اخبار

هاست ویندوز چیست و چه زمانی باید هاست ویندوز بخریم؟

شما برای این که اطلاعات و محتوای سایت و کسب‌وکار خود را به کاربران وب عرضه کنید به یک سرویس میزبانی نیاز دارید که فضایی را در وب برای شما در نظر بگیرد. هاست مثل یک کامپیوتر همیشه روشن عمل می‌کند و رابطی بین شما و مخاطبانتان محسوب می‌شود.

مسئله این است که با توجه به نیازهای متفاوت کسب‌وکارها، هاست‌های مختلفی نیز با پلن‌های متفاوت عرضه می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

معمولا افراد در مسیر انتخاب سرویس میزبانی با دو گزینه مواجه می‌شوند: هاست لینوکس و هاست ویندوز. حال هاست ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا جزئیات هاست ویندوز را با شما در میان بگذاریم.

هاست ویندوز چیست؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، هر سایتی برای شروع فعالیت به یک سرویس میزبانی نیاز دارد که فضایی برای فعالیت آن در وب در نظر بگیرد که به آن هاست گفته می‌شود. هاست‌ها انواع مختلفی دارند. به هاستی که روی سروری که از سیستم‌عامل نام‌آشنای ویندوز استفاده می‌کند قرار دارد، هاست ویندوز گفته می‌شود.

سایت statista به تازگی آماری جالب و قابل‌توجه منتشر کرده است؛ طبق این آمار 74 درصد از افرادی که از کامپیوتر و سیستم استفاده می‌کنند، سیستم عامل ویندوز را روی آن نصب کرده‌اند. همین اتفاق موجب شده است که هاست ویندوز هم به سرعت محبوبیت جهانی پیدا کند. با این حال، هاست لینوکس همچنان محبوب‌ترین سرویس میزبانی در میان وب‌مسترها است و علت آن هم به ویژگی‌های خاص این دو هاست برمی‌گردد.

تفاوت هاست ویندوز و هاست لینوکس

شاید برایتان سوال شده که دلیل پیشی گرفتن محبوبیت هاست لینوکس از ویندوز چیست و این دو سرویس میزبانی دقیقا چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. چند مورد از اختلافات این دو هاست پرطرفدار به شرح زیر می‌باشد:

  • رابط کاربری: هاست لینوکس برخلاف هاست ویندوز، فاقد رابط کاربری است و دستورات مختلف از طریق خط فرمان صادر می‌شود.
  • ابزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی: هر هاست، سایت توسعه داده شده با زبان‌های خاصی را پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، برای میزبانی یک سایت توسعه داده شده با ASP.NET باید از هاست ویندوز استفاده کنید.
  • پشتیبانی از نرم‌افزارها: استفاده از هر کدام از سرویس‌های میزبانی شما را با محدودیت در استفاده و پشتیبانی از نرم‌افزارها مواجه می‌کند. مثلا کنترل پنل سی پنل فقط روی هاست لینوکس قابل‌استفاده است.
  • پایداری و امنیت: اگرچه هاست ویندوز طی سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی کرده است اما همچنان هاست لینوکس گزینه امن‌تر و پایدارتری محسوب می‌شود.

هاست ویندوز برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

به طور کلی و عمومی، کسب‌وکارهایی که در دنیای وب نوپا و تازه‌کار هستند از هاست لینوکس به دلیل پایین‌تر بودن هزینه آن استفاده می‌کنند و این هاست یک گزینه معمول و مرسوم برای میزبانی وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود ، اما گاهی اوقات استفاده از هاست ویندوز عاقلانه‌تر است و به نفع شما تمام می‌شود. مثلا سایت شرکت‌های عظیمی که سیستم‌شان را روی نرم‌افزارها و ابزارهای مایکروسافت‌ بنا کرده‌اند بهتر است از هاست ویندوز استفاده کنند، چرا که این سرویس با برنامه‌های دیگر شما تطابق دارد و برای پشتیبانی نیازی به متخصص ندارید و کارشناسان فنی به خوبی می‌توانند مشکلات را برطرف کنند.

گاهی اوقات هم چاره‌ای جز استفاده از هاست ویندوز باقی نمی‌ماند، مثلا وقتی که توسعه وب‌سایت توسط ASP، ASP.Net یا Visual Basic انجام شده باشد یا دیتابیس سایت SQL Server باشد مجبورید که از هاست ویندوز استفاده کنید.

مزایای هاست ویندوز

استفاده از هاست ویندوز برای بسیاری از سایت‌ها در درجه دوم اولویت بعد از هاست لینوکس قرار می‌گیرد، با این حال استفاده از آن مزایایی را نیز به همراه دارد که در این قسمت برخی از این مزایا را با هم بررسی می‌کنیم.

  مشخصات Surface Go 3 در گیگ‌ بنچ مشاهده شد

نحوه کار با آن آسان است

کار با سروری که سیستم عامل ویندوز روی آن اجرا شده بسیار ساده است. شما می‌توانید تمامی دستورات را با رابط گرافیکی اجرا کنید و برای این کار نیازی به دانش فنی خاصی ندارید. محیط هاست و سرور ویندوز به دلیل آشنایی اغلب افراد با سیستم عامل ویندوز برای آن‌ها ناآشنا نیست و با کمی تلاش کاملا به آن مسلط می‌شوند.

روی سیستم شناخته‌شده ویندوز اجرا می‌شود

مهم‌ترین مزیتی که می‌توانید برای هاست ویندوز متصور شوید خود ویندوز است! آخرین نسخه ویندوز بیش از 400 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و این سیستم‌عامل نام‌آشناترین سیستم در جهان محسوب می‌شود و افراد کار کردن با آن را راحت می‌دانند. البته در صورتی که وارد سرویس میزبانی شوید در اکثر موارد به طور مستقیم به سیستم عامل وب سرور دسترسی ندارد و این ارتباط در هاست لینوکس از طریق کنترل پنل سی پنل و در هاست ویندوز از طریق کنترل پنل پلسک برقرار می‌شود. استفاده از هاست ویندوز برای کاربرانی که می‌خواهند به طور مستقیم به رابط کاربری سرور متصل باشند تجربه کاربری بهتری به ارمغان می‌آورد.

با برنامه‌ها و ابزارهای ویندوز سازگار است

در مواردی که کسب‌وکارتان به نرم‌افزارها و ابزارهای ساخت مایکروسافت وابسته است یا سایت‌تان با زبان‌های ASP.NET یا Visual Basic توسعه داده شده است، استفاده از هاست ویندوز برایتان به یک ضرورت تبدیل می‌شود، چرا که در این صورت استفاده از هاست لینوکس می‌تواند برایتان مشکلاتی ایجاد کند. از مهم‌ترین ابزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی ویندوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ASP Classic
  • NET
  • MSSQL (Microsoft SQL Server)
  • MS Access (Microsoft Access)
  • #C
  • Remote Desktop
  • Microsoft Exchange
  • Microsoft SharePoint

البته این حقیقت که برای استفاده از ابزارهای مایکروسافت بهتر است از هاست ویندوز استفاده کنید به این معنی نیست که نمی‌توانید از نرم‌افزارهای و ابزارهای دیگر برای سایت خود استفاده کنید.

از بانک اطلاعاتی MySql استفاده می‌کند

امکان استفاده از پایگاه داده یا بانک اطلاعاتی MySql یکی از مزیت‌های مهم هاست ویندوز محسوب می‌شود. این ویژگی از این جهت مهم است با استفاده از هاست ویندوز که این دیتابیس به صورت اوپن سورس(open source) در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، استفاده از آن کاملا رایگان است و هیچ هزینه‌ای ندارد و امنیت نسبتا بالایی برای سایت فراهم می‌کند و خیال شما را تا حد زیادی از بابت مسائل امنیتی راحت می‌کند.

کار با رابط کاربری آن بسیار ساده است

استفاده از تمام امکانات رابط کاربری هاست ویندوز برای تمامی افراد به سادگی امکان‌پذیر است، چه دستی بر فعالیت‌های دیجیتال و مدیریت سرور داشته باشید چه در این زمینه هیچ تجربه و دانشی نداشته باشید و کاملا تازه‌کار باشید. رابط کاربری در این هاست به گونه‌ای طراحی شده که فعالیت‌ها و فرآیندهای موردنظرتان به سادگی انجام می‌شود.

با کنترل پنل پلسک سازگاری دارد

ارتباط با سرور هاست اغلب از طریق کنترل پنل انجام می‌شود و در اکثر موارد هاست دسترسی مستقیم به سرور هاست ندارد. استفاده از کنترل پنل پلسک راه‌حلی کاربرپسند برای ارتباط با سرور محسوب می‌شود که هاست ویندوز این تجربه را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه‌بر آن، اعمال تنظیمات و تغییرات موردنظرتان از طریق این کنترل پنل آسان‌تر انجام می‌گیرد.

جمع‌بندی

شناسایی نیاز مهم‌ترین کاری است که برای انتخاب پلن هاستینگ باید انجام دهید. البته بررسی زبان برنامه‌نویسی سایت و نوع پایگاه داده نیز باید در دستور کار شما قرار بگیرد. در این مقاله به بررسی جامع و کامل هاست ویندوز و مزایای استفاده از آن پرداختیم و تفاوت‌های اصلی بین آن و هاست لینوکس را بیان کرده و شرح دادیم.

چطور بود !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا