اخباربررسی

بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

معرفی گوشی شیائومی k30

یک قدم کوچک در مورد عملکرد اما یک جهش بزرگ در صفحه نمایش می‌تواند خلاصه خوب و زیبا درباره ردمی K30 باشد.

این گوشی به جای این که جانشین ردمی K20 باشد، نسخه ارتقا یافته‌ای از ردمی نوت 8 پرو است که به عنوان اولین گوشی ردمی با نرخ تازه سازی بالا خودنمایی می‌کند؛ در ادامه با ویندوز ایران همراه باشید.

گوشی ردمی k30

در واقع، ممکن است که صفحه نمایش بزرگ6.67 اینچی IPS LCD ردمی K20 مانند دیگر صفحه نمایش های 1080p که اخیرا دیده اید به نظر برسد، اما نرخ تازه سازی 120 هرتزی نتایج این بازی را تغییر می دهد. سیستم عامل MIUI، روان است و مانند گذشته لگ و ایرادی در آن مشاهده نکردیم.

بازی‌هایی که نرخ پخش تصاویر با 60 فریم بر ثانیه را دارند، گیم پلی نرم و روان را به شما ارائه می دهند.

این صفحه نمایش قابلیت HDR10 را دارد. شیائومی سعی کرده است که با قرار دادن دو دوربین در یک بریدگی کوچک همانند گلکسی S10 پلاس، بریدگی صفحه نمایش را کوچک تر کند.

ردمی K30 از تراشه اسنپدراگون 730G استفاده می کند و بازی کردن با آن بسیار روان و خوب است.

همچنین شیائومی بدون توجه به نسخه ای از گوشی که دارید، رم کافی را برای شما ارائه داده است.

قسمت پشتی ردمی k30

تجربه بازی و تماشای فیلم، تنها مواردی نیستند که ردمی K30 در آن ها برتری دارد، دوربین چهارگانه این گوشی نیز بر روی کاغذ عالی به نظر می رسد.

این گوشی یکی از بزرگترین سنسور های موجود در بازار را دارد، یک سنسور 64 مگاپیکسلی سونی IMX686 به عنوان دوربین اصلی، یک سنسور 8 مگاپیکسلی اولترا واید، یک سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو و یک سنسور 2 مگاپیکسلی  تشخیص عمق، چهار دوربین قدرتمند ردمی K30 را تشکیل می‌دهند.

نکته جالب توجه وجود اندروید 10 به صورت پیش فرض بر روی گوشی است، همچنین اندروید 10 با MIUI 11 تجربه بسیار خوب و جذابی را برای ما رقم زد.

مشخصات شیائومی Redmi K30

بدنه فریم پلاستیکی، گوریلا گلس 5 در جلو و پشت گوشی، 208 گرم وزن
نمایشگر 6.67 اینچی IPS LCD، نرخ تازه سازی 120 هرتزی، HDR10، رزولوشن 1080*2400 پیکسل، نسبت ابعاد صفحه 20:9، نیت 395ppi
دوربین پشت اصلی: 64 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.89، سایز سنسور 1.7 اینچی، سایز پیکسل 0.8 میکرومتر، PDAF
اولترا واید: 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، سایز سنسور 1.4 اینچی، سایز پیکسل 1.12 میکرومتر
ماکرو: 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4، سایز سنسور 1.5 اینچی، سایز پیکسل 1.75 میکرومتر
تشخیص عمق: 2 مگاپیکسلی، ضبط ویدیو با کیفیت های 2160p*30fps, 1080p*30/60/120fps, 720p*960fps
دوربین جلو اصلی: 20 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، سایز پیکسل 0.9 میکرومتر سنسور تشخیص عمق: ضبط ویدیو با کیفیت 1080p*30fps
نسخه نرم افزار اندروید 10، MIUI 11
پردازنده اسنپدراگون (730G 8nm): هشت هسته ای ( دو هسته 2.2 گیگاهرتزی  Kryo 470 Gold و شش هسته 1.8 گیگاهرتزی Kyro 470 Sliver)، پردازنده گرافیکی آدرنو 618
حافظه رم 6/8 گیگابایت، 64/128/256 گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.1، قابلیت ارتقا با میکرو اس دی
باتری 4500 میلی آمپری، شارژ سریع 27 واتی
اتصالات دو سیم کارت، LTE-A،LTE Cat-12/ Cat-13; USB-C ،Wi-Fi a/b/g/n/ac، بلوتوث 5.0، رادیو اف ام، NFC، آی آر بلستر (مادون قرمز)
دیگر امکانات اسکنر اثر انگشت، جک 3.5 میلی متری

برخی از کاربران ردمی K20 ممکن است به خاطر این که شیائومی از پنل OLED به پنل LCD سویچ کرده است، کمی ناامید شده باشند اما ظاهرا شیائومی چاره ای نداشته است.

همین طور اسنپدراگون 730G در ردمی K20 نسبت به نسخه معمولی 730، یک نسخه ارتقا یافته و قدرتمند تر است. اما بارزترین قابلیت آن، وجود یک دوربین اختصاصی زوم می باشد که جایگزین لنز نه چندان محبوب ماکرو شده است.

ردمی k30 در کنار ردمی k20
ردمی k30 در کنار ردمی k20

اما دیگر مقدمه بس است و وقت آن رسیده که با ردمی K30 رو به رو شویم!

ویدیو جعبه گشایی ردمی K30

داخل جعبه گوشی ردمی K30 همان موارد معمول همیشگی است – شارژر، کابل USB-C و کیس شفاف.

جعبه گشایی ردمی k30

این شارژر از نوع پریمیوم هست و همانند یک آجر با گوشه‌های گرد است. این همان شارژر 27 واتی است که سال گذشته به عنوان یک لوازم جانبی اضافی در کنار می 9 عرضه شد.

به نظر می رسد که شیائومی امسال قصد دارد یک سری مرتب و منظم را تولید کند و ما از این تصمیم شیائومی بینهایت هیجان زده هستیم.

طراحی شیائومی ردمی K30

در مورد ردمی K30 چه می توانیم بگوییم؟ این یک گوشی مانند هر گوشی دیگری، شیشه ایست و اگر بخواهیم آن را توصیف کنیم باید این طور بگوییم :

باید به یک ردمی نوت 8 پرو فکر کنیم که با ذات هواوی میت 30 پرو و سوراخ پانچ گلکسی اس 10 پلاس ترکیب شده است. (زیبا نیست 🙂 )

گلکسی اس 10 پلاس در بالا، میت 30 پرو در چپ، ردمی k30 در وسط، ردمی نوت 8 پرو در راست
گلکسی اس 10 پلاس در بالا، میت 30 پرو در چپ، ردمی k30 در وسط، ردمی نوت 8 پرو در راست

این گوشی از پنل دو گانه گوریلا گلس 5 ساخته شده است، یکی تخت در جلوی گوشی و دیگری خمیده در پشت گوشی. سپس یک قاب پلاستیکی نیمه براق وجود دارد.

یک صفحه نمایش بزرگ 6.67 اینچی تقریبا بیشتر قسمت جلو گوشی را می گیرد و اگر قسمت پایینی گوشی را در نظر نگیریم، این گوشی حاشیه های نازکی دارد.

لبه های این گوشی مانند هر گوشی هوشمند دیگری، خمیده است. اما سوراخ پانچ آن، چندان هم معمولی نیست. ما ابتدا آن را مانند سوراخ پانچ گلکسی اس 10 پلاس دیدیم، درست است؟ اما ظاهرا این سوراخ پانچ دوربین، بزرگتر است. ما کاملا مطمئن نیستیم که آیا این بهترین طراحی است؟ زیرا فضای اطراف این سوراخ بزرگ، کاملا بی مصرف است.

مثل این است که در گوشه، یک بریدگی داشته باشید اما هر جور که حساب کنیم، خیلی زشت به نظر رسد.

شیائومی ردمی k30

ماهیت LCD صفحه نمایش باعث می شود که سوراخ پانچ حتی بدتر نیز به نظر برسد زیرا پنل دارای نور پس زمینه ناهموار است و بدترین رفتار خود را در اطراف سوراخ پانچ دوربین سلفی نشان می دهد.

هنگامی که صفحه نمایش محتوای روشن تر را نشان می دهد، سایه ها در اطراف این سوراخ آشکار می شوند و این کاملا آزار دهنده هستند.

دوربین سلفی ردمی k30

دو دوربین سلفی دارای سوراخ پانچ جداگانه هستند و پیکسلهای واقعی که رنگ سیاه را نشان می دهند در بین آن ها قرار گرفته اند؛ اما شیائومی بر خلاف اطلاعات فاش شده قبلی در مورد ردمی K30، از آن استفاده نکرد و در عوض، این پانچ را شبیه به یک سوراخ مشبک کرده است.

تنها حدس ما این است که با نور پس زمینه ناهموار LCD، این سوراخ بد به نظر می رسد، بنابراین شیائومی سرانجام برای این مشکل راه‌حلی بیاندیشد.

Redmi k30 Selfi

با گفتن تمام این موارد، هنوز هم صفحه نمایش بزرگ 6.67 اینچی، کاملا خوب به نظر می رسد و حتی از HDR 10 نیز پشتیبانی می کند و پیکسل های زیادی دارد که بسیار شارپ نمایش داده می‌شود.

اما نرخ تازه سازی 120 هزتری تا حدودی تمام مشکلات را حل خواهد کرد.

ردمی k30 در کنار redmi note 8 pro
ردمی K30 درکنار ردمی نوت 8 پرو

نداشتن صفحه آمولد بدین معناست که اسکنر اثر انگشت نمی تواند در زیر صفحه نمایش قرار گرفته باشد. شیائومی تصمیم گرفته است که آن را به همان شکلی که در نوت 8 پرو قرار داده است، در ردمی K30 هم به کار ببرد.

اسکنر اثر انگشت در سمت راست گوشی و بر روی کلید پاور قرار گرفته است و همیشه در حالت آماده به کار است و مثل رعد و برق سریع است و حتی قبل از اینکه کلید پاور را کامل فشار دهید، قفل صفحه به سرعت باز می‌شود و این ویژگی را می‌توان یکی از برتری‌های K30 دانست.

کناره‌های ردمی k30

سایر نکات جالبی که در اطراف ردمی K30 وجود دارد، جک 3.5 میلی متری و بلندگو در قاب قسمت پایین گوشی، شیار سیم کارت و کارت حافظه به صورت ترکیبی در قاب سمت چپ و اسپیکر بسیار نازک و تقریبا نامرئی که در بالای صفحه نمایش است.

قسمت دوربین ردمی k30

گوریلا گلس پشت گوشی از نسل پنجم این شیشه ها است و این بار این گوریلا گلس با توجه به خمیدگی که در پشت گوشی وجود دارد تمام کناره‌ها و پشت گوشی را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر، نسخه به اصطلاح دریای آبی عمیق ( Deep Sea Blue) وجود دارد که دارای رنگ آبی است که تقریبا به رنگ بنفش تغییر رنگ می دهد و به این نوع ترکیب را سبک شفق قطبی گویند.

اطراف دوربین دارای طراحی خاصی می باشد به این خاطر که شیائومی قصد دارد تا همه به آن توجه کنند.

این جاست که این طراحی زیبای دایره مانند به کمک شما می آید. همچنین این طراحی بسیار شبیه به آن چیزی است که ما در هواوی میت 30 پرو دیده ایم، است.

قسمت پشتی شیائومی ردمی k30

به هر حال، درون این دایره که طراحی فوق العاده ای دارد، یک برآمدگی بزرگ وجود دارد که دوربین‌های گوشی را درون خود جای داده است.

اول از بالا به پایین شروع می کنیم، در ابتدا یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی قرار دارد و بعد از آن یک دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید، و یک دوربین تشیخص عمق 2 مگاپیکسلی قرار دارد و در پایین ترین قسمت آن، دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی قرار گرفته است.

همچنین یک فلاش دوتایی LED دقیقا خارج از طراحی دایره مانند دوربین وجود دارد.

دوربین 4 تایی ردمی k30

Redmi K30 یک گوشی هوشمند بزرگ است و هیچ کَس نمی تواند این را انکار کند اما مطمئنا با وجود این که اطراف گوشی دارای قاب شیشه ای است، این گوشی بسیار لغزنده است و تا حدی کار با آن کمی دشوار می تواند باشد.

اما اگر یک کاور سیلیکونی برای آن انتخاب کنید، قطعا این کاور می تواند از لغزنده بودن آن جلوگیری کند.

شیائومی ردمی K30 و شیائومی ردمی K20 (می 9T)

شیائومی ردمی K30  بسیار زیبا است و از نظر ساخت و ظاهر تقریبا با بیشتر پرچمداران مطابقت دارد که ما آن را یک برد می نامیم.

این گوشی در برابر آب مقاوم است که جای تقدیر دارد. ردمی k30 دارای پوشش نانو p2i است که در برابر ترشح آب و نفوذ رطوبت نیز از خود مقاومت نشان خواهد داد اما نمی تواند کاملا در مایعات غوطه ور شود.

صفحه نمایش

Redmi K30 از یک صفحه نمایش بزرگ 6.67 اینچی IPS LCD به همراه یک سوراخ بیضی شکل برای دوربین سلفی دوگانه، برخوردار است.

ما قبلا ثابت کردیم که واقعا دو سوراخ پانچ کوچکتر وجود دارد اما این گوشی از فضای بین این دو دوربین استفاده نمی کند. بر روی این صفحه نمایش، یک محافظ گوریلا گلس 5 برای محافظت قرار دارد.

رزولوشن صفحه نمایش برابر با 1080*2400 پیکسل است که این باعث به وجود آمدن نسبت ابعاد 20:9  و تراکم پیکسلی 395ppi (برابر با ردمی نوت 8 پرو) شده است.

Xioami Redmi k30

صفحه نمایش از HDR 10 پشتیبانی می کند اما متاسفانه، شما فقط می توانید در یوتیوب از محتوای HDR لذت ببرید. ردمی K30 از سطح اولیه امنیتی L3 Widevine CDM پشتیبانی می کند، بدین معنی که آمازون و نتفلیکس و سرویس های پخش دیجیتال مشابه، محتوای اصلی را به شما فقط با کیفیت 480 پیکسل ارائه می دهد، حیف!

ردمی K30 اولین گوشی ردمی است که از نرخ تازه سازی بالاتر از 60 هرتز پشتیبانی می کند. این گوشی حتی از One Plus نیز بهتر عمل می کند و صفحه نمایش نیز به صورت پیش فرض بر روی نرخ تازه سازی 120 هرتزی تنظیم شده است.

اولین چیزی که توجه‌ها را به خود جلب می کند، بهینه سازی MIUI برای نرخ تازه سازی 120 هرتز است که در کل گوشی وجود دارد و شما با یک نگاه، فورا عاشق آن خواهید شد.

هر پیمایش و حرکتی در این گوشی بسیار روان و خوب اجرا می شود و هنگامی که یک بار این موضوع را تجربه کنید قطعا بازگشت به حالت نرخ تازه سازی 60 هرتزی سخت خواهد بود.

البته در صورتی که به صرفه جویی در مصرف باتری احتیاج دارید و یا با برخی از مشکلات سازگار نیست می توانید به حالت 60 هرتزی برگردید.

دوربین جلو redmi k30

پشتیبانی از 120 فریم بر ثانیه باید یک تجربه عالی را برای بازی های موبایل ارائه دهد چیزی که قبلا در هنگام پیمایش صفحات و متن ها و احتمالا موارد قابل توجه تقریبا غیر ممکن بود اکنون روان بودن MIUI واقعا شگفت آور است.

این واقعیت دارد که ردمی K30 با وجود این پردازنده و گرافیک جزو رده پرچمداران نیست گرچه ما هنوز هم اعتقاد داریم که بازی های زیادی وجود دارند که می توانند از کیفیت 60 فریم بر ثانیه استفاده کنند.

هنگامی که صفحه نمایش را به صورت دستی تنظیم کنید، میزان روشنایی را 550 نیت نشان می دهد و هنگامی که تنظیم صفحه را بر روی حالت خودکار بگذارید و در نور زیاد قرار بگیرد، میزان روشنایی تا 708 نیت هم خواهد رفت. ناحیه سیاه رنگ عمیق ترین جایی نیست که ما دیده ایم اما نسبت کنتراست برای بعضی ها به اندازه کافی خوب است.

حداقل میزان روشنایی که اندازه گیری کردیم فقط 1.2 نیت بود.

صفحه نمایش برای مطابقت با فضای رنگ sRGB تنظیم شده است.

دقت رنگ کاملا مناسب است. میانگین دلتا E را 6.8 اندازه گیری کردیم. نمایه استاندارد از دقت فوق العاده ای برخوردار است. ما اینجا میانگین دلتا E 1.0 را داریم.

عمر باتری

Redmi K30 از باتری بزرگ 4500 میلی آمپر ساعتی برخوردار است. دقیقا همان باتری ردمی نوت 8 پرو است اما 500 میلی آمپر ساعت بیشتر از باتری K20 ظرفیت دارد.

قسمت پایین گوشی ردمی k30

ردمی K30 از شارژ سریع 27 واتی پشتیبانی می کند و از یک شارژر 27 واتی بهره می برد.

این باتری هنگامی که کاملا خالی باشد در عرض 30 دقیقه تقریبا 56 درصد شارژ می شود در حالی که شارژ کامل آن، 69 دقیقه به طول می‌انجامد.

البته ما تست باتری ردمی K30 را انجام دادیم و این کار فوق العاده بود. ردمی K30 در حالت تماس، تقریبا می تواند دو روز دوام بیاورد و در حالت آماده به کار استقامت بسیار خوبی را دارد.

تست باتری شیائومی redmi k30 با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز

زمانی که صفحه نمایش از نرخ تازه سازی 60 هرتزی استفاده می کند، می توانید بیش از 16 ساعت به تماشی فیلم یا وب گردی بپردازید.

اگر قصد استفاده از نرخ تازه سازی 120 هرتزی را دارید، می توانید 2 ساعت وب گردی کنید و یا 4 ساعت فیلم تماشا کنید.

تست باتری شیائومی Redmi k30 با نرخ تازه سازی 120 هرتز

این تست توسط برنامه Smart Viser انجام شده است.

کیفیت صدا

ردمی K30 می خواهد با تبدیل جک 3.5 میلی متری به خروجی، یک شروع خوب را داشته باشد. هنگام اتصال به یک آمپلی فایر، امتیاز آن بسیار عالی بود و صدای بلند آن به خوبی بالاتر از میانگین بود.

هدفون های 32oHm ما باعث شده است تا میزان صدا به کمتر از نصف کاهش یابد، مقدار قابل توجهی از تداخل استریو ظاهر شد.

تست صدای ردمی k30
تست صدای ردمی k30
پاسخ فرکانس شیائومی Redmi K30

اندورید 10 با طعم MIUI 11

شیائومی ردمی K30 اولین گوشی هوشمندی است که اندروید 10 را به همراه MIUI 11 به صورت پیش فرض در خود دارد.

رابط کاربری جدید MIUI دارای Cleaner Interface، صفحه نمایش همیشه روشن بهبود یافته، حالت تاریک گسترده، صداهای اعلان هوشمند مبتنی بر Mother Nature و ویرایشگر بهتر اسناد است.

برخلاف ردمی K20 که لانچر Poco از قبل نصب شده بود، ردمی K30 از چنین لانچرهایی برخوردار نیست. ما حدس می زنیم که شکاف بین شیائومی و پوکو، با این موضوع ارتباط دارد.

قسمت صفحه نمایش و پایین ردمی k30

لازم به ذکر است که ردمی K30 از قابلیت نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی نمی کند که احتمالا می تواند به این دلیل باشد که شیائومی در Redmi K30 از پنل OLED به پنل LCD سویچ کرده است.

برای قفل و باز کردن صفحه نمایش می توانید از اسکنر اثر انگشت که در سمت راست گوشی که بر روی کلید پاور تعبیه شده است استفاده کنید.

علاوه بر این می توانید قابلیت تشخیص چهره را تنظیم و از آن استفاده کنید. این قابلیت به اندازه ای سریع است که می تواند سریعا قفل گوشی را باز کند. توجه داشته باشید که باز کردن قفل صفحه گوشی توسط قابلیت تشخیص چهره ممکن است که در همه کشورها در دسترس نباشد و همچنین نسبت به باز کردن قفل صفحه با اثر انگشت از امنیت کمتری برخوردار است.

درست است که ردمی K30 فاقد صفحه نمایش OLED است اما همچنان از حالت جدید دارک مود پشتیبانی می کند. این قابلیت در تمام سیستم رنگ های سفید را به سیاه تغییر می دهد و از این طریق می توانید در مصرف باتری صرفه جویی قابل توجهی را داشته باشید.

اکنون با MIUI 11 بهبود یافته، برنامه های بیشتری از حالت تاریک پشتیبانی می کنند. همچنین نمادها و رنگ های آن ها دوباره طراحی شده است تا متناسب با آن باشند و تجربه کاربری بهتری را ارائه بدهد.

MIUI 11 از زنگ ها و اعلان های طبیعت پشتیبانی می کند که بسته به زمان روز تغییر می کنند. صداهای طبیعت برای هشدارها و اعلان ها تنظیم شده اند و به مراتب در طول روز کمتر استرس‌زا هستند.

در MIUI هیچ کشوی برنامه ای وجود ندارد بنابراین همه ی برنامه های شما فقط در صفحه اصلی قرار دارند اما همچنان می توانید آن ها را پوشه بندی کنید.

اگر به کشوی برنامه ها احتیاج دارید می توانید یک لانچر مجزا برای خود نصب کنید.

در اینجا می توانید صفحه اصلی پیش فرض ردمی K30 را مشاهده کنید. یک ویجت آب و هوا در گوشه راست بالای صفحه نمایش در کنار یک ویجت بزرگ ساعت قرار دارد.

یک صفحه App Vault در سمت چپ قرار دارد. این قسمت دارای کارت های مختلفی هستند مانند برنامه های اخیر، گام شمار، یادداشت ها، رویداد های تقویم، آب و هوا و موارد دلخواه دیگر.

شما می توانید تعیین کنید که چه چیزی می خواهید در اینجا ببینید و یا آن را به طور کلی غیر فعال کنید.

ظاهر MIUI 11  به نظر دارای به هم ریختگی کمتری است و شما به راحتی می توانید تلاش های شیائومی را که به سمت طراحی های مینیمالیستی در برنامه جدید تنظیمات رفته است، ببینید.

تسک سویچر تغییری نکرده است. در این قسمت، برنامه های اخیر شما را در دو ستون نشان می دهد. برای این که به میانبرهای صفحه نمایش بروید بر روی یک کارت ضربه بزنید و نگه دارید و یا فقط آن را به سمت راست یا چپ بکشید تا برنامه بسته شود.

شیائومی ردمی K30 از تم‌های متنوع پشتیبانی می کند، اما فقط زمانی که تنظیمات گوشی بر روی منطقه پشتیبانی شده قرار بگیرد این تم ها ظاهر می شوند که گفته شده تنظیمات می‌بایست بر روی منطقه، هند قرار گیرد.

همچنین  MIUI یک برنامه امنیتی را به صورت پیش فرض بر روی گوشی‌هایش ارائه می دهد.

این برنامه می تواند تلفن شما را برای جستجوی بدافزارها اسکن کند، لیست سیاه شما را مدیریت کند، استفاده از داده های شما را مدیریت و یا محدود کند، میزان مصرف باتری را اندازه گیری کند و برخی از فضاهای رم را آزاد کند. همچنین می تواند مجوز برنامه های نصب شده شما را مدیریت و میزان مصرف باتری برنامه های انتخاب شده را مشخص و یا محدود کند.

  دانلود برنامه فارسی و کاربردی USSD Iran برای ویندوز فون

MIUI  یک گالری اختصاصی و پخش کننده موسیقی و ویدیو را به صورت پیش فرض بر روی گوشی ارائه می‌دهد. در برخی از مناطق برنامه های پخش موسیقی و ویدیو دارای گزینه پرداخت استریم هستند. همچنین یک برنامه رادیوی اف ام هم به صورت پیش فرض بر روی گوشی وجود دارد.

همچنین MIUI 11 یک برنامه جدید مشاهده اسناد را معرفی کرده است که از تمامی قالب های محبوب پشتیبانی می کند و مشاهده اسناد را بر روی گوشی شما بدون توجه به این که توسط چه برنامه ای ایجاد شده است، ساده تر می کند و یک تجربه یکپارچه را ایجاد می کند.

همچنین یک برنامه یادداشت جدید نیز وجود دارد که از تسک پشتیبانی می کند.

MIUI 11 برنامه بهبود یافته سلامتی (Health) را نیز به همراه دارد.

در برخی از بازارها، برنامه هایی که از قبل توسط شیائومی بر روی گوشی نصب شده اند تبلیغات را نشان می دهند، شیائومی این گونه می خواهد قیمت نسبتا کم گوشی های خود را جبران کند.

ما یک نسخه جهانی ردمی K30 را بررسی کردیم که در برخی از برنامه های سیستم و همچنین اعلان های مختلف ناخواسته از طرف سرویس های تبلیغات چینی مواجه شدیم. با این حال، این تبلیغات زیاد آزاردهنده نیستند.

عملکرد و بنچمارک

شیائومی ردمی K30 از یک تراشه اسنپدراگون 730G  استفاده می کند، که یک SoC قدرتمند از کوالکام است. اسنپدراگون 730G از نظر سخت افزاری تقریبا همانند پردازنده به کار رفته در ردمی K20 است.

این گوشی دارای پردازنده اسنپدراگون 730G است. این پردازنده از 8 هسته تشکیل شده که دو هسته 2.2 گیگاهرتزیKyro 470 Gold ( Cortex-A76) و شش هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 470 Silver (Cortex-A55) دارد.

همه این ها بر روی یک گره 8 نانومتری LPF ساخته شده اند و کارآمدی آن را دو چندان می‌کنند.

پرازنده گرافیکی این گوشی، آدرنو 618 DSP می باشد. کلاک این پردازنده 575 مگاهرتز است.

سرانجام، ردمی K30 با توجه به حافظه داخلی که شما انتخاب می کنید، دارای 6 یا 8 گیگابایت رم است.

ممکن است که اسنپدراگون 710 فقط دو هسته A76 با کارایی بالا داشته باشد شاید این موارد به تنهایی کافی نباشد اما آن را برای یک رقابت سخت در میدان نگه می دارد. امتیاز تک هسته ای بسیار عالی است.

GeekBench 4.1 (چند هسته‌ای)

GeekBench 4.1 (تک هسته‌ای)

GeekBench 5.1 (چند هسته‌ای)

GeekBench 5.1 (تک هسته‌ای)

پردازنده گرافیکی آدرنو 618 فراتر از وعده های داده شده بر روی کاغذ است و برای مشاهده محتوای 1080p بیش از اندازه کافی است.

پردازنده گرافیکی داخل اسنپدراگون 730G دارای کلاک بالاتری نسبت به پرازنده گرافیکی اسنپدراگون 730 (K20 / Mi 9T) می باشد و می توانید تفاوت در امتیاز ها را نیز مشاهده کنید.

GFX 3.1 Manhattan (صفحه نمایش)

GFX 3.1 Car scene (صفحه نمایش)

3DMark SSE OpenGL ES 3.1 1440p

3DMark SSE Vulkan 1440p

اگر بخواهیم به AnTuTU اعتماد کنیم، ردمی K30 تقریبا با ردمی نوت 8 پرو برابر است.

AnTuTu 7

AnTuTu 8

کاملا واضح است که که عملکرد ردمی K30 در اکثر مواقع با ردمی K20 مطابقت دارد و فقط تست های GPU می تواند یک مزیت گرافیکی کوچک را نشان دهد.

سرعت بالای کلاک Adreno 618 فقط تفاوت کمی در عملکرد آن ایجاد می کند، اما ما شک داریم که کسی در استفاده روزانه از این گوشی، متوجه آن شود.

اسنپدراگون 730G یکی از قدرتمندترین تراشه های رده متوسط حال حاضر دنیا است.

ما بازی های با نرخ بیش از 60 فریم بر ثانیه را با استفاده از صفحه نمایش با نرخ تازه سازی 120 هرتزی، اجرا کردیم. اما این بازی ها در بهترین حالت، تعداد انگشت شماری هستند و آزمایش های ما تردیدهای ما را تایید کرد.

حتی بازی هایی مانند ادیسه آلتو (Alto’s Odyssey) نمی توانند بیشتر از 60 فریم بر ثانیه را اجرا کنند. ما ده ها بازی با قابلیت 120 فریم بر ثانیه را امتحان کردیم و تنها موردی که قادر بود به فراتر از 60 فریم بر ثانیه برود، Dead Trigger 2 بود که در حدود 85 فریم بر ثانیه رسید.

با این وجود، ردمی K30 برای یک کاربر معمولی بیش از اندازه مجهز است و هر کاربر از عملکرد آن راضی خواهد بود.

بررسی دوربین ردمی K30

کاملا صحیح است که بگوییم دوربین اصلی ردمی K30 همانند دوربین اصلی ردمی نوت 8 پرو است. اما با این تفاوت که دوربین ماکرو جایگزین دوربین تله فوتو این گوشی شده است.

دوربین 4 تایی شیائومی k30

Redmi K30  در واقع از همان چهار دوربینی که در نوت 8 پرو دیدیم استفاده می کند.

این بدان معناست که ردمی K30، دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9، پیکسل 0.8 میکرومتر و PDAF را دارد. همچنین یک دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز 13 میلی متری و دیافراگم f/2.2، پیکسل 1.12 میکرومتر و یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4، پیکسل 1.75 میکرومتری و فوکوس خودکار و در آخر یک سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق را دارد.

ما گفتیم که دوربین های این گوشی همان دوربین های نوت 8 پرو است اما یک تفاوت نیز وجود دارد.

در حالی که شیائومی در نوت 8 پرو از سنسور 64 مگاپیکسلی ISOCELL GW1 سامسونگ استفاده کرده است اما برای ردمی K30 از سنسور 64 مگاپیکسلی IMX686 سونی استفاده شده است.

در خارج از طراحی دایره ای شکل اطراف دوربین، یک فلاش LED دوتایی قرار گرفته است. همچنین در حالت شب می توانید از آن به عنوان یک چراغ قوه استفاده کنید.

ردمی K30  در کنار ردمی نوت 8 پرو

MIUI یک برنامه پیش فرض برای دوربین دارد. برای جابجایی بین حالت های عکاسی و فیلم برداری باید آن ها را به چپ و یا راست بکشید. همه حالت ها موجود هستند اما حالت ماکرو درون یک باکس دیگر قرار دارد.

حالت پرو با دوربین معمولی، اولترا واید و ماکرو کار می کند.

تنظیمات تصویر 64 مگاپیکسلی را می توانید به صورت دستی تنظیم کنید. در دوربین اصلی می توانید از سرعت شاتر 32 ثانیه ای و ISO بالاتر از 3200 استفاده کنید. برای دوربین اولترا واید سرعت شاتر به 16 ثانیه نیز می رسد این در حالی است که در دوربین ماکر سرعت شاتر 1.4 ثانیه را دارد.

کیفیت تصاویر Redmi K30

دوربین 64 مگاپیکسلی، تصاویر 16 مگاپیکسلی را ثبت می کند و در نور روز عملکرد بسیار عالی دارد. جزئیات به خوبی ثبت شده اند، کنتراست عالی است و رنج داینامیک نسبتا زیاد است. رنگ ها هر چند که بسیار دلپذیر هستند اما به نظر ما باید کمی رنگ‌ها گرم‌تر می‌بودند.

تصاویر شارپ هستند اما ممکن است که بعضی ها، این تصاویر را بیش از حد شارپ قلمداد کنند. اما ما این تصاویر شارپ را خوب ارزیابی می کنیم. در مناطق دارای رنگ های یکنواخت، مقداری نویز وجود دارد.

شما می توانید عکس های با زوم 2x بگیرید اما فقط تصاویر را با کیفیت 16 مگاپیکسلی می توانید ثبت کنید.

شما می توانید عکس هایی با رزولوشن 64 مگاپیکسلی بگیرید و به نظر می رسد که این عکس ها بسیار خوب هستند.

جزئیات کاملا مشخص است و شارپ شدن عکس ها با این رزولوشن بسیار کمتر شده است. ثبت این گونه تصاویر یک الی دو ثانیه به طول می‌انجامد اما حجم آن ها بسیار زیاد است و حجم هر عکس به حدود 40 الی 50 مگابایت می‌رسد.

گرچه این گوشی دوربین زوم اختصاصی ندارد اما عکس برداری با دوربین 64 مگاپیکسلی، راهی برای گرفتن عکس هایی با زوم 2x و دارای کیفیت عالی است.

شما می توانید با لنز 64 مگاپیکسلی، یک عکس بگیرید و سپس کیفیت آن را به 16 مگاپیکسل تغییر دهید. همچنین می توانید با استفاده از زوم 2x یک تصویر 16 مگاپیکسلی با کیفیت عالی را ثبت کنید.

البته شما می توانید همین کار را با عکس 16 مگاپیکسلی نیز انجام دهید. یعنی کیفیت آن را به 8 مگاپیکسل تغییر دهید و همچنین می توانید آن را به عنوان یک تصویر تله فوتو 8 مگاپیکسلی نیز ارائه دهید.

یادآوری: ردمی k20 یک دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی دارد، بنابراین شما چیزی را از دست نداده اید، درست است؟

لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی، عکس های خوبی را با یک میزان عالی از جزئیات و کنتراست می گیرد که واقعا قابل تحسین است.

رنج داینامیک نسبتا محدود است اما حالت HDR هم در این زمینه کمکی نخواهد کرد. کیفیت هر پیکسل مطمئنا مطابق با تصویر اصلی نیست و تصاویر به طرز چشمگیری دارای نویز می باشند اما هنوز هم عکس های اولترا واید بسیار خوبی را ثبت می کند.

شما می توانید تصحیح لنز اتوماتیک را انتخاب کنید و لبه های تصویر که دارای اعوجاج می باشد را حذف کنید تا تصویر بهتر و واضح تری را ثبت کنید.

دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی ردمی K30 برخلاف اکثر دوربین های ماکرو، دارای فوکوس خودکار است. به همین دلیل، استفاده از آن بسیار آسان است و نیازی نیست که دقیقا 2 یا 4 سانتیمتر از سوژه فاصله داشته باشید. عکس هایی که با ردمی K30 از نزدیک از سوژه‌ها گرفتیم بسیار عالی و چشمگیر هستند.

چهارمین دوربین این گوشی، یک سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی است که فقط در هنگام عکس برداری در حالت پرتره می توان از آن استفاده کرد.

به نظر می رسد که ردمی K30 به یک دوربین قدرتمند مجهز شده است.

عکس های پرتره دارای جزئیات بسیار مفصلی هستند. با تار کردن پس زمینه و تنظیم دقیق آن، به راحتی می تواند با برخی از بهترین تلفن های هوشمندی که تا به حال دیده ایم رقابت کند.

حالا بیایید به چند عکسی که در شب گرفته شده اند نگاه کنیم.

ردمی K30 در شب تصاویر بسیار دلپذیری را ثبت می کند که نمایش جزئیات در آنها بسیار عالی است.

تصاویر دارای کمی نویز می باشند اما این نویزها زیاد آزاردهنده نیستند اما همچنان جزئیات را دست نخوره نگه می دارد و وضوح آن عالی است.

ردمی K30 در حالت شب (Night Mode) همانند دوربین های قبلی شیائومی، محتاط است و بیشتر شبیه به HDR کار می کند و ثبت هر عکس حدودا 2 ثانیه طول می کشد.

برخی از نویز ها را حذف می کند و اکثر نکات برجسته عکس را به حالت اول بر می گرداند اما به ندرت می توانید تصویر روشنی را دریافت کنید ولی تصاویر لطیفی و با جزئیاتی را به دست خواهید آورد.

عکس های دوربین اولترا واید در نور کم، خیلی هم بد نیستند. جزئیات از آنچه که انتظار داشتیم بهتر بودند که احتمالا می تواند به دلیل کاهش نویز باشد.

در اینجا می توانید نحوه رقابت دوربین اصلی ردمی K30 در محیطی کنترل شده در برابر بقیه رقبا را ببینید.

هر دو گوشی حداقل بر روی کاغذ دارای تنظیمات دوربین یکسانی هستند.

مقایسه دوربین شیائومی ردمی K30 با ردمی Note 8

تنها تفاوت آن ها در سازنده سنسور دوربین آن ها است. K30 از یک سنسور Exmor RS سونی استفاده می کند در حالی که نوت 8 پرو از ISOCELL ساخت سامسونگ بهره می برد. بنابراین، طبیعی است که هر دو گوشی را در مقابل هم قرار بدهیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

اول اجازه بدهید که به برخی از عکس های در نور روز بپردازیم. ردمی K30 تصاویر واضح تر و با جزئیات بیشتری را ارائه می دهد. بنابراین عکس های بهتری را ثبت می کند.

ما از دوربین اولترا واید ردمی نوت 8 نا امید شدیم و هچنین از دیدن این که ردمی K30 عالی است بسیار هیجان زده شدیم. عکس های اولترا واید آن در همه چیز (مانند وضوح زیاد به همراه جزئیات بیشتر، رنگ های بهتر، کنتراست بالاتر) عالی هستند.

بنابراین وقتی که نوبت به عکاسی در روز می رسد، ردمی K30 بهتر عکاسی می کند که این کاملا مشهود است.

در نور کم، وضعیت کمی متفاوت تر است. عکس های ردمی نوت 8 پرو با ISO بسیار بالاتری گرفته شده اند و احتمالا به همین دلیل جزئیات بیشتری در مناطق و زمینه های تاریک دیده می شود اما همچنین دارای نویز زیادی هستند.

از طرف دیگر، عکس های ردمی K30 با ISO پایین تری برداشته شده اند که این کار منجر به ثبت نویز کمتری شده است و جزئیات کمی نیز از دست رفته است.

حالت شب در هر دو گوشی، محافظه کارانه عمل می کنند اما ردمی نوت 8 پرو از نظر جزئیات به دلیل بالاتر بودن ISO، کمی برتر است. اما این برتری به خاطر وجود نویز فراوان، خیلی سریع از بین می رود.

دوربین اولترا واید در هر دو گوشی دارای عکس های متوسطی در نور کم است، اما تصاویر ثبت شده ردمی K30 از نور و تعادل رنگ بهتری برخوردار هستند و همچنین دارای نویز کمتری هستند. ردمی نوت 8 پرو جزئیات بیشتری را نشان میدهد اما دامنه داینامیکی بسیار کم است.

دوربین سلفی گوشی ردمی k30

Redmi K30 همان دوربین سلفی ردمی K20 را دارد اما پاپ آپ نیست. یک سنسور 20 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 که در کنار آن یک سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی برای گرفتن بهترین تصاویر سلفی، قرار دارد. پس این یک نوع ارتقا نسبت به K30 محسوب می شود.

تصاویر سلفی 20 مگاپیکسلی بسیار خوب هستند. همچنین جزئیات کافی، رنگ های زیبا و کنتراست عالی دارد.

به لطف سنسور تشخیص عمق که اخیرا اضافه شده است، تصاویر سلفی پرتره از آنچه که در گوشی های قبلی شیائومی از جمله K20 مشاهده کردیم، بهتر و پیشرفته تر است.

ضبط ویدیو

شیائومی ردمی K30 فیلم هایی با کیفیت 4K @ 30fps، 1080 @ 60fps و 1080 @ 30fps را ضبط می کند.

دوربین ردمی k30

در ابتدا به نظر می رسد که می توانید با همه دوربین ها با این رزولوشن ها فیلم برداری کنید اما این چنین نیست. لنز اولترا واید فقط فیلم با کیفیت 1080 پیکسل و با سرعت 30 فریم بر ثانیه ثبت می کند در حالی که دوربین ماکرو هیچ اهمیتی به این که شما چه رزولوشنی را انتخاب کرده اید نمی دهد و کیفیت فیلم های آن، محدود به 720 @ 30fps می باشد.

فیلم های اسلوموشن در کیفیت 1080 پیکسل و 120 فریم بر ثانیه در دسترس می باشند.

بیایید در مورد دوربین اصلی صحبت کنیم. بیت ریت فیلم در حالت 4K در حد 40 تا 42 مگابایت بر ثانیه است و حدود 20 مگابایت بر ثانیه در کیفیت 1080 پیکسل و 30 یا 60 فریم بر ثانیه است. صدا به صورت استریو با بیت ریت 92 کیلو بایت بر ثانیه ضبط می شود.

ما کلیه حالت های رایج ویدیویی از جمله فیلم های 4K با 30 فریم بر ثانیه و فیلم های 1080 پیکسل با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه را آزمایش کردیم که همه آن ها نتایج مشابهی را نشان دادند. جزئیات بسیار عالی هستند، کنتراست و رنج داینامیک بسیار خوب هستند.

با دوربین اصلی می توانید فیلم هایی با بزرگنمایی 2x بگیرید. فیلم هایی که با رزولوشن 1080 پیکسل گرفته می شوند بسیار عالی هستند.

فیلم های با کیفیت 1080 پیکسلی لنز اولترا واید، کمی نویز دارند.

سرانجام در تمام حالت های 30 فریم بر ثانیه از جمله رزولوشن 4K می توانید تثبیت الکترونیکی را فعال کنید که البته این مورد خیلی خوب کار می کند.

در اینجا یک نگاه کلی از چگونگی مقایسه شیائومی ردمی K30 با سایر تلفن های موجود توسط ابزارهای مقایسه ویدیویی سایت Gsm Arena ارائه شده است. برای دیدن تصاویر کامل همچنین ابزار مقایسه، بر روی عکس های زیر کلیک کنید.

نتیجه گیری

خوب، برای ارائه صفحه نمایش با نرخ بازسازی بالا چه کسی بهتر از شیائومی یا ریلمی، آیا موافقید؟ در حالی که شرکت های دیگر مانند اپل و سامسونگ به فکر اضافه کردن این صفحه نمایش ها به گوشی های گران قیمت خود هستند، شیائومی و ریلمی چنین صفحه نمایش هایی را به گوشی های میان رده و ارزان قیمت خود افزوده اند. ردمی K30 اولین گوشی شیائومی با نرخ بازسازی 120 هرتزی است.

ما گمان می کنیم که برای گوشی های آینده شیائومی و ریلمی، این نوع صفحه نمایش‌ها به یک استاندارد تبدیل شوند.

اما صفحه نمایش 120 هرتزی، تنها چیزی نیست که در ردمی K30 دریافت می کنید شیائومی برای اولین بار اندروید 10 به همراه MIUI 11 بر روی این گوشی قرار داده است و روانه بازار کرده است.

همچنین این گوشی از یک باتری بزرگ با یک شارژر 27 واتی، که داخل جعبه قرار دارد، استفاده می کند و در نهایت، این گوشی از چهار دوربینی که در ردمی نوت 8 پرو دیده بودیم، بهره می برد.

سخت است که کاربران ردمی K20 یک صفحه نمایش LCD دارای بریدگی را بپذیرند. ردمی K30 دوربین اختصاصی زوم اپتیکال ندارد و دوربین ماکرو هم برای جبران آن کافی نیست.

اما تجربه روان و کلی MIUI همراه با صفحه نمایش و باتری بزرگ تر یک تعادل و برتری را را برقرار می‌کند.

رقبای شیائومی ردمی K30

ما فکر می کنیم که شیائومی نمی خواهد نسخه جهانی ردمی K30 را تا زمان ارائه می 10 به بازار عرضه کند. بنابراین می توان آن را به عنوان می 10T و یا نام های مشابه دیگر معرفی کند.

با این وجود ردمی K30 فعلا رقیبی ندارد اما مدل 5G آن با تراشه اسنپدراگون 765 می خواهد با ریلمی X50 وارد یک رقابت سخت شود، البته با همان تراشه و صفحه نمایش.

ریلمی یک لنز اختصاصی تله فوتو و یک لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی را ارائه می دهد و دارای دوربین سلفی دوگانه که یک دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی  به عنوان دوربین دوم و یک دوربین 16 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی است را در خود جای داده است.

بنابراین اگر بدنبال مدل های 5G هستید، ردمی K30 5G و ریلمی X50 5G گوشی هایی هستند که شاید شما بخواهید آن ها را امتحان بکنید.

اگر این طور نیست، تا زمانی که ریلمی یک نسخه معمولی از X50 ارائه دهد مطمئنا ردمی K30 انتخاب بهتری خواهد بود.

اگر شما به صفحه نمایش 120 هرتزی، اهمیتی نمی دهید، همیشه این فرصت را دارید که به پیشنهادهای قبلی مانند ردمی نوت 8 پرو فکر کنید. ردمی نوت 8 پرو تقریبا همانند ردمی K30 است اما با نمایشگر کوچک تر و صفحه نمایش معمولی 60 هرتزی.

یا اینکه می توانید ردمی K20/Mi 9T را با یک صفحه نمایش سوپر آمولد 6.39 اینچی بدون هیچ گونه بریدگی با همان چیپست و دوربین مشابه را انتخاب کنید اما به جای دوربین ماکرو یک دوربین تله فوتو را دریافت خواهید کرد.

تصمیم نهایی

ردمی K30 یکی از تلفن هایی است که ما دوست داریم آن را از نزدیک ملاقات و بررسی کنیم و حتی آن را داشته باشیم. این گوشی ترکیبی از ویژگی های ارزشمند پرچمدارها، عملکرد بسیار عالی و قیمت بسیار کم است.

حتی اگر فعلا ردمی K30 به بازار چین محدود باشد باز هم در رقابت با ریلمی برنده است. با داشتن صفحه نمایش عالی، دوربین با کیفیت و باتری بزرگ که قیمتی در محدوده 300 دلار دارد، البته تا زمانی که ریلمی X50 5G ارائه شود غیر ممکن است که در این رقابت شکست بخورد.

نکات مثبت

  • صفحه نمایش دارای LCD بزرگ با روشنایی زیاد، HDR 10
  • صفحه نمایش با نرخ تازه سازی 120 هرتزی
  • طراحی و ساخت عالی، با وجود یک سوراخ ناچ برای دوربین سلفی
  • ظرفیت باتری بسیار عالی، شارژ سریع
  • مجهز برای بازی کردن
  • عکس های تمام دوربین ها در روز و شب عالی هستند.
  • کیفیت فیلم نیز عالی است.
  • اندروید 10 به همراه MIUI 11
  • اسلات میکرو اس دی هیبریدی، جک 3.5 میلی متری، رادیو اف ام، آی آر بلستر (مادون قرمز)

نکات منفی

  • نداشتن کیفیت HD برای سرویس های پخش مانند آمازون و نتفلیکس
  • نداشتن دوربین زوم اختصاصی
  • تبلیغات در MIUI
  • به صورت رسمی فقط در چین موجود است ولی به زودی در بیشتر بازارهای جهان عرضه خواهد شد
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا