اخبار مایکروسافتاخبار ویندوز 10 موبایل

از چاله به چاه؛ واقعیت تلخ درباره ویندوزفون‌ها!

ویندوز 10 همچنان در حال توسعه و تکمیل است اما کسی آن را خریداری نمی‌کند و از قرار مایکروسافت با این مساله مشکلی ندارد.

همه گوشی‌های هوشمند را دوست دارند اما بفهمی نفهمی کسی میانه خوبی با گوشی‌های هوشمند ویندوزی ندارد.

براساس گزارش اخیر شرکت گارتنر از بازار فروش، در فاصله ماه ژانویه تا ماه مارس بیش‌تر تلفن‌های همراه (78 درصد) فروش جهانی داشته‌اند و در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل چهار درصد در زمینه فروش رشد کرده‌اند. با این همه، به رغم تمام اقدامات گوشی‌های هوشمند فروش ویندوزفون افت داشته است. واژه “افت” برای ویندوزفون عادی شده است. واقعیت این که ویندوزفون‌ها سقوط کرده‌اند.

برپایه اعلام گارتنر، بازار تلفن همراه ویندوزی در خلال فصل اول سال 2016 به زیر یک درصد بازار جهانی رسید. درست یک سال پیش فروش گوش‌های ویندوزی در سطح کم رونق دو و نیم درصد بود اما این میزان در قیاس با جایگاه کنونی آن به مراتب بهتر قلمداد می‌شد.

پس از انتشار گزارش مالی مایکروسافت در ماه ژوئیه صحت ادعای گارتنر به حدی بالا گرفت که می‌شود ادعا کرد ویندوزفون مرده است یا دست‌کم نسبت به گذشته بیش‌تر حالت مرده را دارد. منتها اگر بخواهیم بر مبنای اقدامات مایکروسافت داوری کنیم، باید بگویم ترسم نفروشند متاعی که خریدند!

هیچ کس ویندوزفون نمی‌سازد

گارتنر در گزارش اخیر خود برآورد می‌کند که 2/4 میلیون گوشی ویندوزفون در فاصله ماه ژانویه تا مارس به فروش رفته است. مایکروسافت در ماه آوریل گزارش داد که 2/3 میلیون گوشی در مدت زمان مشابه به فروش رسانده است. اگر صحت ادعای گارتنر ثابت شود، به این معنی است که نزدیک به 96 درصد از گوشی‌های ویندوزی فروش رفته محصول مایکروسافت بوده‌اند.

مشکل از آن جا شروع می‌شود که مایکروسافت به تازگی اعلام کرد که دیگر گوشی لومیا نمی‌سازد. شایعه سرفیس‌فون هم به نظر می‌رسد که در سال 2016 به واقعیت تبدیل نمی‌شود. در ماه مارس رییس بخش ویندوز شرکت مایکروسافت گفت که این شرکت قصد ندارد تا پایان سال جاری میلادی بر تولید گوشی تلفن همراه متمرکز شود.

حالا دیگر آن چه باقی می‌ماند اشخاص ثالث هستند تا دست به تولید گوشی‌های ویندوزی بزنند. از آن جا که تجربه اندکی در کار با کانتینوم وجود دارد و می‌توان گوشی اچ پی مدل Elite x3 را شاهد مثال آورد سازندگان تلفن همراه کمابیش انگیزه‌ای برای تولید تلفن همراه با سیستم عامل ویندوز 10 ندارند. از سوی دیگر، بعید به نظر می‌رسد که اپراتورها در بازار خود جایگاه ویژه‌ای برای ویندوز باز کنند. پرسش بی‌پاسخ اکنون این است که آیا سرمایه‌گذاران به معنای واقعی کلمه از زیر بار گوشی‌های با قابلیت پشتیبانی از کانتینوم شانه خالی می‌کنند؟ بدون مایکروسافت توسعه سخت‌افزاری تلفن همراه ویندوز 10 همچنان ادامه می‌یابد اما آن چه باید باشد نیست.

  ویدیو : نگاهی دقیق تر به ویندوز 10 موبایل بیلد 10166

نرم‌افزارها و برنامه‌ها

حالا می‌رسیم به بحث نرم‌افزارها. مایکروسافت تنها به شرطی به تلفن همراه مبتنی بر ویندوز 10 امید بسته که توسعه‌دهندگان بیش‌تری کار بر روی پلتفرم ویندوز را آغاز کنند. واقعیت این که نرم‌افزار پلتفرم قادر به پشتیبانی از رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، اکس باکس وان و تلفن‌های همراه هست منتها به این شرط که توسعه‌دهندگان کوشش و تلاش بیش‌تری صرف کنند.

این در حالی است که توسعه‌دهندگان خود را ملزم به انتشار نرم‌افزارهای پلتفرمی نمی‌دانند که بسته به همه نوع عوامل باشد. حتی برخی از شرکت‌های مطرح ترجیح می‌دهند که گوشی‌های ویندوزی را نادیده بگیرند. با این که برنامه “واین” (Vine) که متعلق به توئیتر است چندی پیش در بازار برنامه‌های ویندوز اعلام حضور کرد و با این که هم‌اکنون نسخه ویندوزفون 8 موجود است اما اگر تبدیل برنامه ویندوز 10 رایانه شخصی به ویندوز 10 تلفن همراه به این راحتی بود چرا توئیتر پیش‌تر آن را انجام نداد؟

موضوع فیسبوک هم هست. در اواخر ماه آوریل این شرکت نسخه‌های فیسبوک و مسنجر مبتنی بر پلتفرم ویندوز را انتشار داد. این نسخه‌ها صرفا مخصوص تبلت و رایانه شخصی بود و چیزی برای تلفن همراه ارایه نشد. فیسبوک می‌گوید نسخه‌های ویندوزی مخصوص تلفن همراه را اواخر سال جاری عرضه می‌کند که باز نشان می‌دهد موضوع به این سادگی‌ها نیست.

هنوز کافی نیست

با فرض این که فیسبوک و توئیتر به قدری تنبل هستند که نمی‌توانند چند خط کد بنویسند، وجود صرفا یک برنامه‌ قوی براساس پلتفرم ویندوز به این معنی است که بازار برنامه‌های ویندوزی همچنان جای خالی زیادی دارند. راهکار پلتفرم ویندوز مایکروسافت به توسعه‌دهندگانی بستگی دارد که برای رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها برنامه بسازند و کوششی گسترده‌تری برای تلفن‌های همراه نیز چاشنی کارشان کنند. حتی در صورت وقوع چنین اتفاقی استفاده‌کنندگان از ویندوز 10 موبایل فقط قادر به دریافت برنامه‌هایی هستند که در وهله اول با رایانه شخصی و تبلت سازگاری داشته باشند. یعنی همچنان جای خالی برنامه‌های تلفن محور همچون Snapchat احساس خواهد شد.

امید درخشانی که تیره می‌شود

تنها امید درخشانی که در آینده می‌توان برای مایکروسافت متصور شد این است که به شکلی فعال در زمینه توسعه برنامه‌های ویندوز 10 موبایل فعالیت کند. تا زمانی که چنین اتفاقی می‌افتد امید همیشه هست اما تولد دوباره ویندوز 10 موبایل باید الان صورت بگیرد.

بخش بازار برنامه‌های ویندوز لازم است تا پیش از پایان سال 2016 فهرستی بالابلند از برنامه‌های برتر ارایه کند. در صدر این فهرست باید علاقه و اشتیاق اپراتورها دیده شود تا ویندوزفون در دست میلیون‌ها نفر جای خود را باز کند.

در صورت فقدان هر یک از این عوامل آش همان آش است و کاسه همان کاسه. یعنی رویارویی با بازاری بی‌رونق و توسعه‌دهندگانی بی‌انگیزه!

چطور بود !

جلیل جعفری

مترجم و روزنامه‌نگار

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. منم گوشی ویندوزی رو دوست دارم
    یه گوشی وینفونی میخوام تو رنج ۴۰۰-۵۰۰ راهنماییم کنید دوسیم باشه و فور جی

    1. ۷۳۵ میتونید بردارید و اگه کمتر از ۱۰۰ تومن دیگه بتونید روش بذارید، ۶۴۰ ال تی ای، گوشی خوبیه

  2. این مقاله ای رو که شما نوشتید، باعث میشه روحیه بدی به بچه ها وارد بشه ! برفرض که این گارتنر درست نوشته باشه که نیست! توی بروزرسانی بزرگ سالیانه، ردموندی ها گفتن که قراره کاری بکنیم که جهان انگشت به دهن بمونه و تا الان ش هم یه سری قابلیت ها هست که هیچ سیستم عاملی اون قابلیت ها رو ندارن. مثل جواب دادن به اس ام اس ها و یا زنگ خوردن اسکایپ یا تلفن از طریق لپ تاپ !
    اونایی که از سیستم عامل ابونتو توی گوشی هاشون استفاده میکنن چطور ؟! اونا که الان باید تلف بشن !!! ویندوزموبایل هر روز داره بهتر میشه و الان هم بهتر شده
    از اندورید بگیر که سیستم عاملی کُند با لگ های زیاد. از آی او اس بگیر که محدودیت های مزخرف و بیخود داره
    امروز صبح گلکسی اس ۷ ایج دستم بود که داشتم روش برنامه میریختم .. یعنی یه گوشی دو میلیون و دویستی ..!
    واقعا ساخت ش و سیستم عامل ش که اندورید ۶ بود، مزخرف و چرت بود.
    اونایی که ویندوزموبایلی هستن و وقتی به سیستم عامل دیگه ای میرن، تازه میفهمن چه اشتباهی کردن که ویندوز رو رها کردن .
    در هر صورت، خسته نباشی و میدونم که این یه مقاله بود و کسی از بچه های ویندوزموبایلی بهش اعتقادی نداره

    1. هر سیستم عاملی مشکلات خودش رو داره ولی ویندوزفون چون تعداد مصرف کننده هاش کم هستن،همیشه مظلوم واقع شده.اندروید آشغاله.من از رو تجربه میگم ن تعصب.اپل هم عالیه ولی ن تو ایران.تو ایران خییییلی محدودیت داره.ویندوزفون هم کمبود برنامه داره.ولی روون بودن ویندوزفون خیییییلی بهتر از اندرویده.درسته اپل هم خیلی روونه ولی محدودیتش باعث میشه ک من ویندوزفون رو انتخاب کنم.

    2. جناب دشت‌بانیان عزیز
      ۱ -هر عقیده‌ای هر قدر راسخ و باورپذیرتر باشد نشان می‌دهد ریشه در عقلانیتی اجتناب‌ناپذیر دارد. از این رو، واهمه‌ای از نقد و خرده‌گیری ندارد.
      ۲- نویسنده این مطلب یعنی یان پل به انتقاد بسنده نکرده و در جای جای مطلب راه کارهایی برای برون رفت مایکروسافت از چالشی که گرفتار آن است ارایه کرده است. به عبارت دیگر، این مطلب بیش از آن که موجب دلسردی را فراهم کند، تلنگری برای رسیدن به وضعیتی بهتر از وضعیت کنونی مایکروسافت در زمینه ویندوزفون است.
      ۳- صرف حلواحلوا کردن خود (ویندوزفون) و تخطئه دیگران (اندروید، آیفون و…) آیین استدلال است. در جهان ارتباطات امروزی نظریه‌ای پیروز است که واقع‌بین باشد سوای از بزرگنمایی نقاط قوت خود و جار زدن نقاط ضعف رقیب.
      ۴- راقم این سطور (یعنی بنده) چند سالی است از ویندوزفون استفاده می‌کنم و پی به محاسن آن برده‌ام و علت همکاری من با سایت ویندوز ایران به اشتراک گذاشتن لذت و حسنی است که از آن بهره دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا