را بیرون می‌کشید و جلوی چشمان خود، قرار می‌دهید، متوجه یک گوشی خوش ساخت، همراه با تمام وسائل های جانبی در یک نگاه، می‌شوید. یک حس خوب، با بسته بندی های شکیل، با یک هدست زیبای VR، همراه با کاور ژله ای و شارژر و کتابچه راهنما، ذهن شما را درگیر خواهد کرد.

به سراغ گوشی IDOL 4S می‌رویم. جلو و عقب IDOL 4S که نگاه بیندازیم، متوجه شیشه سیاه و سفید می‌شویم که شباهت زیادی به Gorilla Glass دارد اما مطمئن هستیم که Gorilla Glass نیست! اما طراحی آن باعث شده که طراحی  شیشه تا لبه ها هم ادامه داشته باشد و لبه های خارجی از فلز، به زیبایی IDOL 4S می‌افزاید. رنگ فلز استفاده شده در IDOL 4S همانند طلای ظریف است که بیشتر مانند طلای رنگ و رفته می‌باشد که در برداشت اول، متوجه خوش ساخت بودن و طراحی زیبای IDOL 4S می‌شوید.

اشتباه نکنید! Alcatel تمام موارد گفته شده را، که در تصویر بالا نیز، قابل مشاده است، به صورت یه چیدمان بسیار زیبا، در جعبه IDOL 4S قرار داده است که بعد از بیرون در آوردن یا UnBoxing، وجود دارد. هدست VR با نشان Alcatel نقش بسته است که همراه با پوشش محافظ در جلو و عقب آن، باعث می‌شود تا از گرفتن خط و خش، جلوگیری کند. در جعبه، یک شارژر و یک عدد کابل USB C نیز مشاهده می‌شود.

صفحه نمایش

 بعد از جعبه گشایی، زمان آن رسیده است که IDOL 4S را در دست بگیرید. با حذف پلاستیک ها، و اضافه شدن شیشه در جلو و پشت گوشی، به نظر می‌رسد که دستگاه قدرتمندی در دستگاه شماست. IDOL 4S یک صفحه نمایش سوپر آمولد 5.5 اینچی با کیفیت  FHD با دقت 1920x1080p دارد که تماشای رنگ های زنده و بِیس مشکی که اجرای کاشی زنده در ویندوز 10 موبایل در IDOL 4S ، بیشتر شبیه به افسانه است. Alcatel در IDOL 4S از یک صفحه نمایش واضح با استاندارد های 2017، بهره می‌برد که با حساسیت بالایی که وجود دارد، قابلیت کار با دستکش را نیز، به آن اضافه شده است و در این میان، از تکنولوژی double-tap-to-wake نیز، پشتیبانی می‌کند.

معمولا در صفحه نمایش ها 5.2 اینچی، کار با یک دست بسیار ساده است اما Alcatel صفحه نمایش IDOL 4S را با صفحه نمایش 5.5 اینچی عرضه کرده که کار کردن با یک دست را مشکل می‌کند. اگر با تجربه کار کردن با Lumia 950 را داشته باشید، IDOL 4S تنها چند میلیمتر از Lumia 950 بزرگتر است.

IDOL 4S، با ساختی فوق العاده همراه با ظاهر طراحی شده، حتما شما را عاشق خود می‌سازد. اگر Lumia 950 و Lumia 950XL را در دست گرفته باشید، جنس پلاستیکی که در این دو گوشی استفاده شده، برای بار اول، باعث نا امیدی شما شود، اما واقعا اینطور نیست و مایکروسافت دربِ دو پرچم دار خود را، از نوعی پلی کربنات ساخته است ولی با این وجود، به هیچ عنوان، حس بدی به شما دست نمی‌دهد، اما ما ترجیح می‌دادیم مایکروسافت، مانند IDOL 4S، دو پرجم دار خود را از شیشه و فلز، طراحی می‌کرد.

 اما IDOL 4S یک مشکل بزرگ دارد و آن هم، لغزنده بودن سطح پشتی آن می‌باشد که ترجیح می‌دادم کمی حس امنیت را در من، بیشتر کند! اما با تمام این اوصاف، قسمت پشتی IDOL 4S بسیار شیک و زیبا طراحی شده است.

تنظیم و سرعت

برای تست سرعت، از هیچ فایل پشتیبانی “backup” استفاده نشده است و تنها از اپلیکیشن هایی معمولی، برای دانلود استفاده کردم و احتیاج به بروزرسانی دستگاه هم نبود و بعد از اجرای کامل ویندوز، به تنظیمات رفتم و نسخه ویندوز 10 موبایل بر روی 1607 و شماره بیلد استفاده شده هم، 14393.693 بوده است که همین شماره بیلد، بر روی تمامی دستگاه هایی که بروزرسانی را دریافت کردند، بر روی IDOL 4S وجود داشت.

  بزودی "مادرن کامبت ۵: بلک آوت" برای ویندوز فون

تا اینجا، بسیار عالی پیش رفت و احتیاجی به بروزرسانی دستگاه و firmware نبوده است. قبل تر هم، از Lumia 950XL استفاده کرده بودم، اما زمانی که شروع به اجرا اپلیکیشن ها با IDOL 4S انجام دادم، شاهد هیچ نوع کند بودن و کاهش سرعت و لگ در هیچ قسمت سیستم عامل، نشده‌ام و همچنین، اثری از گرم شدن دستگاه، در حین انجام امور عادی، نبود و باید از پردازنده Snapdragon 820، بابت گرم نشدن دستگاه، تشکر کرد.

بعد از چند هفته، تصمیم گرفتم که Insider شوم و دستگاه خود را به حلقه سریع “fast” بردم و نسخه جدید را دانلود کردم و با Lumia 950XL مقایسه کردم. در بین مقایسه هایی که بین این دو گوشی انجام دادم، متوجه تفاوت های محسوسی شدم و یکی از تفاوت ها در زیبا تر شدن رابط کاربری بود که بهتر از Lumia 950XL شده بود. البته این را باید بگویم که Lumia 950XL در بیلد 14393.693 بود. تصویر در حالت HDR کمی کند تر از Lumia 950XL بود. حس می‌کنم از زمانی که عضو اینسایدر شدم، پایداری سیستم عامل، با ثبات تر شده است و امیدوار شدم که Lumia 950XL را نیز، به حلقه سریع ببرم تا این احساس را بهتر، تجربه کنم.

همچنین متوجه شدم که کورتانا، به صدای محیط حساس تر شده است و زمانی که او را صدا می‌زنم، به سرعت از خواب بیدار شده، و منتظر شنیدن دستورات می‌شود و شما کافیست که “Hey” را بگویید تا کورتانا، به حالت آماده باش، درآید و بعد از اینکه، کورتانا را با صدای خود، آشنا کردم، دستورات را خیلی بهتر، انجام می‌داد.

بلندگو “Speakers”

در نگاه اول، IDOL 4S در بلندگو های stereo کمی نا امید کننده عمل کرده است و انتظار داشتم صدای آن از Lumia 950XL کمی بیشتر باشد و بلندگو ها کمی بی هیجان به نظرم رسیدند، اما به هیچ عنوان چنین بود! صدای بلندگوهای stereo در IDOL 4S بسیار عالی بودند و به نظرم حتی نسبت به HP Elite X3 بهتر بودند و این بهترین صدای stereo بود که در گوشی های ویندوزی می‌شنیدم. من به ندرت از بلندگو استفاده می‌کنم اما IDOL 4S به هیجان انداخت و بیشتر دوست داشتم از صدای بلندگوها، استفاده کنم. IDOL 4S برای گوشی دادن به موزیک و دیدن فیلم، ساخته شده است.

تصاویر “Imaging”

IDOL 4S از یک دوربین 21MP ( بدون استفاده از OIS ) در پشت استفاده کرده است و دوربین 21MP آن در نور روز و در شرایط نوری مناسب، می‌تواند شما را راضی نگه دارد. اما در شب و در شرایط نوری کم، دوربین IDOL 4S عملکردی نا امید کننده دارد و بدون OIS عکس ها کمی تیره تر گرفته می‌شوند.

ضبط ویدئویی با فرمت 4K من را راضی نگاه داشته ولی سعی کردم در حالت FHD هم کمی دوربین IDOL 4S را به چالش بکشم، که بعد از ضبط، تصاویر، بسیار راضی کننده بودند. لرزش گیر دیجیتال “stabilisation” به خوبی عمل کرده بود و لرزش دست را مانند یک دوربین حرفه ای، از فیلم، حذف کرده بود.

اما دوربین 8MP در جلوی IDOL 4S در شرایط نوری معمولی، چنگی به دل نمی‌زند و حاضر بودن با همان دوربین 5MP که Lumia 950XL وجود داشت، کار کنم و عکس های سلفی را با آن بگیرم. عملکرد نا امید کننده در دوربین سلیفی، کمی از هیجان من، را کم کرد.

باتری “Battery”

باتری به طور پر کاربرد، تا یک روز دوام می‌آورد و تا یک روز و نیم هم با انجام امور روزانه و معمولی، شما را نا امید نمی‌کند. اما Lumia 950XL با اینکه صفحه بزرگتری دارد، اما عمر آن بیشتر است و شاید به خاطر نوع صفحه نمایش باشد اما از HP Elit X3 عمر بهتری دارد و به نظرم می‌تواند در مقام دوم جای گیرد.

Windows Hello

IDOL 4S به غیر از حسگر عنبیه، از حسگر اثر انگشت نیز استفاده می‌کند. این حسگر در پشت دستگاه و زیر دوربین تعبیه شده است. زمانی که حسگر اثر انگشت را به چالش دعوت کردم، متوجه ضعف در این قسمت شدم! حسگر اثر انگشت IDOL 4S بعد از چندین مرتبه، انگشت ها را تشخیص می‌داد و در عملکرد، بسیار ضعیف بود! شاید به خاطر سیستم عامل باشد، اما HP ElitX3 به هیچ عنوان، کند نبود و با کثری از ثانیه، قفل صفحه را باز می‌کرد. عملکرد بد سخت افزاری، باز هم من را نا امید کرده بود.

VR

تا به حال تجربه کاری با هیچ نوع هدست VR نداشته‌ام و نمی‌توانم دقیق بگویم که چه حسی دارد و آیا بهتر از هدست های دیگر شرکت ها است یا نه! در این باره، هیچ چیزی برای گفتن ندارم و تنها می‌توانم بگویم که IDOL 4S استخری بزرگ پر از محتوا است.

کانتینیوم “Continum”

Continuum بسیار هیجان انگیز است و بعد از استفاده، می‌خواستم باز هم با این قابلیت بیشتر آشنا شوم و لذت خاصی به من می‌داد. امیدوارم مایکروسافت روی قابلیت Continuum بیشتر کار کند و اپلیکیشن های بیشتری را به صورت یونیورسال عرضه کند.

در پایان

زمانی که داشتم این مطلب را ترجمه می‌کردم، به این فکر می‌کردم که اگر بخواهم از نظر قدرت، و سرعت و زیبایی بین IDOL 4S و Lumia 950 , lumia950 XL یکی را انتخاب کنم،مطمئنا IDOL 4S را انتخاب می‌کردم اما به نظرم، تجربه کار کردن با محصولات مایکروسافت، از IDOL 4S خیلی بهتر است. دوربین بهتر و صفحه این بزرگتر و با کیفیت تر، را می‌توانید در پرچم داران مایکروسافت بیابید. تجربه ثابت کرده است که مایکروسافت برای محصولات خود، ارزش بیشتری قائل است و اگر پردازندهف قاب شیشه ای و فلز را کنار بگذارید، به نظرم، پرچم داران لومیا، را بر آلکاتل، ترجیح می‌دهم.

تظر شما دوستان در مورد این بررسی چیست؟! آیا شما هم IDOL 4S را از کمپانی Alcatel انتخاب می‌کنید یا اینکه یکی از پرچم داران مایکروسافت را برای خود، برمی‌گزینید ؟! نظرات خود را با ما و کاربران ویندوز ایران در میان بگذارید.

4/5 - (4 امتیاز)

میثم دشت بانیان

ساکن بابل، کارشناس نرم افزار و عاشق ویندوز 10 موبایل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا