اخباربررسی

بررسی گوشی شیائومی Mi 9 Lite / می CC9

شیائومی mi 9 lite

مقدمه

درست زمانی که ما فکر می کردیم شیائومی سری می 9 را کنار می گذارد، این کمپانی دو محصول جدید را به لیست سری Mi 9 اضافه کرد، می 9 لایت (Mi 9 Lite) مقرون به صرفه و می 9 پرو، پرچمداری با پردازنده قدرتمند. می 9 لایت واقعا ارزانترین گوشی سری می 9 شیائومی است. در ادامه با ویندوز ایران همراه باشید.

Mi 9 Lite همراه با می 9 SE، می 9T، می 9T پرو، می 9 و می 9 پرو، عضوی از خانواده سری Mi 9 شیائومی شده است و به نظر می‌رسد که تعداد گوشی های سری می 9 بیش از حد زیاد شده است و باعث گیچ شدن کاربر در انتخاب گوشی های این خانواده خواهد شد و مطمئنا ما نمی خواهیم در این مورد بحث کنیم اما قبل از اینکه ببینیم می 9 لایت چه قابلیت هایی دارد، نمی خواهیم در مورد این موارد صحبت کنیم.

گوشی شیائومی Mi 9 Lite

مشخصات کلی شیائومی Mi 9 Lite

شیائومی می 9 لایت با صفحه نمایش 6.39 اینچی فول اچ دی آمولد ( AMOLED 1080p )، پردازنده اسنپدارگون 710، دوربین سه گانه در پشت (واید/ اولترا واید/ تشخیص عمق) و یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی در جلو دستگاه، کاملا امیدوار کننده به نظر می رسد.

می 9 لایت یک باتری بزرگ 4030 میلی آمپری با قابلیت شارژ سریع را دارد. سیستم عامل این گوشی، اندروید 9 با طعم MIUI 10 است؛

همچنین چندین نوع اتصال از جمله رادیو FM، جک هدفون و آی آر بلستر( مادون قرمز) در می ۹ لایت تعبیه شده است دیگر نکات بارز و مهم این گوشی پشتیبانی از حافظه میکرو اس دی برای افزایش حافظه دستگاه است.

شیائومی می 9 لایت نسخه جدیدی از شیائومی Mi CC9 است که قبلا فقط در بازارهای آسیا در دسترس بود اما این گوشی در تمام بازارهای جهان عرضه خواهد شد، بنابراین تمام یافته ها در این بررسی، برای شیائومی می CC9 نیز صدق می کند.

مشخصات شیائومی می 9 لایت

بدنه فریم آلومینیومی، پنل جلو گوریلا گلس 5، پنل پشتی شیشه ای
نمایشگر 6.39 اینچی آمولد، رزولوشن 2340*1080 پیکسل، نسبت ابعاد 19.5:9، تراکم پیکسلی 402ppi، اچ دی آر 10، بریدگی قطره ای شکل
دوربین اصلی سه گانه لنز واید 48 مگاپیکلسی با دیافراگم f/1.8 و 1.2 اینچی، سایز پیکسل 0.9 میکرومتری، PDAF، لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4، لنز عمق سنج 2 مگاپیکسلی، 2160p@30fps، 720p@960fps
دوربین سلفی لنز 32 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0، ضبط ویدیو 1080p@30fps
نسخه نرم افزار اندروید 9 پای و MIUI 10
پردازنده کوالکام اسنپدراگون 710، سی پی یو هشت هسته ای (2 هسته 2.2 گیگاهرتز طلایی kryo 360 و 6 هسته 1.7 گیگاهرتزی نقره ای kryo 360، پردازنده گرافیکی آدرنو 616)
حافظه رم 6 گیگابایت، حافظه داخلی 64/128 گیگابایتی، قابلیت ارتقا حافظه با میکرو اس دی
باتری 4030 میلی آمپری لیتیوم پلیمری، شارژ سریع 18 واتی
اتصالات دو سیم کارت، LTE-A، یو اس بی نوع سی، وای فای a/b/g/n/ac، بلوتوث 5.0، رادیو اف ام، آی آر بلستر (مادون قرمز)  
دیگر امکانات حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، جک 3.5 میلی متری

به نظر می رسد که شیائومی می 9 لایت فراتر از وعده های داده شده بر روی کاغذ است و ما حدس می زنیم که اگر با قیمتی مناسب به بازار عرضه شود می تواند قسمتی از بازار را به تصرف خود درآورد. اما بیایید ببینیم آیا این گوشی ارزش خرید را دارد یا خیر؟

ویدیو جعبه شیائومی Mi 9 Lite

داخل جعبه شیائومی Mi 9 Lite یک کابل USB-C و شارژر 18 واتی قرار دارد.

دانلود ویدیو جعبه گشایی گوشی شیائومی Mi 9 Lite

یک کاور شفاف و نازک بر روی جعبه این گوشی کشیده شده است و در برخی از بازارها حتی ممکن است که داخل جعبه یک محافظ صفحه نمایش هم نیز وجود داشته باشد.

طراحی Mi 9 Lite

همه ما شیائومی می 9 لایت را دوست داریم. گسترش بی پایان سری می 9، گوشی های می 9T، می 9، می 9 SE را به ارمغان آورده است و اکنون دو گوشی لایت و پرو را به این لیست افزوده است.

در حالی که تمام گوشی های سری می، دارای نقاط قوت های مختلفی برای فروش بوده اند اما همه در یک چیز با هم مشترک هستند و آن هم طراحی زیبا و خیره کننده آن‌ها است.

قاب پشتی Mi 9 Lite

می 9 لایت همانند دیگر گوشی ها، خیلی خوب و زیبا به نظر می رسد. این گوشی از دو قاب شیشه ای در جلو و پشت گوشی استفاده می کند که یک فریم آلومینیومی، هر دو قاب را به هم متصل و ایمن کرده است، پرطرفدارترین ترکیب امسال.

به نظر می رسد که سازندگان گوشی ها، در مورد آنچه که برای گوشی های هوشمند مناسب است، به یک توافق رسیده اند و ساخت دو قاب شیشه ای در جلو و پشت گوشی نیز به اتفاق آرا انتخاب شده است.

اما ما خوشحال هستیم که برخی از کمپانی ها مانند هواوی و شیائومی بر روی یک چیز تمرکز کرده اند و آن رنگ گوشی های سری Mi است.

صفحه نمایش شیائومی Mi 9 Lite

بدون در نظر گرفتن بیش از 70 گوشی هوشمند در بانک اطلاعاتی ما که 15 مورد از آنها گوشی های شیائومی می باشد، پنل 6.39 اینچی آمولد بخشی جدایی ناپذیر از این گوشی ها می باشد. بنابراین هر کسی که بخواهد از میان این جمع یک گوشی را انتخاب کند کار سخت و دشواری را در پیش دارد.

جلو گوشی شیائومی Mi 9 Lite

صفحه آمولد گوشی شیائومی می 9 لایت دارای یک بریدگی قطره ای شکل برای دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است. در اطراف آن چند حسگر، پنهان هستند، در حالی که بلندگوی گوشی در بالای دوربین سلفی تقریبا نامرئی است.

قسما جلو گوشی Mi 9 Lite
قسمت جلو گوشی Mi 9 Lite

کناره های صفحه نمایش فوق العاده نازک هستند و اما تمام صفحه نمایش توسط گوریلا گلس 5 محافظت می شود که بسیار عالی است. اما صبر کنید، یک ویژگی عالی دیگر وجود دارد که با چشم مسلح قابل مشاهده نیست و آن اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش است.

اسکنر اثر انگشت مانند سایر گوشی‌های نسبتا رده بالای شیائومی در پایین صفحه نمایش قرار دارد و به خوبی کار می کند. به محض این که صفحه را لمس کنید صفحه نمایش را روشن می کند و بسیار دقیق و سریع کار می کند. ما نمی توانیم تجربه کار با آن را عالی توصیف کنیم اما مطمئنا خیلی خوب کار می کند.

سنسور اثر انگشت شیائومی Mi 9 Lite
سنسور اثر انگشت Mi 9 Lite

چیزی که ما متوجه آن شدیم و سپس با مشخصات آن رسما تایید شد، می 9 لایت دارای صفحه نمایش مقاوم به چربی است و اثر انگشت بر روی صفحه نمایش باقی نخواهد ماند، اما این باعث نمی شود که لکه ها برای همیشه از بین بروند، با این حال تمیز کردن صفحه نمایش Mi 9 Lite بسیار آسان تر از قبل است.

قسمت آبی رنگ پشت شیائومی می 9 لایت به راحتی فریبنده است و اگر شما آن را انتخاب کنید به این معنی است که شما را فریب داده است.

در ابتدا به نظر می رسد که فقط آبی است اما بعد از اینکه در زیر نور قرار گرفت لایه های مختلفی از رنگ آشکار خواهد شد و شما از بالا به پایین برخی از شکل های ظریف S مانند را مشاهده خواهید کرد.

بهترین توصیف برای این اثر زیبا و جذاب، برخورد دو اقیانوس با هم است.

قسمت پشت mi 9 lite

مشخص نشده است که شیشه پشت گوشی از جنس گوریلا گلس هست یا مشابه آن، اما چیزی که ما شاهد آن هستیم یک صفحه شیشه‌ای بسیار براق است و به لطف رنگی که دارد بسیار خیره کننده به نظر می‌رسد و به سختی متوجه لکه ها یا اثر انگشت بر روی آن می شوید.

شیشه پشتی گوشی دارای لبه هایی است که زیادی خم شده اند و اگر چه این واقعا یک امتیاز به نظر می رسد اما چسبندگی زیاد گوشی را از بین می برد. شیائومی یک کاور شفاف را درون جعبه گوشی قرار داده است بنابراین با افزودن این کاور بر روی گوشی، ظاهر آن تقریبا دست نخورده باقی خواهد ماند.

دوربین شیائومی Mi 9 lite

دوربین سه گانه در پشت دارای تنها یک برآمدگی می باشد. حتی اگر این برآمدگی بسیار نازک هم باشد، لرزش گوشی بر روی میز کمی ناراحت کننده خواهد بود.

از بالا به پایین، اول لنز اولترا واید قرار دارد و پس از آن دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی قرار گرفته است و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی آخرین و پایین ترین لنز را شامل می‌شود.

فلش LED خارج از این برآمدگی‌ها است ودقیقا در زیر سنسور تشخیص عمق این فلش قرار گرفته است.

کناره‌های گوشی Mi 9 Lite
کناره‌های Mi 9 Lite

قاب بالای گوشی بسیار نازک و فلزی است و رنگ آبی بسیار زیبا و براقی دارد. در سمت راست کلید پاور و کلید تنظیم صدا قرار گرفته است و در سمت چپ گوشی یک شیار برای سیم کارت و کارت حافظه که هر دو با هم ترکیب شده اند وجود دارد.

چراغ اعلان

در پشت گوشی یک ویژگی دیگر وجود دارد که پس از چند روز استفاده از Mi 9 Lite متوجه آن شدیم. نام XIAOMI را در قسمت پایین گوشی می بینید؟ این یک چراغ LED اعلان است! کل اعلان های جدید، تماس ها، حتی در هنگام پخش موسیقی، با رنگ های مختلفی چشمک می زند.

چراغ اعلان شیائومی mi 9 Lite

در قاب بالای گوشی، جک هدفون 3.5 میلی متری و آی آر بلستر (مادون قرمز) قرار دارد، در حالی که در قاب پایین طبق معمول اسپیکر، میکروفون و پورت USB-C قرار دارد.

قسمت بالایی گوشی mi 9 lite

ابعاد می 9 لایت 156.8 * 74.5 * 8.7 میلی متر می باشد و دقیقا همانند Mi 9T است. وزن این گوشی 179 گرم است که 12 گرم سبک تر از Mi 9T است.

شیائومی می 9 لایت یک پرچمدار به نظر می رسد و مطابق با جدیدترین طراحی ها با کیفیت عالی ساخته شده است. درست است که این گوشی در دست چسبندگی خوبی ندارد اما هنوز هم در دست گرفتن آن لذت بخش است و ما از شیائومی بابت ساخت این گوشی با ضخامت کم، تشکر می کنیم.

ما همچنین از این که پوشش مقاوم در برابر لکه ها که این روزها هنوز مرسوم نیست را یافتیم بسیار خوشحال هستیم. در کل می 9 لایت یکی از اسمارت فون های خوب و مطابق با بقیه گوشی های سری می 9 است.

صفحه نمایش خیره کننده Mi 9 Lite

شیائومی می 9 لایت یکی از محبوب ترین صفحه نمایش های موجود در بازار را در طی یک سال گذشته داشته است. یک صفحه نمایش 6.39 اینچی سوپر آمولد با بریدگی قطره ای شکل و وضوح تصویر 1080P.

تعداد پیکسل واقعی آن 2340 * 1080 است که باعث به وجود آمدن تراکم 403ppi و نسبت ابعاد 19.5:9 می شود. این پنل توسط گوریلا گلس 5 محافظت می شود.

صفحه نمایش می ۹ لایت

این صفحه نمایش روشنایی خوبی (440nit) به عنوان یک پنل LED دارد که مطابق با وعده های شیائومی ( 430 نیت) است.

اگر تنظیمات نور نمایشگر را از حالت خودکار بردارید، طبق صحبت‌های از پیش تعیین شده شیائومی این صفحه نمایش به 600 نیت نوری هم می‌تواند برسد.

مقایسه نور می ۹ لایت

شیائومی سه تنظیم مختلف برای کنتراست ارائه کرده است. با تنظیم خودکار کنتراست، دقت خروجی صفحه نمایش بر روی DCI-P3 تنظیم می شود و ما یک deltaE با میانگین 3.8 را اندازه گیری کردیم. شما فقط در این حالت می توانید اشباع رنگ (پیش فرض، گرم، سرد) را انتخاب کنید و deltaE 3.8 را اندازه گیری کنید. انتخاب رنگ گرم برای اندازه گیری دقیق میانگین دلتای 2.5 پیشنهاد می شود.

تنظیم استاندارد کنتراست با فضای رنگ sRGB مطابقت دارد و همچنین ما به طور متوسط دلتای 3.0 را برای دقت رنگ ثبت کردیم که به این معنی است که بسیار عالی می باشد. سرانجام، افزایش کنتراست باعث می شود که رنگ ها با دقت بیشتری تولید شوند.

عمر باتری عالی Mi 9 Lite

شیائومی می 9 لایت از باتری لیتیوم یونی 4030 میلی آمپری بهره می برد. از شارژ سریع کوالکام پشتیبانی می کند و شارژر 18 واتی، باتری کاملا خالی را در عرض 30 دقیقه، 40 درصد شارژ می کند. می 9 لایت در حالت آماده به کار 106 ساعت دوام می آورد که یک امتیاز عالی برای این گوشی است. باتری این گوشی 13 و نیم ساعت برای وب گردی و 17 ساعت برای پخش ویدیو دوام می آورد. به طور کلی، عملکرد آن در حالت آماده به کار همانند می 9T است و کارایی بسیار عالی دارد.

تست باتری شیائومی می ۹ لایت
تست باتری شیائومی می ۹ لایت

ما تست باتری را با کمک برنامه Smartviser به صورت خودکار انجام دادیم. در تصویر بالا مشاهده می کنید که با یک بار شارژ کامل چند ساعت می توان با تلفن صحبت یا وب گردی یا فیلم تماشا کرد.

بلندگوی خوب نه عالی!

شیائومی می 9 لایت یک بلندگو در قاب پایین دارد که در آزمون بلندی صدا، نمره خوبی را کسب کرده است.

کیفیت صدا

شیائومی Mi 9 Lite آنچه که مورد انتظار ما بود را با یک تقویت کننده خارجی فعال ارائه داده است اما باز هم بلندی صدا پایین تر از حد متوسط بود.

با اتصال هدفون استاندار 32oHm صدای استریو افزایش یافت و همچنین برخی از نویزهای داخل دستگاه نیز کمتر شنیده می شد.

پاسخ فرکانسی ضعیف‌تر شد و حتی میزان صدا نیز بیشتر کاهش یافت. در کل، می 9 لایت مطمئنا انتخاب خوبی برای علاقه مندان به موسیقی نخواهد بود.

تست کیفیت صدای می ۹ لایت
پاسخ فرکانسی شیائومی می ۹ لایت
پاسخ فرکانسی شیائومی می 9 لایت

اندروید 9 با طعم MIUI 10

شیائومی Mi 9 Lite دارای رام MIUI 10 مبتنی بر اندروید 9 پای است. در حالی که MIUI بسیار سبک و آسان است اما همچنان مانند اندروید دست نخورده و ساده نیست.

بنابراین چند ساعتی طول می کشد که تا به آن عادت کنید و به راحتی با آن کار کنید.

شیائومی می ۹ لایت و miui 10

Mi 9 Lite از نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی می کند و شما می توانید مدت زمان روشن یا خاموش شدن آن را زمان بندی کنید.

شما می توانید از تم های مختلفی که وجود دارد یکی را انتخاب کنید و یا تم مورد علاقه خود را بسازید.

شما می توانید با اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، صفحه گوشی را باز کنید. اسکنر اثر انگشت به راحتی تنظیم می شود و به طرز شگفت آوری سریع کار می کند.

دقت بسیار خوبی دارد و به طور کلی برای باز کردن قفل صفحه نمایش در طول روز بسیار عالی است.

علاوه بر آن شما نیز می توانید تشخیص چهره را فعال کنید که خیلی سریع تر عمل می کند. توجه داشته باشید که تشخیص چهره در همه مناطق در دسترس نمی باشد و امنیت آن نسبت به اسکنر اثر انگشت بسیار کمتر می باشد.

شیائومی می 9 لایت دارای حالت تاریک می باشد که تمام رنگ های سیستم را از سفید به سیاه تغییر می دهد و از این طریق می توانید تجربه بهتری در استفاده از صفحه نمایش آمولد ببرید و همچنین در مصرف باتری نیز صرفه جویی کنید. توجه داشته باشید که همه برنامه ها از حالت تاریک پشتیبانی نمی کنند.

در MIUI هیچ کشویی برای برنامه ها وجود ندارد، بنابراین همه برنامه های شما فقط در صفحه اصلی گوشی می باشند اما همچنان می‌توانید آنها را پوشه بندی کنید. اگر به کشوی برنامه ها احتیاج دارید می توانید یک لانچر نصب کنید.

ظاهر بی شیله پیله MIUI 10

در اینجا می توانید صفحه اصلی پیش فرض Mi 9 Lite را مشاهده کنید. در آن یک ویجت آب و هوا در گوشه راست بالای صفحه نمایش در کنار یک ویجت بزرگ ساعت قرار دارد. با کشیدن صفحه به سمت چپ، چندین کارت را مشاهده می کنید.

این کارت ها شامل اطلاعات مختلفی هستند مانند برنامه های اخیر، یادداشت ها، رویدادهای تقویم، آب و هوا و موارد دلخواه دیگر. شما می توانید تعیین کنید که چه چیزی می خواهید در اینجا مشاهده کنید و یا می توانید این قسمت را به طور کلی غیر فعال کنید.

در ابتدا تسک سویچر کمی نا منظم به نظر می رسد اما از سری قبل MIUI بهتر شده و ما آن را دوست داشتیم.

در این قسمت برنامه هایی که اخیرا استفاده کردید را در دو ستون نشان می دهد. برای رفتن به میانبر صفحه نمایش، بر روی یک کارت ضربه بزنید و نگه دارید یا فقط آن را به سمت چپ یا راست بکشید.

  بروزرسانی کریتورز ویندوز 10 در آوریل منتشر می شود

شیائومی می 9 لایت از تم ها پشتیبانی می کند اما فقط زمانی که تنظیمات گوشی بر روی منطقه پشتیبانی شده قرار بگیرد این تم‌ها ظاهر می شوند.

همچنین  MIUI یک برنامه امنیتی را به صورت پیش فرض بر روی گوشی‌هایش ارائه می دهد. این برنامه می تواند تلفن شما را برای جستجوی بدافزارها اسکن کند، لیست سیاه شما را مدیریت کند، استفاده از داده های شما را مدیریت و یا محدود کند، میزان مصرف باتری را اندازه گیری کند و برخی از فضاهای رم را آزاد کند.

همچنین می تواند مجوز برنامه های نصب شده شما را مدیریت و میزان مصرف باتری برنامه های انتخاب شده را مشخص و یا محدود کند.

MIUI یک گالری اختصاصی و پخش کننده موسیقی و ویدیو را به صورت پیش فرض بر روی گوشی ارائه می‌دهد.

در برخی از مناطق برنامه های پخش موسیقی و ویدیو دارای گزینه پرداخت استریم هستند. همچنین یک برنامه رادیوی اف ام هم به صورت پیش فرض بر روی گوشی وجود دارد.

می 9 لایت دارای یک آی آر بلستر (مادون قرمز) در قاب بالای گوشی است و می توانید برنامه Mi Remote را از پلی استور نصب کنید و تلفن خود را به عنوان یک کنترل کننده از راه دور تنظیم کنید.

در برخی از بازارها، برنامه هایی که از قبل توسط شیائومی بر روی گوشی نصب شده اند تبلیغات را نشان می دهند، شیائومی این گونه می خواهد قیمت نسبتا کم گوشی های خود را جبران کند.

ما یک نسخه جهانی می 9 لایت را بررسی کردیم که در برخی از برنامه ها مانند فایل منیجر متوجه تبلیغات چندگانه شدیم اما زیاد آزاردهنده نبودند.

عملکرد و پنجمارک

پردازنده اصلی

شیائومی می 9 لایت از یک تراشه اسنپدراگون 710 استفاده می کند، یک SoC میان رده و قدرتمند از کوالکام. این گوشی بر اساس فناوری تولید 10 نانومتری ساخته شده است و دارای یک پردازنده هشت هسته ای که دو هسته 2.2 گیگاهرتز Kryo 360 طلایی (مبتنی بر Cortex-A75) و شش هسته 1.8 گیگاهرتزی kryo 360 نقره ای (مبتنی بر Cortex-A55) است.

پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی گوشی Mi 9 Lite همانند سایر گوشی ‌های شیائومی بر عهده کوالکام بوده است.

اما مدل استفاده شده در Mi 9 Lite یک پردازنده گرافیکی آدرنو 616 است؛ این پردازنده نه زیاد قدرتمند است و نه زیاد ضعیف و در این رنج قیمتی گزینه بسیار مناسبی برای می ۹ لایت است.

همچنین حافظه رم دستگاه 6 گیگابایت است که جوابگوی بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌های نسبتا سنگین را می‌دهد.

ممکن است که اسنپدراگون 710 فقط دو هسته A75 با کارایی بالا داشته باشد اما این موارد به تنهایی کافی نیست اما آن را برای یک رقابت سخت در میدان نگه می دارد و در چند مرحله هم پیروز خواهد شد. مطمئنا اسنپدراگون 730 در می 9T سریع‌تر است.

پنچمارک 4.1 (چند هسته ای)

پنچمارک 4.1 (چند هسته ای)

امتیاز تک هسته ای بسیار عالی است اما در صدر جدول نیست.

پنچمارک 4.1 (تک هسته ای)

پنچمارک 4.1 (تک هسته ای)

پردازنده گرافیکی آدرنو 616 بر روی اسنپدراگون 710 بسیار قدرتمند است اما اگر فکر می کنید که آدرنو 618 بر روی اسنپدراگون 730 (می 9T) قدرتمند تر است بدانید که تفاوت آن بسیار ناچیز است. با توجه به قیمت می 9 لایت، پنچمارک های آن بسیار مناسب تر است و تقریبا با همتایان می 9 خود، یکسان است.

توجه داشته باشید که از می A3 دارای صفحه نمایش 720 پیکسلی، انتظار می رفت که نمره بهتری را کسب کند.

GFX 3.1 Manhattan(صفحه نمایش)

GFX 3.1 Manhattan(صفحه نمایش)

GFX 3.1 Car scene (صفحه نمایش)

GFX 3.1 Car scene (صفحه نمایش)

3DMark SSE 3.1 Unlimited

3DMark SSE 3.1 Unlimited

در تست ترکیبی آنتوتو (AnTuTu) می 9 لایت نشان می دهد که از می 9T قدرتمندتر نیست بلکه با می 9 SE برابر است. آن هایی که این نتایج را ضعیف می دانند می توانند از می 9T و ردمی نوت 8 پرو که هر دو آنها دارای تراشه های قدرتمندتری هستند، استفاده کنند.

AnTuTu 7

 AnTuTu 7

ما از اسنپدراگون 710 برای انجام کارهای روزانه، رضایت داریم. می 9 لایت برای انجام کارهای روزانه بیش از حد کافی است.

دوربین سه گانه با ثبت تصاویر با کیفیت

در پشت شیائومی Mi 9 Lite یک دوربین سه گانه وجود دارد اما فقط دو تا از این لنز ها، تصاویر و فیلم ها را تولید می کنند. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی دارای یک سنسور بزرگ سونی 1.2 اینچی IMX 586 با دیافراگم f/1.8 و لنز 25 میلی متری است که تصاویر 12 مگاپیکسلی را ثبت می کند. در بالای آن، دوربین 8 مگاپیکسلی 1.4 اینچی اولترا واید با دیافراگم f/2.2 و لنز 13 میلی متری است و در زیر دوربین اصلی، یک سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق قرار گرفته است.

دوربین سه تایی می ۹ لایت

سنسور 48 مگاپیکسلی در پشت لنز با دیافراگم f/1.8 قرار دارد و تثبیت نوری ندارد. هیچ کدام از سنسورهای دارای تثبیت نوری نیستند. سنسور اولیه دارای پیکسل 0.8 میکرومتری است در حالی که لنز اولترا واید دارای پیکسل 1.12 میکرومتری است.

برنامه دوربین همانند دیگر رام های اخیر MIUI 10 است. با سوایپ به سمت راست و چپ، حالت های دوربین تغییر می کند، و تنظیمات دیگر را در تب بالای صفحه مشاهده خواهید کرد. ابزار زیبایی مانند اچ دی آر، AI، حالت فیلم و کیفیت تصویر نیز در دسترس هستند.

حالت های زوم 0.6x/1x/2x در دسترس هستند اما از آن جایی که دوربینی برای زوم وجود ندارد، زوم دیجیتالی 2x متکی به دوربین اصلی است. همچنین در قسمت بالا در منوی همبرگری یک حالت برای عکاسی با رزولوشن 48 مگاپیکسلی وجود دارد.

دوربین شیائومی می 9 لایت در هنگام عکاسی برای زمانی که به مدت طولانی در معرض نور کم قرار می گیرد یک حالت شب (Night Mode) را دارد.

کیفیت تصاویر

دوربین اصلی به طور پیش فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی را ذخیره می کند و آنهایی که دارای جزئیات و کنتراست عالی و رنگ های واقعی هستند نشان می دهد. رنج داینامیک بسیار زیاد است و ما هرگز مجبور به استفاده از HDR نشدیم.

باعث خوشحالی است که شیائومی کیفیت تصویر را در تمامی گوشی های سری می 9 بهبود بخشیده است و فقط منحصر به می 9 لایت نیست.

اگر می خواهید که تصاویر را با کیفیت 48 مگاپیکسلی ذخیره کنید یک حالت اختصاصی برای آن نیز وجود دارد و در واقع تصویر را با وضوح کامل ثبت می کند اما جزئیات خاصی ندارد.

عکس برداری در حالت 48 مگاپیکسلی و تغییر اندازه دستی به 12 مگاپیکسل، هیچ فایده ای ندارد زیرا شما جزئیات بیشتر و همچنین وضوح بیشتری را نیز به دست نمی آورید.

در این زمان، ذخیره کردن یک تصویر 48 مگاپیکسلی یک کار وقت گیر و حجم گیر است. هر تصویر تقریبا 20 مگابایت از حافظه داخلی گوشی را اشغال می کند.

شیائومی Mi 9 Lite از یک دوربین زوم اپتیکال مجزا برخوردار نیست.

معمولا بیشتر افراد چنین تصاویری را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند و در آنجا کیفیت تصاویر پایین می آید. بنابراین حدس می زنیم که این تغییر وضعیت ممکن است که مفید باشد زیرا به دوربین این اجازه را می دهد که نوردهی مناسبی را برای قسمتی از صحنه که مورد علاقه شماست، انتخاب کند.

دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی جزئیات بسیار شگفت انگیزی را ثبت می کند. این دوربین کنتراست عالی و رنج داینامیک بسیار عالی را دارد.

مطمئنا کیفیت تصاویر آن، مطابق با لنز اصلی نیست، اما کیفیت آن بسیار بد هم نیست.

عکس های 8 مگاپیکسلی که با این لنز گرفته ایم از عکس های 8 مگاپیکسلی یا حتی 13 مگاپیکسلی که از سایر گوشی ها دیده ایم، بسیار بهتر است بنابراین می خواهیم این مورد را یک برد به حساب بیاوریم.

برای این که تصویر بهتری را به ثبت رسانید. می توانید از تصحیح لنز برای حذف لبه های تصویر که دارای خمیدگی و انحنا است، استفاده کنید.

عکاسی در نور کم

حالا سراغ عکاسی در نور کم می رویم. عکس های 12 مگاپیکسلی که با دوربین اصلی گرفته شده اند بسیار خوب به نظر می رسند، به اندازه کافی روشن هستند و جزئیات کاملا واضح هستند و به دلیل داشتن یک فرآیند کاهش نویز، میزان نویز کاملا قابل تحمل می باشد.

اینها بهترین عکس های 12 مگاپیکسلی در نور کم که ما تا به حال دیده ایم، نیستند، اما این عکس ها در کلاس خود فوق العاده به نظر می‌رسند.

در نور کم می توانید از حالت 48 مگاپیکسلی استفاده کنید، حتی اگر با این وضوح بالا عکس بگیرید و سپس تصویر را به 12 مگاپیکسل تغییر بدهید افزایش کیفیت تصاویر ثبت شده بسیار ناچیز است و به نظر ما ارزش پر کردن حافظه گوشی شما را نخواهد داشت.

حالت شب موجود در شیائومی می 9 لایت مانند تلفن های اخیر شیائومی کار می کند. عکاسی حدودا یک یا دو ثانیه طول می کشد و این برای جایی که شما برای عکاسی در نور کم می روید بسیار ایده آل است.

این امر باعث می شود که حتی در مکان های نسبتا تاریک جزئیات زیادی را بتوانید ثبت کنید که نتیجه آن یک تصویر زیبا و روشن خواهد بود؛ تصاویر و سوژه ها به اندازه کافی دقیق دیده می شوند.

تصاویر لنز اولترا واید در نور کم به هیچ وجه چشمگیر نیستند. کاهش نویز بیش از حد زیاد است و در حالی که در نور کم قرار می گیرد، بسیاری از جزئیات را به خوبی ثبت نمی کند.

شما نمی توانید با دوربین اولترا واید در حالت شب استفاده کنید.

اما می توانید در شب عکس هایی با زوم دیجیتالی 2 برابری به ثبت برسانید و حالت شب برای این نوع از تصاویر در دسترس است.

تصاویر پرتره با دوربین اصلی Mi 9 Lite

کیفیت پرتره هایی که با دوربین عقب شیائومی می 9 لایت گرفته شده است وابسته به شرایط نوری است زیرا زمانی که نور ایده آل نیست جزئیات نیز ایده آل نمی باشد.

بنابراین، هنگامی که نور مناسب و ایده آل است شما می توانید پرتره‌های بسیار زیبایی با جزئیات عالی را ثبت کنید.

شما می توانید پس زمینه با افکت های مختلفی را اعمال کنید و یا پس زمینه را به صورت کامل تار کنید.

دوربین جلو و تصاویر سلفی Mi 9 Lite

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی شیائومی Mi 9 Lite بسیار عالی است. جزئیات کافی وجود دارد، رنگ ها بسیار زیبا هستند و تصاویر به اندازه کافی گویای این کیفیت هستند.

دوربین سلفی نیز، پس زمینه تصاویر را تار می کند و حتی اگر سنسور تشخیص عمق هم وجود نداشته باشد جداسازی آن به اندازه کافی خوب است. هرچند که کاهش وضوح تصویر با تار کردن پس زمینه دیده می شود.

ضبط ویدیو شیائومی Mi 9 Lite

شیائومی می 9 لایت، فیلم هایی با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه می گیرد و سایر حالت های رایج فیلم برداری (1080 @ 30fps و 1080 @ 60fps) در دسترس می باشد. در ابتدا به نظر می رسد که می توانید با هر دو دوربین با این رزولوشن ها فیلم برداری کنید اما این چنین نیست.

لنز اولترا واید فقط فیلم با کیفیت 1080P و با سرعت 30 فریم بر ثانیه ثبت می کند و اهمیتی هم ندارد که شما چه رزولوشنی را انتخاب کرده باشید.

فیلم های اسلوموشن در حالت های زیر موجود است: 720p @ 960fps و 1080p @ 120fps.

بیایید در مورد دوربین اصلی صحبت کنیم. بیت ریت فیلم در حالت 4k در حد 40 تا 42 مگابایت بر ثانیه است و حدود 20 مگابایت بر ثانیه در کیفیت 1080P و 30 یا 60 فریم بر ثانیه است. صدا به صورت استریو با بیت ریت 192 کیلو بایت بر ثانیه ضبط می شود.

فیلم های 4k وقتی که از نزدیک آن ها را بررسی می کنیم، کاملا واضح و مناسب هستند. همچنین نویز بسیار کمی دارد و میزان صدا کاملا منطقی است. کنتراست بسیار عالی است، تفسیر رنگ ها بسیار عالی و دقیق هستند و رنج داینامیکی مناسب است. در کل ما از فیلم برداری 4k راضی هستیم.

ضبط فیلم با کیفیت 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه بسیار عالی هستند. جزئیات، کنتراست، رنگ ها و رنج داینامیکی نیز عالی به نظر می‌رسند.

فیلم های لنز اولتراواید دارای رنگی گرمتر هستند و جزئیات آن چندان چشمگیر نیست. اما هنوز هم کنتراست و رنج داینامیک عالی هستند.

فیلم برداری با زوم دیجیتال 2X

ضبط فیلم با زوم 2x نیز قابل دسترس است. در حالت 4k، می توانید از بزرگنمایی دیجیتالی استفاده کنید اما جزئیات غیر عادی را به دست می آورید.

با این وجود، اگر در حال تصویر برداری با کیفیت 1080p هستید، بزرگنمایی فیلم ها به همان اندازه تصویر برداری بسیار عالی خواهد بود و این فایده داشتن چنین سنسور پرقدرتی است.

EIS فقط در هنگام فیلم برداری با کیفیت 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه در دسترس است. تثبیت دیجیتال یک کار بزرگ برای برطرف کردن لرزش دوربین است که به قیمت از دست دادن کمی FoV این کار انجام می شود.

سرانجام به فیلم های اسلوموشن رسیدیم. این فیلم ها با سرعت 960 فریم بر ثانیه ضبط می شوند.

نتیجه گیری، قیمت رقابتی در کنار ویژگی‌های عالی

با جدیدترین گوشی سری می 9، این سری در حال حاضر کمی شلوغ شده و نام ها گیج کننده شده اند به خصوص زمانی که گوشی های پرو به این سری راه پیدا کردند. بنابراین، آیا واقعا می 9 لایت لازم بود؟

خب، شیائومی می 9 لایت یک نمایش عالی را ارائه می دهد، یک اسمارت فون زیبا، با صفحه نمایش بزرگ آمولد، چیپست سریع و مدرن، یک باتری بزرگ و البته دوربین هایی با کیفیت دارد که عکس ها و فیلم های عالی می گیرد.

در واقع، شیائومی یک بار دیگر به قول خود عمل کرده است و می 9 لایت یک گوشی با ویژگی ها و قیمتی رقابتی است. تا کنون که خوب بوده است. اما…

جایگزین های شیائومی Mi 9 Lite

می 9 لایت در واقع یک نسخه سبک تر از می 9 و می 9T است و این عالی است.

احتمالا تا قبل از این که قیمت آن را بدانید، به اندازه می 9 و می 9T روی کاغذ ایده خوبی به نظر می رسد. مسئله این است که هر دو گوشی می 9 دارای تراشه های سریع تر و دوربین هایی با بزرگنمایی بیشتری هستند.

اوه، صفحه نمایش می 9T دارای بریدگی قطره ای شکل کوچکتری است. گذشتن از هر کدام از آن ها برای می 9 لایت سخت است.

سپس ردمی نوت 8 و نوت 8 پرو را داریم که هر دو از می 9 لایت ارزانتر هستند اما مجموعه ای از ویژگی های مشابه را ارائه می دهند به جز صفحه نمایش که در آن‌ها از پنل LCD به جای OLED استفاده شده است.

قیمت ردمی نوت 8 نصف قیمت می 9 لایت می باشد، حتی نسخه پرو آن نیز حداقل 60 یورو ارزانتر از Mi 9 Lite است.

در خارج از سری های شیائومی، ریملی ایکس تی یک جایگزین عالی با بدنه دوگانه گوریلا گلس، صفحه نمایش OLED بزرگ، همان تراشه و یک باتری بزرگ مشابه می 9 لایت است.

realme XT قیمتی نزدیک به قیمت می 9 لایت دارد اما دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی و دوربین چهارم برای عکس برداری ماکرو و همچنین از دوربین های متنوع تری برخوردار است.

گلکسی A70 سامسونگ نیز از صفحه نمایش سوپر آمولد که حتی بزرگتر هم هست بهره می برد، دارای بریدگی مشابهی در صفحه نمایش می باشد و دوربین سه گانه آن کم و بیش همانند می 9 لایت است.

A70 از باتری بزرگتر و شارژ سریع تری برخوردار است و از رابط کاربری بهره می‌برد که از کار کردن با آن لذت خواهید برد.

تصمیم نهایی

شیائومی می 9 لایت یک گوشی هوشمند عالی است که عده‌ای معدود آن را خریداری می کنند. حتی اگر ارزان تر نیز بود، سری ردمی کماکان انتخاب بهتری بود. ما فکر می کنیم که شیائومی با اشباع سری می 9 دارد از بازار فاصله می گیرد و می 9 لایت اولین گوشی خواهد بود که به فراموشی سپرده خواهد شد و امیدواریم که آخرین گوشی نیز باشد.

اتفاقا اگر جزو معدود افرادی باشید که دلایل کافی برای خرید می 9 لایت داشته باشید، ما مطمئن هستیم که حتی برای یک ثانیه هم شما را نا امید نخواهد کرد.

مثبت

  • صفحه نمایش عالی و بزرگ OLED
  • طراحی خیره کننده، بدنه گوریلا گلس 5
  • باتری قابل اعتماد
  • عملکرد سریع و روان
  • کیفیت عالی عکس در روز و شب
  • کیفیت عالی فیلم
  • رادیو FM، آی آر بلستر (مادون قرمز)، میکرو اس دی، NFC

منفی

  • قیمتی به اندازه می 9T دارد و دارای بیشترین قیمت در این سری است
  • چسبندگی ضعیف به دست بدون کاور

قیمت و خرید Mi 9 Lite

شیائومی می ۹ لایت نسخه ۱۲۸ گیگابایت در حال حاضر در ایران با قیمت تقریبی ۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد شما می‌توانید مشخصات و قیمت این گوشی را از طریق لینک‌های زیر مشاهده نمایید.

منبع: Gsmarena

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا