اخبار

پردازنده‌های گرافیکی AMD RDNA 3 (RX 7000) می‌توانند تا دو برابر IPC در مقایسه با RDNA 2 (RX 6000) داشته باشند.

درایورهای لینوکس برای معماری پردازنده گرافیکی Radeon RDNA 3 آینده AMD نشان می دهد که AMD در حال بازنگری در پردازشگر گروه کاری (WGP) است و از دو SIMD32 در هر CU در RDNA 1 و RDNA 2 به چهار SIMD32 در هر واحد محاسباتی (CU) حرکت می کند. توسط کاربر توییتر کپلر مشاهده شد.

AMD WGP را با RDNA 1 معرفی کرد و هر WGP از دو CU تشکیل شده است. از این رو به نظر می رسد RDNA 3 دارای دو برابر قابلیت های SIMD32 در مقایسه با پردازنده های گرافیکی RDNA 1 (سری RX 5000) و RDNA 2 (RX 6000) است.

کارکرد پردازنده‌ی RDNA3

رویکرد جدید WGP به AMD اجازه می‌دهد تا یک دستورالعمل را در یک چرخه ساعت اجرا کند، در حالی که در معماری‌های قبلی Graphics Core Next (GCN)، یعنی Vega، Polaris و قدیمی‌تر، برای تکمیل یک دستورالعمل چهار چرخه ساعت طول می‌کشید. به همین دلیل است که طراحی‌های GCN اغلب در مقایسه با همتایان Nvidia حداقل از لحاظ بازی ناکارآمدتر بودند.

مقایسه RDNA با GCN SIMD

با توجه به تغییرات گزارش شده RDNA 3 از نظر تئوری می تواند یک دستورالعمل را در نیم سیکل ساعت در مقایسه با یک چرخه توسط RDNA 1 و 2 اجرا کند. این به طور بالقوه می تواند منجر به دو برابر شدن دستورالعمل ها در هر سیکل ساعت (IPC) برای RDNA 3 شود در صورتی که بقیه معماری نیز در صورت لزوم تحت تعمیرات اساسی مشابه قرار گیرد. و در کنار ساعت‌های بالاتر و CU بیشتر، محصول نهایی می‌تواند عملکردی بیش از دو برابر عملکرد بهترین Radeon RX 6900 XT فعلی داشته باشد.

شایعات قبلی حاکی از آن بود که RDNA 2 واقعاً بسیار قدرتمند است و ظاهراً این شرکت در حال کار بر روی یک Ray Tracing IP 2 “هوشمندتر” برای رقابت بهتر با کارت‌های گرافیک RTX Nvidia است. طبق آخرین گزارش‌ها، AMD RDNA 3 را در کنار پردازنده‌های سری Ryzen 7000 مبتنی بر Zen 4 که با Navi 33 شروع می‌شود راه‌اندازی خواهد کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
neowin

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا