اخبار ویندوز 10 موبایل

آینده ویندوز موبایل؛ آیا مایکروسافت می خواهد مفهوم تلفن هوشمند را از نو تعریف کند؟

چند روزز قبل مطلبی در مورد تجزیه و تحلیل سه ماهه سوم به ظاهر بزرگ مایکروسافت در مقابل سه ماهه ویرانگر ویندوزفون نوشتیم. البته هیچ کس تعجب نکرد زیرا همه ما دلایل آن را می دانستیم. در آن مطلب ما می خواستیم از چشم انداز آینده موبایل های مایکروسافت بنویسیم، اینکه مایکروسافت در حال انجام چه کاری است و قصدش از انجام آن کارها چیست.

ما در اینجا می خواهیم با توجه به تصمیمات اخیر مایکروسافت و حدس هایی که می زنیم به سوال اصلی (برنامه بعدی مایکروسافت چیست؟) پاسخ دهیم و خوشحال می شویم که شما هم نظر خود را بیان کنید.

خارج شدن از دنیای تلفن های هوشمند قدیمی

موردی که ما در کنفرانس اکتبر مایکروسافت مشاهده کردیم این بود که آنها نسبت به پرچمداران جدید خود هیجان زیادی نداشتند. در واقع لومیاهای حال حاضر کاری را که مایکروسافت اکنون در حال انجام آن است را به صورت کامل نشان نمی دهند. باید روشن شود که لومیا 950 (Cityman) و لومیا 950XL یا همان Talkman آخرین باقیمانده ها دوره نوکیا هستند و حتی کدهای آنها نیز به اولین موبایل های نوکیا اشاره دارد و انتخاب این کدها هدفدار بوده است.

بسیاری می گویند که مایکروسافت بخش موبایل های نوکیا را خرید بنابراین این گوشی ها اکنون متعلق به مایکروسافت هستند. درست است، اما این نکته نیز نباید فراموش شود که توسعه این دو گوشی تحت نظر استفان الوپ و کادر او از جمله جو هارلو صورت گرفته است. هر دو نفر در ماه ژوئن از مایکروسافت خارج شدند. پس از آن برای مدتی تری میرسون و پس از آن پانوس پنی -که برای بخش سرفیس مشهور بود- در اواخر جولای مسئولیت بخش سخت افزارهای مایکروسافت را بر عهده گرفت که ویندوزفون نیز در همین بخش قرار دارد.

Microsoft-logo-phone-back

این یک دگرگونی بزرگ است بخصوص اگر در نظر بگیریم که استراتژی قبلی لومیاها اکنون دیگر کارآمد نیست. در همین حال پنی و تیمش بهتر از آنچه که انتظار می رفت در سری سرفیس عمل کردند. اکنون پنی وظیفه رهبری مهندسی ویندوزفون، سرفیس، مایکروسافت بند و حتی ایکس باکس را برعهده دارد و می توان انتظار اتفاقات زیادی را داشت. علاوه بر این با توجه به این که تیم مهندسی مایکروسافت با یک تیم واحد ویندوز تحت نظر میرسون کار می کند می توان انتظار همکاری های بزرگ تری را داشت.

فرض کنید مایکروسافت بتواند بخش گوشی ها خود را از بین ببرد. این کار باعث می شود که مدیریت ساتیا نادلا بد بنظر برسد، البته نه بخاطر از بین بردن بخش نه چندان محبوب موبایل -کاملا برعکس سرمایه گذاران از این کار حمایت می کنند- بلکه به این دلیل که با توجه به خارج شدن الوپ و تیمش نادلا شانس دوباره ای داشت. می توان گفت با از بین بردن بخش موبایل که نادلا اخیرا آن را از نو سازماندهی کرده است، تصمیم های او کوته نظرانه می شود. چرا باید بخش موبایل به فرد جدیدی واگذار شود، برای نابود کردن آن؟

به علاوه اگر بخش موبایل از بین برد و آن را از معادله برنامه های یونیورسال ویندوز حذف کنیم، دیگر این کارها معنی نمی دهد و عملا از بین می رود. به جای آن ما اعتقاد داریم مایکروسافت برنامه خاصی برای بخش موبایل دارد که آن را به پنی سپرده است. با این حال ما فکر نمی کنیم که آنها یک پرچمدار مشابه رقبا طراحی کنند.

آینده تلفن های هوشمند

ویندوزفون به آن صورتی که ما می شناختیم از بین رفته است. این سیستم عامل به آیفون اپل و اندروید در سال 2014 ساخت (ممکن است برخی بگویند در 2012 این اتفاق رخ داد). در سال 2015 ویندوزفون کاملا تحت تاثیر موج ویندوز 10 قرار گرفت و مشخص بود که مدل قدیمی دیگر جواب نمی دهد.

در ابتدای مطلب گفتیم که لومیا 950 و 950XL به طور کامل کاری که مایکروسافت این روزها در حال انجام آن است را نشان نمی دهند. ما از عبارت به طور کامل استفاده کردیم زیرا بدون شک کانتینیوم چشم انداز مایکروسافت از آینده و ویندوز 10 به عنوان یک سیستم عامل کامل است. از اینن منظر لومیاهای جدید چیزی را که مایکروسافت می خواهد را نشان می دهند. فکر نمی کنیم مایکروسافت هنگامی که این کلمات را می گفت، دروغ گفته باشد.

با این حال اگر به تاریخچه مایکروسافت و سخت افزارهایی که اخیرا خلق کرده است نگاه کنید متوحه خواهید شد که این لومیاها چیزی نیستند که مایکروسافت می خواهد. بگذارید با چند مثال موضوع را روشن تر کنیم.

سال ها قبل هنگامی که آیپد اپل بر حوزه محاسبات قابل حمل فرمانروایی می کرد، کاربران از مایکروسافت دستگاه مشابهی را می خواستند. اما مایکروسافت چه کار کرد؟ سخت افزار آیپد با ویندوز، نه آنها با سرفیس به میدان آمدند. این چیزی که کاربران انتظار آن را داشتند و مایکروسافت دستگاهی کاملا متفاوت خلق کرد. حتی در سال 2015 سرفیس پرو 4 به آیپد پرو شباهت ندارد.

برای سال ها مک بوک ایر و پرو به محدوده لپتاپ های گران قیمت تسلط داشتند. کاربران از مایکروسافت می خواستند که دستگاهی برای این طیف بسازد. مایکروسافت با سرفیس بوک پاسخ داد، دستگاهی که کاملا فراتر از انتظارات بود و کاملا متفاوت بود.

همچنین سال ها کاربران تقاضای ساخت یک ساعت هوشمند را از مایکروسافت داشتند. ساعت های اندرویدی فراوان بودند و  حتیاپل نیز نسخه مخصوص خود را عرضه کرد. فیت بیت هم به خوبی در این حوزه حضور داشت. اکنون مایکروسافت، بند 2 را دارد که به نظر ما بهترین در نوع خود است و مایکروسافت باز هم محصول خاص خود را ساخت.

شما می توانید چشم انداز مایکروسات را ببینید. مایکروسافت سخت افزارهای جدیدی خلق نمی کند که صرفا نمونه دیگری را ساخته باشد بلکه آنها تنها زمانی سخت افزارهای جدید را می سازند که بازار را کاملا بررسی کرده و آینده آن را بدانند نه اینکه با توجه به شرایط حال حاضر دستگاه دیگری بسازند.

Lumia-950-Logo-Hero

مایکروسافت ساخت سرفیس مینی را لغو کرد زیرا فقط نسخه کوچک شده سرفیس بود. عرضه این محصول هیچ چیز جدیدی را به ارمغان نمی آورد. این دستگاهی برای برهم زدن بازار نبود، بلکه فقط دستگاهی مشابه دستگاه های موجود در بازار بود.

اکنون ما یک گوشی از مایکروسافت می خواهیم. ما باید لومیا 950 و 950XL را دریافت کنیم؟ این دو گوشی مناسب نیستند. البته این دو، گوشی های خوبی هسنتد اما محصولاتی انقلابی نیستند که بتوانند رقبا را از میدان به در کنند. مایکروسافت اکنون باید با محصولی انقلابی همه را به چالش بکشد. به یاد داشته باشید هنگامی که آنها هولولنز را معرفی کردند یکی از بزرگ ترین لحظاتی بود که ما در این مدت دیده بودیم.

اپل نیز از همین روش استفاده کرد. آنها در سال 2007 یک گوشی هوشنمد دیگر معرفی کردند. ما قبلا گوشی های هوشمند را داشتیم اما تفاوت بزرگ آیفون چه بود؟ خب فلسفه کاملی بود که در پشت این محصول قرار داشت. بدون کلید فیزیکی، صفحه ای بزرگ و کنترل کامل سیستم عامل. بسیاری این گوشی را به تمسخر گرفتند. بسیاری حتی آن را یک گوشی هوشمند ننامیدند زیرا SDK برنامه ها را نداشت.

اگر همه موارد بالا را در نظر بگیریم به این سوال دشوار می رسیم که: بعد از گوشی های هوشمند چه می آید؟

این یک سوال درست است مگر اینکه اعتقاد داشته باشید مدل تلفن-برنامه فعلی تا ابد ادامه دارد. آیا تلفن های هوشمند به سرنوشت “سیستم عامل پیچیده تر می سازیم و سخت افزار جدیدی روی آن می گذاریم” دچار می شود یا تکامل پیدا می کند؟ ما از اینجا به کجا می رویم؟

Nadella-2015-october-microsoft

رئیس فعلی مایکروسافت می داند که صنعت گوشی های موبایل به کدام سمت خواهد رفت، جایی که مطمئنا اینجا نیست. ساتیا نادلا در مصاحبه ای از استراتژی گوشی های هوشمند مایکروسافت می گوید:

ما باید بدنبال شکار خم بعدی منحنی باشیم. این چیزی است که می توان به صراحت گفت همه بدنبال آن هستند تا کاری مطابق با اینده انجام دهند. در مورد ما، ما در حال انجام این کار هستیم. ما در حال انجام نوآوریهایمان در ویندوز هستیم. ما این کار را با قابلیت هایی مانند کانتینیوم انجام می دهیم. حتی در مورد موبایل ها ما نمی خواهیم موبایل دیگری با تقلیدد از سیستم عامل های دیگر بسازیم.

بنابراین هنگامی که من در مورد ویندوزفون فکر می کنم، من می خواهم این سیستم عامل برای چیزی مانند کانتینیوم ساخته شود. هنگامی من می گویم وای که چنین رویکرد جالبی وجود داشته باشد جایی که شما موبایلی مانند دیگر موبایل ها دارید و در عین حال با کانتینیوم و برنامه های یونیورسال دسکتاپ را نیز در اختیار دارید. این مشابه سیستم عامل های دیگر یا موبایل های دیگر که می بینید نیست. و این چیزی است که ما از دستگاه های خود می خواهیم. ما می خواهیم دستگاه هایمان برای نوآوری قد علم کنند..

ما اکنون می دانیم که تلفن های هوشمند بر محاسبات تاثیر دارند. فروش تبلت ها با افت روبرو بوده و تلفن های هوشمند با صفحات بززرگ جای آنها را گرفته اند. حتی اپل هم نمی تواند از این ماجرا فرار کند و نسخه پلاس آیفون و آیپد نشان از این موضوع دارد. فروش رایانه ها نیز با افت مواجه بوده است و این بخاطر ویندوز نیست بلکه به جای رایانه ها کاربران از تبلت ها، تلفن های هوشمند، تلویزیون، وسایل پوشیدنی استفاده می کنند.

  لومیا 550 در FCC رویت شد (به همراه تصاویر)

هنگامی که به جای موبایل از رایانه برای چک کردن ایمیل ها استفاده می کردید را به یاد دارید؟

ما همه اینها را گفتیم تا بگوییم که مایکروسافت در حال تلاش برای پاسخ دادن به سوال اصلی این مطلب است. آنها می دانند که با سیستم موجود نمی توانند پیروز شوند. اپل و اندروید سلطه زیادی بر بازار دارند. بنابراین شما برای جلو افتادن نیاز دارید تا دستگاهی برای وقتی که کاربران در آینده به آن سمت می روند بسازید نه اینکه برای حال حاضر بسازید به عبارتی دیگر دستگاهی متعلق به آینده بسازید. لومیا 950 و 950XL دستگاه هایی هستند که تکنولوژی حال حاضر در همین نقطه قرار دارد. این دو متفاوت نیستند. چرا که هنگامی که آنها را با گوشی های اندرویدی و آیفون مقایسه می کنیم می گوییم “آه، بله، جدس می زنم گوشی بدی نباشد.”

microsoft-logo-abstract

آینده تلفن های هوشمند چگونه رقم خواهد خورد؟

برای بسیاری سرفیس فون فقط یک گوشی فلزی با مشخصات بالا و برچسب سرفیس است. این چیزی نیست که سرفیس برای آن ساخته شود. آیا سرفیس فون باید یک گوشی هوشمند دیگر با برندی جدید باشد؟

مایکروسافت تلاش می کند تا توسعه مدرن رایانه ها را با سرفیس آغاز کند. نکته اصلی همینجاست. اگر آنها بخواهند مقوله تلفن های هوشمند را از نو تعریف کنند، برنامه آنها چگونه خواهد بود؟

حذف پلتفرم برنامه نویسی اختصاصی و خلق سخت افزار یونیورسال

ویندوزفون همیشه با پاشنه آشیلی مواجه بوده است که آن را از اقبال عمومی دور کرده است. برنامه ها. این مشکل حتی در سال 2015 بزرگ تر شده حتی زمانی که ما در حال گذر به ویندوز 10 و پلتفرم نرم افزاری جدیدی هستیم. این مشکل فقط گریبان گیر مایکروسافت نیست و بلک بری نیز مدت هاست با آن مواجه است. بابت اینن حرف شاید برخی خرده بگیرند اما حتی اندروید هم این مشکل را دارد؛ شما می توانید تبلیغات بازی های جدید را بینید که ابتدا برای iOS منتشر می شوند و مدتی بعد نسخه اندرویدی آنها عرضه می شود.

این مشکل کوچکی نیست بلکه نشان دهنده این است که محاسات امروز در چه وضعیتی قرار دارد. به عنوان یک توسعه دهنده شما باید با دقت یک پلتفرم را انتخاب کنید. این تصمیم آسانی نیست به خصوص در حالتی که ویندوز 10 اکنون بر روی بیش از 110 میلیون رایانه نصب شده است. در اینجا ممکن است برای توسعه دهندگان دشوار باشد که ویندوز 10 را نادیده بگیرند، به خصوص اینکه استور ایکس باکس در اواخر 2016 راه اندازی می شود.

nadella-2015-logo-2

هنگامی که شما به ویندوز 10 و برنامه های یونیورسال ویندوز نگاه می کنید می توانید ایده ای که مایکروسافت می خواهد آن را اجرا کند، ببینید. مایکروسافت در حال حاضر روی نرم افزاری واحد برای سخت افزار کار می کند. مهم نیست شما از چه دستگاهی استفاده می کنید، در نهایت شما می توانید چیزی که می خواهید را روی آن نصب کنید.

تنها یک مشکل وجود دارد. سیستم عامل های دیگری وجود دارد که مایکروسافت باید با آنها رقابت کند، سیستم عامل هایی مانند iOS، اندروید و حتی برتانه ها و بازی های قدیمی Win32. بنابراین کاری که لازم است شما انجام دهید ساخت ابزاری برای توسعه دهندگان است تا بتوانند برنامه های خود را روی سیستم عامل شما پورت کنند. مایکروسافت این کار را با فناوری بریج که شامل Astoria, Islandwood, Centennial, Westminster می شود انجام داده است. با این ابزار برنامه های iOS، اندروید، Win32 و برنامه های وب براحتی روی ویندوز پورت می شوند.

مایکروسافت می خواهد توسعه نرم افزاری را حذف کند، هدف آنها نه تنها سخت افزار بلکه سیستم عامل خودشان نیز هست. برنامه ها و خدمات با هم ترکیب می شوند و اگر آینده به سمت دیگری برود شما نیاز به ابزاری برای جنگ دارید. به همین دلیل است که نادلا آن را “استراتژی وابسته به مسیر” می خواند:

دلیل اینکه همه می خواهند برنامه های یونیورسال را بنویسند این نیست که ما سه درصد از بازار تلفن های هوشمند را در اختیار داریم؛ بلکه به این دلیل است که میلیاردها مصرف کننده از منوی استارت استفاده خواهند کرد که قصد دارند برنامه شما را داشته باشند. شما سفر را از جایی آغاز می کنید و آنها را به مکان های مختلفی می برید. برنامه آنها می تواند به موبایل برود، می تواند روی هولولنز یا روی ایکس باکس اجرا شود. این استراتژی به مسیر وابسنه است که عبارتی است که من استفاده می کنم و به این معنی است که شما جایی که شروع می کنید جایی نیست که شما تمام می کنید. در اینن حرف نکات ظریف و دقیقی نهفته است. حقیقت اساسی برای توسعه دهندگان اینن است که آنها می سازند اگر کاربری وجود داشته باشد و در مورد ما حقیقت این است که ما کاربران را روی دسکتاپ داریم.

قطعه بعدی پازل این است که در این سیستم موبایل ها چگونه خواهند بود؟

مایکروسافت به وضوح روی بوت چندگانه سیستم عامل ها کار می کند و می توان این را از روی پتنت هایش فهمید. آنها ران تایم اندروید را برای اجرای برنامه های این سیستم عامل روی ویندوز 10 موبایل درون این سیستم عامل قرار داده اند. آنها همچنین پتنت هایی برای لمس سه بعدی ثبت کرده اند. این غول نرم افزاری Ntrig را نیز خریده است تا با کمک این شرکت پردازشگر G5 موجود در قلم سرفیس پرو 4 و سرفیس بوک را بسازند. آنها ایده کانتینیوم برای موبایل و رایانه را دارند که جنبه نرم افزاری سخت افزار سرفیس در مورد آن است. آنها هنچنین چیزی به نام هولولنز را دارند که در افق است و یک نوآوری دیوانه وار است.

چه اتفاقی می افتد اگر برخی از این موارد یا همه آنها را با یکدیگر ترکیب کنید؟ چیزی وجود دارد که کاربران بخواهند با گوشی هوشمند خود انجام دهند و نتوانند؟

فکر می کنیم که ما همه برنامه های مایکروسافت برای موبایل را ندیده ایم، حداقل نه به طور کامل.

Dropbox-Universal-Lead-2015

قطعا ایده پشت کانتینیوم که گوشی شما را به یک رایانه تبدیل می کند بخش بزرگی از آینده آنهاست. قطعا می توانیم محاسبات جیبی و مفهوم اجرای واحد نرم افزارها را به عنوان هدف مایکروسافت ببینیم. این جهان هنوز راه درازی در رفتن به صفحه ها و چیزی که در جیب شماست در پیش دارد.

ما فکر می کنیم مایکروسافت در حال تلاش برای پیدا کردن راه حلی است که در سرفیس و محاسبات مدرن انجام داد و مشکل “تبلت یا رایانه” را حل کرد.

پیش از این گزارشاتی منتشر شد که نشان می داد مایکروسافت روی تلفن فلزی که از سخت افزار اینتل استفاده می کند، کار می کند و حتی منابع WiindowsCentral نیز این را تایید کرده اند. چیزی که ما می دانیم این است که پروژه داخلی مایکروسافت-اینتل کاری با نوکیا ندارد. همه اینها بدین معنی است که ما با چیز جالبی روبرو خواهیم بود و فکر نمی کنیم که این محصول فقط یک موبایل دیگر با مشخصات بالا باشد. این محصولی خاص است و امیدواریم که پیش بینی نشده باشد.

surface-book-tablet_0

اگر شما در تیم سرفیس بودید، چگونه یک تلفن هوشمند واقعا دگرگون شده طراحی می کردید؟ بالا بردن محض مشخصات فقط کاربران را برای مدتی گمراه می کند. ما اینجا در مورد ایده ها صحبت می کنیم نه فقط اعداد یا چیزی که آخرین چیپست کوالکام ارائه می دهد.

همانگونه که در آغاز مطلب گفتیم، همه این ها با حدس و گمان بود اما تصمیمات اخیر مایکروسافت و حتی محصولاتی که رونمایی کردند این گفته ها را تقویت می کند. فکر می کنیم کوته بینانه باشد که چشم اندازه آنها در حوزه موبایل فقط به عرضه یک تلفن هوشمند دیگر محدود شود.

ما می دانیم که مایکروسافت نه تنها رویاهای بزرگ دارد بلکه آنها را به واقعیت تبدیل می کند. بین ویندوز 10، هولولنز، سرفیس پرو و سرفیس بوک جدید ما می دانیم که مایکروسافت می تواند یک گروه سخت افزاری جدید ایجاد کند. ما فقط برنامه 2015 مایکروسافت را دیدیم. بیایید ببینیم چه اتفاقی می افتد هنگامی که مایکروسافت ایده هایش را در حوزه موبایل پیاده کند.

چطور بود !

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. چه مطالب خوبی بود . ممنون
    منم به عنوان یکی از طرفداران مایکروسافت آرزوی موفقیت برای این گروه بلند پرواز رو دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا