اخبار ویندوز 10 موبایل

مایکروسافت در سه ماهه اخیر 5.8 میلیون لومیا فروخته است، برنامه بعدی چیست؟

دیروز گزارش مالی سه ماهه اخیر مایکروسافت منتشر شد و خبرهای خوب زیادی را در بر داشت. در واقع سهام مایکروسافت پس از مدتی طولانی به 48 دلار برای هر سهم رسید که سرمایه گذاران این شرکت را خوشحال کرد.

برخی از موارد ذکر شده در گزارش مالی مایکروسافت:

  • رشد 20 درصدی بینگ
  • رشد 26 درصدی Office 365
  • رشد 157 درصدی مجوزهای صادرشده برای مشتریان
  • رشد 10 درصدی مجموع رزروهای تجاری
  • رشد 9 درصدی سرورها
  • رشد 135 درصدی Azure

تقریبا همه این موارد در دسته بندی “Intelligent Cloud” جای می گیرد که در مجموع 8 درصد رشد داشته و 5.9 میلیارد دلار درآمد داشته است.

خبر بد در مورد فروش لومیاهای ویندوزفونی است. مایکروسافت در بخش ویندوزفون با 54 درصد کاهش درآمد نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل روبرو بوده است. این بدان معناست که 5.8 میلیون لومیا در این سه ماهه فروخته شده است در حالی که در همین زمان در سال قبل 9.3 میلیون لومیا به فروش رفته بود.

در سه ماهه قبلی 8.4 میلیون لومیا به فروش رفته بود که نسبت به همین مدت زمان در 2014 با رشد مواجه شده بود. اگر باز هم به عقب بازگردیم می بینیم که مایکروسافت در تعطیلات 2014 نیز 10.5 میلیون لومیا را فروخته بود.

Microsoft_Logo_Building_SF

اگر به سال گذشته نگاهی بیاندازیم می بینیم که این آمار و کاهش فروش لومیاها جای تعجبی ندارد. در حال حاضر لومیا 830 و 730 در جلب توجه خریداران جدید زیاد موفق نیستند و بسیاری از اپراتورها نیز علاقه خود به لومیا و ویندوزفون را از دست داده اند.

دیدن آمار فروش 5.8 میلیونی در مقطع فعلی ممکن است عده ای را ناامید کند.

نگاه به آینده

چند راه برای خروج مایکروسافت از این وضعیت و رفتن به جلو وجود دارد:

  • عرضه موفق لومیا 950 و 950XL می تواند بار دیگر توجه مصرف کنندگان را جلب کند
  • تاثیر بقیه موفقیت های مایکروسافت روی این بخش
  • رفع مشکل کمبود برنامه ها با برنامه های یونیورسال ویندوز و پروژه پل ویندوز

عرضه موفقیت آمیز لومیا 950 و 950XL مهم ترین عامل برای خروج از این وضعیت است و حتی اگر بقیه موارد ثابت بمانند می تواند تاثیر خود را بگذارد. اگر منتقدان در بررسی های خود این دو گوشی را ضعیف ارزیابی کنند (اگر کمبود برنامه های عاملی در بررسی آنها باشد) و اگر مصرف کنندگان با آنها مانند بلکبری بعدی یا فایرفون آمازون رفتار کنند ویندوزفونی که ما می شناسیم ممکن است به آخر راه برسد.

windows-10-mobile-lumia-start

در کنار ایسر Jade Primo و آلکاتل وان تاچ شرکت های دیگری وجود ندارد که بیش از این از مایکروسافت حمایت کنند. اچ تی سی در حال مبارزه برای زنده ماندن با اندروید است و سامسونگ نیز با سری گلکسی اس خود مشغول است و به نظر نمی رسد برنامه ای برای ویندوز 10 موبایل داشته باشد.

استراتژی بازارهای در حال ظهور و گوشی های ارزان قیمت ویندوزفون را برای مدتی در بازار نگه داشت اما این استراتژی در آمارها به پول تبدیل نشده است. کاربران هزینه کمی برای برنامه ها و سخت افزاری که حاشیه سود کمی نیز دارد می پردازند. مایکروسافت به گوشی های بالارده و درخواست بالای مصرف کنندگان نیاز دارد.

در کنار لومیا 950 و 950XL ما لومیا 550 بدون زرق و برق و گوشی تایید نشده لومیا سانا را داریم. لومیا سانا از صفحه نمایش 5 اینچی امولد، دوربین جلوی 5 مگاپیکسلیو اسنپدراگون 410 برخوردار است. این گوشی قرار است جایگزین لومیا 640 شود و بعید است که با یک عرضه هیجان انگیز روبرو باشیم. این گوشی برای ماه فوریه برنامه ریزی شده است.

  Windows Insider در Redstone آپدیت شد

پس از آن شاید سرفیس فون را داشته باشیم البته اگر ویندوز 10 موبایل برای مدت زمان طولانی زنده بماند. از طرف دیگر ممکن است مثل بسیاری از پروژه های بزرگ لغوشده در مایکروسافت، سرفیس فون نیز لغو شود.

برنامه های یونیورسال ویندوز و کانتینیوم

خوشبختانه گزارش مالی منتشر شده جنبه های مثبتی هم داشت. به زبان ساده هر کاری که آنها می کنند جواب داده و در حال سود است. مطمئنا فروش ویندوز 10 و رایانه ها کاهش پیدا می کند اما انتظارات برای سرفیس پرو 4 و سرفیس بوک بالاست و با نظر مثبت منتقدان نیز مواجه شده است.

انتظارات از ویندوز 10 در بازار کسب و کار و در سه ماهه پیش رو نیز بالاست. این تغییر می تواند تاثیر مثبتی در ویندوز 10 داشته باشد و به سرپا نگه داشتن ویندوزفون کمک کند. به هر حال بقا در جهانی که تحت سلطه آیفون و اندورید است کار آسانی نیست. در حال حاضر همه چیز برای اپل و اکوسیستم سخت افزاری آن ایده آل است. اما رایانه ها در جهان غالب هستند و هنوز امیدی وجود دارد. هنوز این سوال باقی می ماند که صاحبان جدید سرفیس آرزوی ویندوز 10 موبایل را دارند یا خیر؟

قطعه آخر پازل برنامه های یونیورسال ویندوز و پروژه پل (Astoria, Islandwood, Centennial, Westminster) است که همگی برای رفع مشکل کمبود برنامه ها ساخته شده اند. در بین پروژه های پل تنها وست مینستر (برنامه های یونیورسال وب) فعال است. آستوریا (اندروید) و آیلندوود (iOS) هنوز در حال توسعه هستند و Centennial (برنامه های Win32) انتظار نمی رود تا اوایل 2016 خبری از آن شود. سوال اینجاست که اگر توسعه دهنده ای به این ابزار دسترسی داشته باشد و پورت برنامه های نیز ساده باشد، آیا از آنها استفاده می کند؟  چه چیزی باعث می شود تا توسعه دهندگان زحمت زدن یک تیک برای انتشار برنامه ها در استور را به خود ندهند؟

lumia-950-xl-demo

گرچه کانتینیوم برای برای موبایل جالب است اما هنوز هم نمی تواند خریداران را متقاعد به خریدن لومیاها کند. ما دوست داریم در این مورد اشتباه کرده باشیم.

مایکروسافت در اواخر سال 2015 در وضعیت عجیب و غریبی دارد. همه چیز در مورد این شرکت عالی به نظر می رسد. اسن شرکت از سخت افزاری غنی شامل سرفیس های جدید، هولولنز، کنترل الیت، سری ایکس باکس و بند 2 دارد. ویندوز 10 در حال کسب موفقیتی بزرگ است و کسب و کار ابری مایکروسافت کار خود را به خوبی انجام می دهد.

حتی بینگ هم 1 میلیارد دلار سود داشته است که 20 درصد آن از دستگاه هایی با ویندوز 10 یوده است. صنعت تکنولوژی و سرمایه گذاران اکنون برای مایکروسافت صف کشیده اند.

در عین حال لومیا لنگان لنگان می آید. بنابراین آیا مایکروسافت موفقیت های جدید خود برای سرپا نگه داشتن بازار ویندوزفون استفاده می کند یا از آن خلاص خواهد شد. از بین بردن ویندوز 10 موبایل باعث می شود فلسفه وجودی پلتفرمی مانند برنامه های یونیورسال ویندوز از بین ببرد. نمی توان دلیلی برای حذف ویندوز 10 موبایل و نگه داشتن برنامه های یونیورسال ویندوز به عنوان چیزی برای ویندوز 10 آورد.

ما هیچ ایده ای از اینکه مایکروسافت می خواهد در آینده چه کار کند نداریم. به نظر می رسد مایکروسافت زیاد مشتاق لومیاهای جدید نیست و عدم پشتیانی اپراتورهای آمریکایی نیز موضوع مهمی است. از طرف دیگر این هفته بیلد 10572 برای اینسایدرها منتشر شد که امیدوارکننده بود و کاربران را به وجود آورد. برای دیدن تصمیمات مایکروسافت در مورد ویندوز 10 موبایل فقط باید منتظر آینده و اتفاقات بعدی بود.

چطور بود !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا