بررسی

بررسی تخصصی لومیا 830 (اخرین گوشی با نام نوکیا )

چند وقت پیش بررسی در مورد لومیا 535 در وب سایت ویندوز ایران انجام دادیم  که امیدواریم مورد پسند قرار گرفته باشد حال امروز میخواهیم بررسی کلی در مورد لومیا 830 اخرین محصولی که با نام نوکیا وارد بازار جهانی شد داشته باشیم در ادامه مطلب  ما همراه باشید .

معرفی

لومیا 830 را می توان اخرین گوشی هوشمندی دانست که با لباس نوکیا وارد بازار های جهانی شده است .شاید اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب کند نام پیور ویو بر روی یک گوشی رده متوسط باشد . احتمالا با شنیدن نام PureView یاد گوشی های قدرتمند نوکیا مانند نوکیا 808 و یا لومیا 1020 بیفتید اما بهتر است در مورد لومیا 830 مانند سایر گوشی های سری پیورویو اینگونه فکر نکنیم و در ادامه مطلب در مورد دوربین و سایر جزئیات آن توضیحات کاملتری خواهیم داد .

لومیا 830 از یک بدنه پلاستیکی با قاب نازک فلزی تشکیل شده است که این بدنه فلزی به همراه رنگ های متنوع لومیا نمایی زیبا را به گوشی خواهد داد .

لومیا 830 را می توان اوج طراحی مایکروسافت در گوشی های رده متوسط لومیا دانست نمایی جلویی گوشی همانند سایر گوشی های رده بالا لومیا از یک صفحه نمایش و سه دکمه خازنی تشکیل شده است .

اما درپشت گوشی، مایکروسافت از طراحی متفاوت تری نسبت به سایر گوشی های لومیایی استفاده کرده است ، و طراحی آن بیشتر به لومیا 1020 شباهت دارد .

Lumia-830-2

مشخصات کلی لومیا 830 به شرح زیر می باشد .

  • صفحه نمایش 5 اینچی ClearBlack IPS با وضوح 720p و روکش گوریلا گلس 3
  • پردازنده چهار هسته ای اسنپدراگون 400 با یک گیگابایت رم
  • نسخه 1 ویندوز فون 8.1 با قابلیت آپدیت به لومیا دنیم
  • دوربین 10 مگاپیکسلی پیورویو و لنز کارل زایس
  • قابلیت فیلم برداری با کیفیت 1080 و سرعت 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین جلو 0.9 مگایکسلی با قابلیت ضبط ویدیویی 720p
  • حافظه داخلی 16 گیگابایت به همراه شیار درگاه میکرو  اس دی
  • 15 گیگابایت فضای ذخیره سازی آنلاین وان درایو
  • رادیو FM
  • شارژ بی سیم
  • قاب آلومینیومی
  • باتری لیتیومی 2200 میلی آمپری

معایب اصلی

  • پردازنده دستگاه اسنپدراگون 400 است که تاحدوی این پردازنده قدیمی شده است .
  • با توجه به قیمت گوشی هیچ گونه هدستی در جعبه وجود ندارد (نه در اروپا نه در آمریکا)

اشتباهات به کار برده شده در طراحی و ساختار لومیا 830 بسیار کم است اگر چه مایکروسافت ترجیح داده از پردازنده اسنپدراگون 400 در این گوشی استفاده کند اما با توجه به سیستم عامل روان و سبک ویندوز فون به نظر نمی رسد لومیا 830 مشکلی با پردازنده اسنپدراگون 400 داشته باشد اما شاید اگر مایکروسافت از یک پردازنده قوی تر و جدیدتر در گوشی خود استفاده می کرد بهتر می بود .

اجازه دهید جزئیات بیشتر را در مورد سخت افزار و نرم افزار گوشی در ادامه مطلب به صورت تخصصی تر بیان کنیم .

lumia 830 2 lumia 830 3 lumia 830 windowsiran lumia 830 windowsiran 2

آنباکس لومیا830

جعبه لومیا 830 همانند سایر گوشی های دیگر مایکروسافت ظاهری متوسط و عریض دارد .

هنگامی که جعبه گوشی را باز می کنیم در اولین نگاه چشممان به گوشی می خورد و در زیر جعبه هم تنها چیزی که پیدا کردیم یک عدد کابل یو اس بی و شارژر بود و هیچ خبری از لوازم اضافی در درون جعبه نبود که کمی خجالت اور است گوشی با این همه امکانات یک عدد هندزفری در درون آن قرار نگرفته است .

برای شارژ وایرلس گوشی هم شما بایستی جداگانه شارژر را تهیه کنید و تا کنون هیچ گونه پکی به همراه لومیا 830 در بازارهای جهانی  ارائه نشده است .

 gsmarena_016 lumia 830 windowsiran 45

طراحی و ساخت با کیفیت

لومیا 830  همانند برادر بزرگتر خود  (لومیا 930) از طراحی و ساخت با کیفتی برخوردار است . قاب گوشی از فلز براق ساخته شده است که روح و جلایی خاص به زیبایی گوشی میدهد همچنین لبه های منحنی  همانند لومیا 930 زیبایی و ظرافت خاصی را به 830 میدهد . اما بدنه پشتی گوشی جایی که بیشتر به چشم میخورد از پلاستیک مات تشکیل شده است و در مقابل اثر انگشت و لکه مقاومت خوبی دارد .

lumia 830 windowsiran 6

lumia 830 windowsiran 7

همچنین بدنه پشتی گوشی به راحتی قابل تعویض می باشد و اگر شما از رنگ گوشی خود خسته شدید می توانید در آینده قاب پشتی گوشی خود را با رنگ های متنوع دیگر تعویض کنید مانند تصویر زیر:

 lumia 830 windowsiran 9

لومیا 830 از لحاظ اندازه و سایز صفحه نمایش می توان یکی از ایده آل ترین گوشی های ویندوز فونی دانست گوشی که شاید یکی از خوش دست ترین گوشی های لومیایی باشد همچنین قاب فلزی گوشی این راحتی و خوش دست بودن را چندین برابر خواهد کرد .

کنترل

در قاب جلویی لومیا 830 روکش گوریلا گلس 3 دیده میشود که با فناوری ClearBlack ترکیب شده است و نمایی زیبا به گوشی می دهد در بالا صفحه نمایش هم دوربین ثانویه گوشی به چشم می خورد که برخلاف لومیا 730 از کیفت بالایی برخوردار نیست و دوربین آن تنها می تواند تصاویری با کیفیت 0.9 مگاپیکسل را به ثبت برساند همچنین شیار اسپیکر مکالمه هم در سمت چپ دوربین ثانویه به صورت نامحسوسی دیده می شود :

lumia 830 windowsiran 11

در پایین صفحه نمایش 5 اینچی گوشی هم دکمه های سنتی مایکروسافت به صورت خازنی قرار گرفته است . میکروفون گوشی هم درست در زیر دکمه هوم ذقرار دارد که از فاصله دور به سختی می توان آن را مشاهده کرد .

12

از پنل جلویی گوشی که بگذریم نوبت به کناره های گوشی می رسد ، در سمت چپ گوشی شما هیچ گونه کلید سخت افزاری را نمیتوانید مشاهده کنید اما در سمت راست کلید های قفل صفحه نمایش و کم و زیاد کردن صدا به چشم می خورد این دکمه ها همانند قاب گوشی از فلز آلومینوم ساخته شده اند .

lumia 830 windowsiran 13 lumia 830 windowsiran 14 lumia 830 windowsiran 15 lumia 830 windowsiran 18

در قسمت بالایی گوشی برخلاف  روال سنتی گوشی های لومیا جک صوتی 3.5 میلی متری و پورت میکرو یو اس بی برای انتقال داده ها و یا شارژ کردن گوشی قرار گرفته است و در قسمت پایینی گوشی هیچ گونه شیاری وجود ندارد .

lumia 830 windowsiran_17 lumia 830 windowsiran_27

اما برویم به سراغ پشت گوشی جایی که واقعا طراحی و ظرافت نوکیا را می توان در آن دید  ، جایی که دوربین 10مگاپیکسلی کارل زایس با فناوری پیور ویو قرار دارد و اطراف آن از عنصر شیشه ای سیاه رنگ پر زرق برقی پوشانده شده است ؛ در این پوشش سیاه رنگ علاوه بر لنز دوربین ، فلش LED  هم بر روی آن قرار گرفته است .

 lumia 830 windowsiran_37

در نمای پشتی گوشی در قسمت پایین هم اسپیکر گوشی به چشم میخورد که به صورت سرتاسری یک عرض را طی کرده است هرچند که اسپیکر بسیار کوچکتر از مقدار فضای تهیه دیده شده است اما این نقطه چین ها نمایی زیباتر را  به گوشی می دهد .

قاب پشتی را که از گوشی جدا کنیم به نیروگاه گوشی میرسم جایی که باتری گوشی در آن قرار دارد ، علاوه بر باتری شیار میکرو اس دی و سیم کارت هم در آن دیده می شود .

lumia 830 windowsiran 8 lumia 830 windowsiran_47

صفحه نمایش

نوکیا لومیا 830 از یک صفحه نمایش 5 اینچی با فناوری ClearBlackIPS ساخته شده است که وضوح تصویر آن 720p  می باشد . تراکم پیکسلی این گوشی 249ppi است میتوان گفت که کیفیت تصاویر و وضوح آن بسیار عالی است .

نوکیا لومیا 830 و صفحه نمایش IPS

lumia 830 windowsiran_57در کیفیت صفحه نمایش لومیا 830 هیچ گونه عیب و نقصی نمی توان یافت  ، رنگ ها کاملا گرم و زنده هستند همچنین زاویه دید هم در حد بسیار خوبی قرار دارد به طوری که اگر زاویه دید بسیار هم شدید باشد باز هم رنگ ها به خوبی در آن دیده می شوند .

  مقایسه عملکرد بازی در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱

در اینجا یک تصویر میکروسکوپی از ماتریکس RGB را می توانید مشاهده کنید .

تکنولوژی لمسی خازنی در کنار صفحه نمایش عالی لومیا 830 باعث می شود که دیگر شما هیچ گونه دغدغه ای در مورد صفحه نمایش لومیا 830 نداشته باشید با استفاده از تکنولوژی لمسی خازنی شما میتوانید بدون حرارت دست و حتی با دستکش هم با گوشی خود به راحتی کار کنید .

rrere

تکنولوژی ClearBlack به صفحه نمایش کمک می کند که در مقابل نور مستقیم خورشید بازتاب گوشی به حداقل برسد تا صفحه نمایش در زیر نور آفتاب هم قابلیت خوانایی را داشته باشد در شکل زیر میزان کنتراست و بازتاب گوشی در مقابل نور مستقیم خورشید را می توانید مشاهده کنید .

windows iran_lumia_830

آزمون عمر باتری

نوکیا لومیا 830 توسط یک باتری 2200 میلی آمپری تغذیه می شود که با توجه به آمار رسمی کارخانه دوام گوشی در حالت 3G بیش از 12 ساعت می باشد و در حالت استندبای حدود 22 روز باتری میتواند گوشی را سرپا نگه دارد . اما ما هم آزمایشاتی در مورد باتری انجام دادم که نشان میدهد لومیا 830 قادر است حدود 14 ساعت در حالت مکالمه دوام بیاورد و در تست پخش موزیک و ویدیو هم نتایج جالبی را کسب کردیم که میتوانید در تصویر زیر این نتایج را مشاهده کنید

 lumia-830-windowsiran

امتیاز کلی لومیا 830 بسیار جالب و خیره کننده بود این گوشی توانست امتیاز 68 را در آزمون ما دریافت کند که بدین معنی میباشد لومیا 830 در استفاده معمولی حدود 2.5 روز استفاده معمولی دوام میاورد (هر روز = یک ساعت تماس ، مرور وب ، تماشای فیلم) .

معیار و عملکر (بنچمارک)

لومیا 830 از یک پردازنده 4 هسته ای اسنپدراگون 400 بهره می برد که معماری آن برپایه Cortex A7 ساخته شده است فرکانس به کار برده شده در این گوشی 1.2 گیگاهرتز است گرافیک لومیا 830 هم آدرنو 305 می باشد که به همراه 1 گیگ حافظه رم عملکرد خوبی را از خود به جای خواهد گذاشت در اولین تست پنجمارک گوشی ما از برنامه BaseMark OS II استفاده کرده ایم که این برنامه تمامی عملکرد های پردازنده ، گرافیک ، مرور وب ، حافظه رم و داخلی را مورد ارزیابی قرار می دهد .

 basemark os II

در مرحله بعدی ما با استفاده از برنامه An tutu لومیا 535را مورد ارزیابی قرار دادیم که در ادامه مطلب مشاهده می کنید که لومیا 830 تقریبا همتراز با لومیا 630 می باشد .

 AN tu tu

در نهایت ما بنچمارک جاوا اسکریپت برای وب گردی و محوریت وب را امتحان کردیم که نتایج به دست آمده در شرایط مختلف مانند باتری کم و زیاد را می توانید در ادامه مشاهده کنید.

 kraken

browser

کیفیت صوتی بسیار خوب

لومیا 830 در نتایج آزمایشات ما از لحاظ کیفیت صدا توانسته عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد و تقریبا می توان گفت در تمامی شرایط از هدفون گرفته تا بلندگو عملکرد بسیاری خوبی را داشته است .

 lumia_830_winddowsiran

دوربین 10 مگاپیکسلی پیور ویو با لنز کارلزایس

لومیا 830 از یک دوربین 10 مگاپیسکلی با لنز کارل زایس تشکیل شده است که فناوری پیور ویو به کار رفته در آن کیفیت تصاویر را بیش از پیش بهتر می کند . همچنین تثبیت کننده تصویر نوری به کار رفته برای تصاویر و ویدیو ها باعث شده کیفیت تصاویر بسیار بهتر به نظر رسد .

تثبیت کننده تصویر یا optical image به شما این امکان را می دهد که در محیط های کم نور و با سرعت شاتر پایین تصاویر با کیفیت و بهتری را به ثبت برسانید به عنوان مثال شما می توانید در محیط کم نور و با سرعت شات 1/3s تصاویر مناسب و کیفیت خوبی را به ثبت برسانید .

اپلیکیشن پیش فرض موجود در گوشی Nokia Camera است . رابط کاربری لومیا کمرا واقع زیبا است و کار کردن با آن بسیار راحت تر از سایر برنامه های دوربین می باشد در اینجا شما به همه امکانات دوربین دسترسی دارید از ISO گرفته تا سرعت شاتر و تعادل سفیدی .

کار با برنامه نوکیا کمرا بسیار راحت و لذت بخش است و رابط کاربری استفاده شده در این اپلیکیشن یکی از بهترین رابط های کاربری دوربین در بین گوشی های هوشمند می باشد .

در نهایت کیفیت تصاویر هم همانند کیفیت صفحه نمایش بی عیب و نقص است و نمیتوان کوچکترین مشکلی از لحاظ کیفیت تصاویر و وضوح آن گرفت .

در ادامه چند نمونه تصویر ثبت شده از لومیا 830 را می توانید مشاهده نمایید (Nokia Lumia 830 4:3 camera samples)

 4-3 4-3_lumiapic 830

در تصاویر زیر هم شما میتوانید حالت های 16:9 و حالت صفحه نمایش گسترده (با کیفیت 8.3 مگاپیکسل) را مشاهده کنید .

صفحه نمایش کسترده (wide-screen)

 wide_lumia_830

wide_lumia_830_1

البته با توجه به امکانات سخت افزاری لومیا 830 در عکس برداری ما هم یک تصویر زیبا با سرعت شاتر پایین 2 ثانیه گرفتیم که در ادامه می توانید این تصویر را مشاهده کنید ؛ البته برای ثبت چنین تصاویر شما حتما نیاز به یک سه پایه برای ثابت ماندن گوشی دارید (سرعت شاتر لومیا 830 تا 4 ثانیه می باشد )

gsmarena_009

در زیر هم تصویر پانورما گرفته شده با وضوح بسیار بالا را می توانید مشاهده نمایید .

 panjpg

ضبط ویدیویی FULLHD

لومیا 830 قادر است ویدیو هایی با کیفیت فول اچ دی و با سرعت 30 فریم بر ثانیه را به ضبط کند که میزان حجمی که این ویدیو ها در ثانیه به ثبت می رسانند 19 مگابایت می باشد . کیفیت فیلم برداری لومیا 830 هم همانند تصویر برداری بسیار خوب است .

همچنین اضافه شدن قابلیت ضد لرزش دوربین به کیفیت و بهبود فیلم برداری لومیا 830 کمک شایانی می کند .

video

سخن پایانی

لومیا 830 اخرین گوشی می باشد که نام نوکیا بر روی آن حک شده است و از این به بعد دیگر هیچ گونه نام نشانی از نوکیا بر روی گوشی های لومیایی نخواهد بود . لومیا 830 هر چند در نوع خود اخرین و پیشرفته ترین گوشی ویندوز فونی نبوده اما باز هم شاهکاری از ظرافت و زیبایی نوکیا در آن نهفته شده است .

لومیا 830 را در یک کلمه کوتاه می توان تعریف کرد .

پرچمدار مقرون به صرفه

830 هر چند پردازنده بسیار قوی و یا دوربین بسیار باکیفیت پرچمداران را نداشت اما صفحه نمایش بی عیب و نقص آن به همراه دوربین پیور ویو و قیمت مناسبش میتواند به عنوان یک پرچمدار مقرون به صرفه ویندوز فونی فروش خوبی را داشته باشد .

gsmarena_100

مزایا لومیا 830

  • کیفیت ساخت عالی به همراه قاب فلزی
  • صفحه نمایش ClearBlack IPS فوق العاده است هر چند خوانایی صفحه نمایش در زیر نور می توانست بهتر باشد
  • عمر باتری کمی بالاتر از حد متوسط است به خصوص در تماشای فیلم و وب گردی
  • بنچمارک ها و عملکرد سخت افزاری خوب است اما مایکروسافت میتوانست پردازنده بهتری را در آن به کار برد
  • بلندی صدا ی اسپیکر مناسب و با کیفیت است
  • کیفیت خروجی صوتی خوب است ، به همراه پشتیبانی از شش کانال دالبی دیجیتال
  • ثبت تصاویر با لومیا 830 بسیار خوب است و تمام جزئیات را به خوبی نمایش می دهد ، و ثبیت کننده تصویر نوری هم در حالت دستی کمک فراوانی به تصویر برداری در نور کم میکند
  • فیلم برداری بسیار دقیق خوب است و همچنین کیفیت صدا ضبط شده بسیار عالی است

همانطور که در مطالب این بررسی مطالعه نمودید لومیا 830 یک گوشی بی عیب نقص در محدوده قیمت متوسط می باشد و اگر شما به دنبال یک گوشی مقرون به صرفه با قیمتی متوسط می گردید حتما لومیا 830 را هم جزو گزینه های برتر خود قرار دهید .

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز در داخل بررسی جزئیات نوشته شده است ، کیفیت دوربین دوم آنچنان جالب نیست اما دوربین عقب با توجه به فناوری پیورویو بسیار عالی کار می کند

  1. من این گوشی رو چند وقتی خریدم …..
    یک کلام عاشقشم
    واقعا شاهکاره
    هر کسی گوشی رو از دستم میبینه شیفتش میشه
    نوکیا گل کاشتی
    ولی از اینکه آخرین گوشی ویندوزفونشه ناراحتم
    ب امید شاهکار بعدی نوکیا
    از سایت خوبتونم کمال تشکر و دارم اولین سایتی بود که بررسی لومیا ۸۳۰ رو انجام داد

      1. دوست عزیز هردو عالی اند البته قیمت ۸۳۰ یکم کاذبه ولی بازم ارزشش رو داره
        اگه ملاک هاتون این هاست این گوشی رو پیشنهاد می کنم :
        دوبین خوب ( چون بهترش هست میگم خوب وگرنه همین جوری هم عالیه )
        سخت افزار خوب ( از همه کاری بر میاد )
        صفحه نمایش ۵ اینچ HD
        کیفیت ساخت بالا و وجود فریِم فلزی دور گوشی 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا