اخبار

9 دلیل مهم برای ارتقا به ویندوز 10

اگر شما همچنان موبایل ویندوزی یا کامپیوتر خود را به ویندوز 10 ارتقا نداده اید، ما 9 دلیل مهم برای انجام این ارتقا برای شما می آوریم. بهتر است بدانید که برای ارتقا رایگان شما فرصت چندانی ندارید و باید تا 8 مرداد ماه تصمیم نهایی خود را بگیرید. در ادامه با ویندوز ایران همراه باشید!

دلایل فراوانی برای ارتقا به ویندوز 10 وجود دارد، از تطابق بهتر با برنامه ها و بازی ها گرفته تا عملکرد سریع تر و امنیت پیشرفته تر. حال ما 9 دلیل متفاوت برای این که چرا ارتقا به ویندوز 10 ارزش دارد، برای شما می آوریم.

1- ویندوز 10 رایگان است!

Windows-10-upgrade-prompt

تا 8 مرداد همین سال، شما می توانید به صورت رایگان به ویندوز 10 ارتقا پیدا کنید، اگر تا الان کامپیوتر شما خود به خود این کار نکرده است! با این کار شما خود را از هزینه ای تقریبا 120 دلاری نجات دهید. نسخه ی Home قیمتی برابر 99.99 دلار خواهد داشت که این نسخه برای اکثر کاربران کافیست، اما به هر جهت اگر شما یک خبره ی IT یا توسعه دهنده هستید، ممکن است نسخه ی Pro مناسب شما باشد. اما با توجه به تمام این نکات، تعداد معدودی از افراد در کشور ما حاضر به پرداخت چنین هزینه هایی هستند اما ما به شما پیشنهاد می کنیم که تا ویندوز به صورت رایگان و قانونی موجود است، اقدام به ارتقا کنید.

2- کاشی های زنده

live tile windows 10 start menu 9 reasons

در ابتدا، شاید این کاشی ها گیج کننده و برای استفاده بسیار سخت به نظر می آمدند، اما در واقعیت، کافیست پنچ دقیقه به آن ها فرصت دهید تا تبدیل به حس ششم شما بشوند! کاشی های زنده به راستی که یکی از ویژگی های عالی می باشد که پلتفرم ویندوز 10 به شما ارائه می کند. آن ها اطلاعات را حتی قبل از این که برنامه را اجرا کنید به شما نمایش می دهند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که منوی استارت خود را باز کنید و نگاهی به آن ها بیاندازید. شما بدون این که برنامه را اجرا کنید خواهید فهمید که چه کسی در فیسبوک برای شما کامنت گذاشته، توییت شما را لایک کرده، چه کسی به شما ایمیل زده یا این که محتوای آن چیست. فرصت ها در این ویژگی بی پایان است و تنها مانع، خلاقیت توسعه دهنده است. این چیزیست که هر کسی که می خواهد سازنده تر باشد باید نگاهی به آن ها بیاندازد. وقتی که از آن استفاده کردید، دیگر نمی توانید جلوی خودتان را بگیرید!

3- بروز رسانی های خودکار

Windows 10 setting update 9 reasons

با توجه به تمامی جریاناتی که در دنیای مجازی درباره ی سیاست سختگیرانه ی ویندوز 10 موجود است، بعید نیست که فکر کنید بروز رسانی چیز بدیست، به هر حال کل این قضایا به طور کامل نیز درست نیست چون بروز رسانی، امنیت بالاتر، بهبود در عملکرد، رفع ایرادات و اشکالات چه جزئی چه کلی، و هر از گاهی هم ویژگی های جدید به ارمغان می آورد. آیا این مزایا ارزش توجه کردن ندارند؟

همراه با ویندوز 10، مایکروسافت روش بروز رسانی سیستم شما را تغییر می دهد. چون این کار به صورت خودکار انجام می شود، هم برای برنامه های محیط مترو و هم برای خود سیستم. وقتی که یک بروز رسانی جدید منتشر شده است، کامپیوتر شما آن را در پس زمینه دانلود می کند و از شما اجازه می گیرد وقتی که از کامپیوترتان به هیچ وجهی استفاده نمی کنید، سیستم را بروز کند. این عمل باعث همیشه بروز و امن بودن کامپیوترتان می شود، بدون این که به سیاه و سفید دست بزنید!

4- اکشن سنتر (Action Center)

Windows-10-Action-Center-9 reasons

همراه با ویندوز 10، شما اکشن سنتر را خواهید داشت. اگر شما یک تلفن همراه هوشمند داشته باشید، که احتمالا هم دارید، این قابلیت مانند همان صفحه ای است که با کشیدن انگشتتان از بالا به پایین صفحه ی موبایلتان به آن دسترسی پیدا می کنید. اکشن سنتر شما را در جریان اطلاعاتی درباره ی شما یا این که توجه شما را لازم دارد، قرار می دهد. شما می توانید پیامتان را از همان جا به صورت مستقیم، بدون نیاز به باز کردن برنامه، ارسال کنید. همینطور شما منوی دسترسی سریع (Quick Actions) را دارید که می توانید به سرعت تنظیماتی مانند وای فای، بلوتوث، VPN، دوربین، تغییر به حالت تبلت و… دسترسی داشته باشید. اما چیزی که این را متمایز می کند آن است که شما جزئیات بیش تری از تنظیمات دریافت می کنید و این که این قابلیت در ویندوز 10 دسکتاپ نیز موجود است.

5- حالت تبلت

windows 10 tablet mode 9 reasons

حالت تبلت یک ویژگی واقعا عالیست. این قابلیت تمام سیستم را برای کار با قلم یا لمس بهینه سازی می کند. تمامی برنامه ها به صورت تمام صفحه اجرا می شوند، رفتار نمای چند تایی برنامه ها تغییر می کند، دکمه ها بزرگ تر می شوند، Gesture ها فعال می شوند (حرکت هایی که باعث فعال سازی عملی خاص می شوند) و خیلی از قابلیت های دیگر که شاید گفتن همه ی آن ها یک مقاله ی مخصوص خودش را بخواهد. این قابلیت برای دستگاه هایی مانند رایانه های All-in-One، یا دستگاه های 2 در 1 مثل سرفس بوک مایکروسافت شدیدا به کار می آید. شما می توانید تنظیمات آن را شخصی سازی کنید، مثلا می توانید آن را به صورت دستی فعال کنید یا وقتی که دستگاه را از کیبورد آن جدا می کنید فعال شود و زمانی که آن را مجددا به کیبورد متصل می کنید، غیر فعال شود.

  ابزاری برای تبدیل افزونه‌های Chrome به Edge

این قابلیت نه تنها می تواند تجربه ی شما را در ویندوز شیرین تر کند، بلکه می تواند به سازندگی و آسودگی شما نیز کمک کند.

6- طراحی!

windows 10 tablet mode full start screen design 9 reasons

زبانی که طراحی ویندوز 10 از آن استفاده می کند، MDL2 می باشد، که مخفف “Microsoft Design Language 2” یا همان “زبان طراحی مایکروسافت 2” است. ویندوز 10 اغلب به دلیل نامتوازن و متناقض بودن طراحیش نقد شده است، اما به هر حال، این موضوع بهتر و بهتر می شود و در حال شکل گرفتن به عنوان یک سیستم عامل واقعا چشم نواز است. همراه با رسیدن بروز رسانی سالیانه نیز، شما قادر خواهید بود که از تم تاریک (Dark) که درون ویندوز قرار گرفته بهره ببرید. این قابلیت در میان طرفداران ویندوز فون ستایش می شود، چرا که دسترسی به تم های متنوعی را از  سال 2010 تا کنون به ارمغان آورده است. بسیاری از کاربران حرفه ای یا معمولی ویندوز، اغلب تمایل دارند که کامپیوترشان ظریف و صیغلی به نظر بیاید، که البته این موضوع به لطف طراحی زیبا و مدرن ویندوز 10 ممکن شده است.

7- بخشی از یک پلتفرم کاملا جدید است!

Windows-10-Family-all device(s) 9 reasons surface hub xbox laptop pc tablet phone hololens all in one

ویندوز 10 تنها یک ارتقا برای ویندوز 7 یا 8 نیست، بلکه بخشی از یک پلتفرم کاملا جدید است. این پلتفرم، Windows Universal Platform یا همان پلتفرم یونیورسال ویندوز که به اختصار UWP نام دارد، می باشد. این پلتفرم شامل هالولنز، تبلت، رایانه، لپ تاپ، گوشی، IoT یا همان اینترنت اشیا و… را شامل می شود که همه با یک سیستم عامل کار می کنند و نیاز شما را بر طرف می کند. به عنوان مثال بازی کندی کراش (Candy Crash) را در نظر بگیرید. این بازی در هالولنز، موبایل، رایانه و سرفس هاب اجرا می شود. این دقیقا همان یک برنامه است که بر روی همه ی این دستگاه ها اجرا می شود، و برنامه بدون نقص، متناسب دستگاه می شود. این جریان هم برای برنامه ای مثل Reddit و خیلی برنامه های دیگر برقرار است. ساده بگوییم، یک بار برنامه بنویس، همه جا اجرا کن!

8- سرعت!

windows 1-0 task view 9 reasons

ویندوز 10 بهینه سازی شده ترین ویندوز تا الان است. به شدت سریع اجرا می شود، برنامه ها را به سرعت اجرا می کند، و به صورت کاملا روان در وب جست و جو می کند. حتی وظایف سنگین را بهتر مدیریت می کند، همه به لطف تکنولوژی های جدیدی که مایکروسافت در ویندوز 10 به کار گرفته است. این ویندوز طراحی شده تا عملکرد کامپیوترتان را به قله های بلندی برساند.

9- کرتانا

window 10 cortana 9 reasons

کرتانا یک دستیار شخصیست، مانند Siri در اپل. کار او در اصل این است که کار های روزانه را مدیریت کند، چیز ها را به خاطر بسپارد، چیز هایی را پیدا کند و خیلی کار های دیگر. اگر شما در کشور هایی هستید که او از آن پشتیبانی می کند، پس کرتانا در نوار وظیفه ی شما می نشیند، در بخش های مختلف مرورگر اج سروکله اش پیدا می شود، و آماده است تا دستگیر شما باشد. او به آسانی با گفتن “Hey Cortana” از خواب بیدار می شود و آماده ی شنیدن دستورات یا حتی صحبت کردن با شماست. اگر از مرورگر جدید مایکروسافت،یعنی اج، استفاده می کنید، او می تواند به شما رمزها یا بن هایی برای خرید در سایت فروشگاه ها ارائه دهد، به بلیط هواپیماها رسیدگی کند، در مورد اشخاص و اشیا مختلف اطلاعاتی در اختیار شما بگذارد. ویژگی های بیش تری وجود دارد و که هر روز به تعداد آن ها افزوده می شود. البته همیشه روش هایی وجود دارد تا شما بتوانید از کرتانا به راحتی استفاده کنید، حتی اگر در کشور های پشتیبانی شده نباشید!

در نهایت

ویندوز 10 همواره با هر بروز رسانی بهتر و بهتر می شود، و ارتقا ندادن کامپیوتر خود تا زمانی که رایگان است، ممکن است ایده ی بدی باشد.

این ویژگی ها تنها گوشه ای از ویژگی های ویندوز 10 می باشد که البته با سیستم عاملی که دائما در حال بروز شدن است، تنها مسیر برای آن، مسیر بهبود و پیشرفت خواهد بود.

و اما برای کسانی که این ارتقا را در زمان رایگان بودن آن انجام نمی دهند، می گوییم : شاید روزی که سیستم کنونی شما کهنه و فرسوده شد، از این که به رایگان به بهترین نسخه از ویندوز تا به امروز ارتقا نیافته اید، پشیمان بشوید…

منتظر نظرات شما عزیزان خواهیم بود.

چطور بود !

حمید بابایی

علاقه مند در حوزه تکنولوژی های روز و مایکروسافت؛ اینسایدرم که هستم!

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام آقای بابایی…آیا ویندوز ۱۰ طی یه مدت خاصی مثلا هر دو هفته یک بار نیاز به آپ داره یا نه؟؟؟
    ممنون

    1. سلام حسین جان،
      زمان خاصی برای انتشار آپدیت ها مشخص نیست ولی عموما به طور معمول هر ماه یک بار، یک آپدیت تجمعی برای کاربران بیلد رسمی منتشر میشه.
      مگر این که اینسایدر باشید یا آپدیت خاصی رو مایکروسافت منتشر کنه.

    1. آرش عزیز،
      سوال شما، سوال بسیار خوبیست! اما نمی توان پاسخ مناسبی برای آن پیدا کرد چون ساخت ویندوز XP با ویندوز ۱۰ بسیار متفاوت است.
      نمی توان تکنولوژی های آن زمان را با الان مقایسه نمود.
      همچنین ویندوز XP مانند امروز از سرویس های متنوعی مثل شبکه های اجتماعی استفاده نمی کرد، پس سریع تر هم بود.
      اما ویندوز ۱۰ نیز بسیار سریع است، البته این بستگی به شما دارد که “سرعت” را چگونه تعریف کنید.
      ولی اگر با چشم پوشی از تمام قابلیت های ویندوز ۱۰ بخواهیم مقایسه ای با ویندوز XP انجام دهیم، XP در محیط کاربری کمی سریع تر خواهد بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا