اخباراخبار مایکروسافتاخبار ویندوز 10 موبایلبررسی

آینده موبایل وابسته به دستگاه‌های انعطافی ویندوز ۱۰

حالا دیگر این موضوع که مایکروسافت و دیگر شرکای این شرکت در حال کار و تلاش برای ساخت و تولید دستگاه‌های تلفن همراه انعطافی مجهز به ویندوز ۱۰ هستند از پرده ابهام و اختفا خارج شده است. در این زمینه مایکروسافت حتی پا را از تلفن همراه فراتر گذاشته و مدعی است به دنبال ابداع نوعی از گوشی هوشمند است که با معنا و مفهوم امروزی آن فرسنگ‌ها فاصله دارد و به تعبیری جلوتر است.

مرگ تلفن‌های هوشمند بسیار و به مراتب قریب الوقوع‌تر از آن چیزی است که در مخیله بگنجد تا جایی که مایکروسافت که خود زمانی در زمره تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند قرار داشت زبان به اذعان گشود که این نوع دستگاه‌ها هم‌اکنون مرده‌اند منتهی مردم از این موضوع بی‌خبرند و متوجه این موضوع نیستند.

این در حالی است که تا به امروز با پتنت‌ها و طرح‌های مفهومی متعددی تلاش شده است که بر وجود سرفیس فون (اندرومدا) افسانه‌ای مهر تایید و اثبات زده شود. شایعاتی که در این باره و در خصوص سرفیس فون مورد نظر مایکروسافت در چند ماه گذشته بر سر زبان‌ها افتاده و نیز گزارشی که به تازگی در این زمینه انتشار یافته فاش می‌سازند که شرکت دل (Dell) نیز سرگرم تولید و توسعه سرفیس فون به روایت خود است.

گوشی‌های هوشمند مرده‌اند اما مردم متوجه این موضوع نشده‌اند. این موضوع در حال حاضر به نفع کسب و کار اپل تمام شده است اما صدای گام‌‌های افول و سقوط این شرکت نیز به گوش می‌رسد و تا چند سال دیگر این واقعیت محقق می‌شود.

هنوز که هنوز است شرکت‌های بسیاری گوشی‌‌های هوشمند با مشخصات عجیب و غریب تولید می‌کنند و مردم هم با جان و دل بابت داشتن این گوشی‌ها پول می‌دهند. کافی است تا در بازار سری به موبایل فروشی‌ها بزنید تا به چشم خود ردیف‌های گوشی‌ هوشمند را در اندازه و ابعاد فراوان ببینید.

آیا مردم حاضرند از خیر گوشی‌های هوشمند کنونی خود بگذرند و از سوی دیگر دست به خرید گوشی با نام و نشان مایکروسافت و کمابیش با همان مشخصات و مختصات گوشی‌های مشابه بزنند؟ شاید نه!

گوشی‌های هوشمند خسته‌ کننده شده‌اند!

دستگاه‌های انعطافی ویندوز 10

گوشی‌های هوشمندی که شرکت‌هایی مانند اپل، سامسونگ، نوکیا، هوآوی و… می‌سازند تو گویی هیچ وجه تمایز و تفاوت چندانی با نسل پیشین خود ندارند. آیا چشمه قریحه‌، ذوق و فکر اولیه برای ساخت گوشی موبایل متفاوت خشک شده است؟ بله!

درست است که گوشی‌های هوشمند مرده‌اند اما اوضاع می‌تواند از چیزی که هست بهتر شود. به شرطی که بار دیگر چشمه ابداع و نوآوری جوشیدن بگیرد. این واقعیت مسلم را نیز نباید نادیده گرفت که گوشی هوشمند هیچ گاه از عرصه بیرون نمی‌شود و همچنان وجود خواهد د اشت و مردم هم برای خریداری آنها به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند. با این همه، گوشی‌های هوشمند، با همان شکل و شمایلی که ما امروزه آنها را می‌شناسیم، در سال‌های آینده به طور کامل از دار دنیا حذف می‌شوند زیرا حالا دیگر زمانه فکر و اندیشه جدید است؛ چه در نرم‌افزار و چه در سخت‌افزار.

در ماه‌ها یا سال‌های پیش رو شاید ظهور دستگاه‌های موبایل انعطافی باشیم شبیه به آن چه که در سرفیس فون مایکروسافت (اندرومدا) یا در گلکسی ایکس سامسونگ سراغ داریم اما در عین حال این موضوع باعث نمی‌شود که گوشی‌های هوشمند کنونی منسوخ و نابود شوند.

نوآوری در زمینه گوشی‌‌های هوشمند با ظهور دستگاه‌های انعطافی محقق می‌شود

دستگاه‌های انعطافی ویندوز 10

در این که در آینده گوشی هوشمند فقط در معنا و مفهوم انعطافی آن متصور می‌شود شک و تردیدی نیست ولی به این که نرم‌افزار آنها واجد چه ویژگی‌هایی باید باشد نیز بستگی دارد. در حالی که هنوز هیچ سرنخ و مدرکی در خصوص دستگاه‌های آینده اپل در دست نداریم، محال است گوشی‌های انعطافی با سیستم عامل اندروید امروزی در خط دوباره تولید قرار بگیرند.

  لومیا 650 باز هم تاخیر خورد؛ تاریخ معرفی 15 فوریه

در همین اثنا شرکت زی‌تی‌یی (ZTE) گوشی موسوم به Axon M را در همایش جهانی موبایل معرفی کرده و مدعی است که نخستین گوشی به معنای گوشی هوشمند نوین است. یعنی گوشی هوشمندی که در مقوله و دسته‌بندی دستگاه‌های انعطافی جای می‌گیرد.

گوشی Axon M ساخت شرکت زی‌تی‌یی با سیستم عامل اندروید کار می‌کند ولی برخوردار از مختصات جدیدی است. حالا این پرسش مطرح است که این دستگاه ابداعی و خلاقانه واقعا لازم و ضروری است که با همان نرم‌‌افزار قبلی کار کند؟

مشکل از سمت و سوی فن‌آوری نیست بلکه ریشه در نرم‌افزار دارد. یا شاید مردم احساس نیاز به گوشی هوشمند انعطافی با سیستم عامل اندروید نمی‌کنند. نرم‌افزار یکی از دلایلی است که در شرایط موجود بازار دستگاه‌های اندرویدی و ویندوزی ار قبیل تبلت را گرم و پرشور کرده است. اندروید و ویندوز به موازات هم پیش می‌روند (ویندوز ۱۰ بفهمی نفهمی در شرایط بهتر و کاربردی‌تر قرار دارد) و از همین رو نمی‌توان هیچ یک از آنها را از دستگاه‌هایی مانند تلفن هوشمند جدا کرد.

آیا ما واقعا به گوشی هوشمند انعطافی نیاز داریم؟ بله، منتهی نه با سیستم عامل اندروید.

سیستم عامل ویندوز کُر مایکروسافت نقش اصلی را ایفا خواهد کرد

دستگاه‌های انعطافی ویندوز 10

همه می‌دانیم که مایکروسافت در حال کار بر روی نسخه مدولار سیستم عامل ویندوز ۱۰ است و کسانی که با طرح و توسعه چنین سیستم عاملی آشنایی دارند بر این باورند که نسخه مدولار سیستم عامل ویندوز ۱۰ آینده ویندوز را تشکیل می‌دهد.

سیستم عامل ویندوز کُر از نوع مدولار خواهد بود و بیشتر به کار موبایل می‌آید اما در زمینه قابلیت و برنامه‌های کاربردی زیاد غنی و پر بار نیست. گوشی‌های انعطافی با این نسخه از ویندوز بیشتر به کار تبلت‌هایی می‌آید که ارگونومیک یا قابلیت استفاده کاربردی دارند.

آیا چنین محصولی مقرون به صرفه، کاربردی و خلاقانه خواهد بود؟ بله!

شما هم به سرفیس فون انعطافی نیاز دارید؟

دستگاه‌های انعطافی ویندوز 10

مایکروسافت این اواخر در پتنتی توضیح داده است که این دستگاه دارای دو صفحه نمایش بسیار کارآمد است چون قادر به ارایه صفحه نمایش بزرگ‌تر است و تجربه‌ای نو برای کاربری که البته وضع مالی خوبی دارد رقم می‌زند.

در بخشی از توضیحات پتنت مورد اشاره آمده است:

«گوشی موبایل یا تبلت اگر مجهز به صفحه نمایش دوتایی باشد، برخودار از حالت گسترده می‌شود و کاربر همچنین می‌‌تواند هم از صفحه نمایش دوتایی و هم تکی استفاده کند. چنین دستگاهی در حالت بسته یا زمانی که دو صفحه نمایش روی هم قرار گرفته‌اند در واقع از هم محافظت می‌کنند. در حالت کاملا باز هم دو صفحه نمایش پشت به پشت هم می‌چسبند و کاربر این امکان را پیدا می‌کند تا از دو صفحه نمایش به طور همزمان بهره ببرد.»

گوشی هوشمند از نوع انعطافی می‌تواند دلیل خوب و مناسبی برای وقوع انقلاب در زمینه تولید موبایل باشد. در این صورت کاربر هم موبایل و هم تبلت دارد. با این  همه، چنان چه بتوان به شایعات و حرف و حدیث‌ها استناد کرد، مایکروسافت به محصولی دست خواهد یافت که به معنای واقعی کلمه آینده‌گرا خواهد بود.

منبع: windowslatest

5/5 - (1 امتیاز)

جلیل جعفری

مترجم و روزنامه‌نگار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا