آموزش هابرنامه

تکالیف ریاضی خود را به Ink بسپارید!

از قابلیت‌های بسیار جالب ویندوز مایکروسافت قابلیتی است با نام Ink (اینک = جوهر) که در آپدیت سالگرد ویندوز 10 آمده است.

خیلی کارها از این برنامه برمی‌آید. برای مثال می‌تواند تشخیص بدهد شما چه می‌نویسید! این که چیزی نیست؛ هیچ می‌دانید که توانایی خارق‌العاده قابلیت Ink چیست؟ حل معادله ریاضی!

باور نمی‌کنید؟ ادامه مطلب را در ویندوزایران بخوانید.

هنوز زمان زیادی از نقد و بررسی آپدیت سالگرد ویندوز 10 نگذشته که مایکروسافت به‌روز رسانی پیشرفته‌ای برای برنامه OneNote رو می‌کند. با این برنامه شما می‌توانید یادداشت‌برداری کنید اما در عین حال می‌تواند با استفاده از Windows Ink معادلات ریاضی را تفسیر و نیز حل کند و راهی را که رفته نشان شما بدهد! مایکروسافت گفته که این فن‌آوری را در ماه‌های آینده به کاربران خود عرضه می‌کند.

چرا این قابلیت مهم است؟

inkeffectsscreen-100673414-large

با قابلیت‌های Ink و OneNote ویندوز، به نظر می‌رسد که مایکروسافت چیزی را هدف گرفته که می‌شود اسمش را “تجربیات سریع” (quick experiences) گذاشت چون از دل یک برنامه قابلیت و کارکردی آنی بیرون می‌کشد. این روش اول بار با Surface Pro 3 کلید خورد؛ وقتی که این تبلت توانست در چشم بر هم زدنی برنامه OneNote را با کلیک بر روی دکمه eraser (پاک کن) در Surface Pro 3’s stylus راه‌اندازی کند. همین توانایی راه‌اندازی برنامه‌ها با تنها زدن یک دکمه ساده در فضای کاری قابلیت Ink در آپدیت سالگرد ویندوز 10 پیدا شد؛ قابلیتی که مملو از مواردی همچون Sketchpad (طراحی)، Screen Sketch (طرح صفحه نمایش) و Sticky Notes (یادداشت‌های مهم) است و کاربر می‌تواند به وسیله آیکون قلم (pen icon) در نوار وظیفه (taskbar) به آن دسترسی پیدا کند.

از یادداشت‌های فوری تا معادله‌های درجه دوم!

math-onenote-screenshot-100673412-large

کاربر می‌تواند در Sticky Notes شماره پرواز، آدرس سایت یا شماره تلفن را وارد کند تا Bing آن را به صورت اطلاعات عملی (actionable data) درآورد. همچنین کاربر می‌تواند طرح دایره‌ای را بکشد و با ابزار کمند (lasso tool) انتخابش کند تا OneNote آن را به دایره‌ای کامل تبدیل کند. با دکمه Convert to Shapes (تبدیل به اشکال) و نیز دکمه جدید Math (ریاضی) کارهای زیادی می‌شود کرد.

  چگونه با دوربین موبایل خود، عکس‌هایی با کیفتی بگیریم!

قابلیت دیگری که مایکروسافت به آپدیت سالگرد پیوست کرده کشیدن مسیر در برنامه Maps (نقشه‌ها) است که متاسفانه خیلی با تاخیر ارایه شد اما این قابلیت هم به وقتش به کار می‌آید.

امروزه هر سایتی مملو از خدمات و بخش‌هایی است که در زمینه ریاضیات کمک‌هایی فراهم می‌کنند. مهمترین آن‌ها احتمالا Wolfram Alpha است که به دست استیون ولفرم (Stephen Wolfram) طراحی شده است. ولفرم نویسنده اصلی ریاضیات پایه (seminal mathematics) برای برنامه Mathematica می‌باشد. Wolfram Alpha نیز راه‌حل‌های بسیاری برای معادله‌ها ارایه داده است که یادگیری گام به گام آن‌ها نیازمند پرداخت حق اشتراک به مبلغ 5 دلار و 49 سنت در ماه است.

با این همه، به نظر نمی‌رسید که مایکروسافت بخواهد این مورد را رایگان کند؛ مگر این که آن را جزو Office 365 قرار دهد و بر قیمت اشتراک آن اضافه کند (رک و راست بگوییم؛ مایکروسافت اصلا در این باره لام تا کام حرف نزده است!). قابلیت‌های دیگری هم هست. البته اگر حل معادله‌ها زیاد برایتان جالب به نظر نمی‌رسد. بنابر گفته مایکروسافت، با Ink می‌شود رنگین‌کمان هم اضافه کرد. همین طور کهکشان. این‌ها برای زمانی است که کاربر بخواهد قدری پیشرفته‌تر کار کند. مثلا هوس کند معلومات فیزک نجومی خود را به رخ دیگران بکشد!

چطور بود !

جلیل جعفری

مترجم و روزنامه‌نگار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا