آموزش هااخبار
موضوعات داغ

چگونه می­توان ویندوز 11 را روی ماشین مجازی نصب کرد؟

در این مقاله ۳ روش چگونگی نصب ویندوز 11 بر روی ماشین مجازی را به صورت تصویری خواهیم گفت.

بهترین راه برای تست­ کردنِ سیستم عامل جدید، بدون این که کامیپوتر خود را در معرض خطر قرار دهید، نصب و امتحان آن سیستم عامل بر روی ماشین مجازی است. این امر در مورد ویندوز 11 نیز صدق می­کند. ویندوز 11، سیستم عامل برند جدید مایکروسافت است که با وجود زیبا و درخشان ­بودن، با تغییرات زیادی همراه است و در ایجاد باگ نقش دارد. همان­طور که از قبل می­دانید، متاسفانه برای نصب ویندوز 11 به سیستم­ هایی از قبیل بوت امن و تراشۀ TPM 2 نیاز است که نسخه­‌های قدیمی‌ترِ نرم افزار‌های ماشین مجازی رایگان نتوانسته‌­اند آن را تا این اواخر راه‌­اندازی کنند. با این حال اکنون آخرین نسخۀ برنامه VMware Workstation 17 و همچنین آخرین نرم‌­افزار VirtualBox 7 شرکت اوراکل از ویندوز 11 نصب­ شده روی ماشین‌­های مجازی به ­صورت پیش­فرض پشتیبانی می­کنند.

نصب ویندوز 11 روی ماشین مجازی با ۲ روش آسان

اولین گام برای نصب ویندوز 11 روی ماشین مجازی، استفاده از ابزار صحیح است. از مرورگر وب برای بارگذاری ویندوز 11 استفاده کنید. سپس، به نرم ­افزار مناسبی از ماشین مجازی نیاز خواهید داشت. در حال حاضر، برنامه VMware Workstation 17 و VirtualBox از بهترین نرم­ افزارهای ماشین مجازی به شمار می­ آیند که هر دوی آنها برای استفادۀ شخصی، رایگان هستند.

آموزش نصب ویندوز 11 روی ماشین مجازی با استفاده از برنامه VMware Workstation 17 (رایگان)

نصب برنامه VMware

ابتدا از مرورگر وب برای بارگذاری برنامه VMware Workstation استفاده کنید. سپس، آن را روی کامپیوتر خود نصب کرده و مطمئن شوید که نسخۀ آن 17 یا جدیدتر، نه قدیمی ­تر، باشد. در غیر این­صورت، مراحل توصیف ­شده در راهنمای زیر مفید نخواهد بود.

برنامه رایگان VMware Workstation 17 را روی کامپیوتر خود اجرا کنید. در پنجرۀ آن، روی گزینۀ «ایجاد ماشین مجازی جدید» کلیک کنید.

ایجاد ماشین مجازی جدید در نرم افزار رایگانِ VMware Workstation 17
ایجاد ماشین مجازی جدید در نرم افزار رایگانِ VMware Workstation 17

«فایل تصویری دیسکِ نصب­کننده (iso)» را در پنجرۀ « ویزارد ماشین مجازی جدید» انتخاب کرده و سپس روی دکمۀ «جست­وجو» کلیک کنید. در مرحلۀ بعد، موقعیت فایل ISO ویندوز 11 را، که قبلاً بارگذاری کرده بودید، پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

انتخاب فایل تصویری دیسکِ نصب¬کننده (iso)
انتخاب فایل تصویری دیسکِ نصب­کننده (iso)

نامی را برای ویندوز 11 ماشین مجازی وارد کرده و موقعیت پوشه­ای را انتخاب کنید که می­خواهید در آن، فایل­ها را ذخیره کنید. سپس، دکمۀ «مرحلۀ بعد» را فشار دهید.

واردکردنِ نام و موقعیتی برای ماشین مجازی
واردکردنِ نام و موقعیتی برای ماشین مجازی

سپس نرم ازفزار VMware Workstation را شناسایی کنید که توسط آن می­خواهید ویندوز 11 را روی ماشین مجازی نصب کنید. در نهایت چون این سیستم عامل دارای الزامات خاصی است. پس شما اعلام کرده­اید که « این سیستم عاملِ مهمان برای عمل­کردن، به ماژول پلتفرم قابل اطمینانِ رمزگذاری­ شده نیاز دارد.» همچنین، این سیستم عامل به ماشین مجازی برای رمزگذاری­شدن نیاز دارد که این بدین معنی است که باید برای آن، رمز عبوری تنظیم کنید. به ­علاوه، شما باید نحوۀ رمزگذاری­شدن ماشین مجازی را انتخاب کنید: «همۀ فایل‌­ها» و یا «فقط فایل‌­های مورد نیاز برای پشتیبانی از TPM، رمزگذاری می­شوند.» گزینه­ای را که ترجیح می­دهید، انتخاب کرده و رمز عبوری را که به یاد خواهید آورد، وارد کنید. گرچه می­توانید برنامه VMware Workstation را در حالت «به خاطرآوردنِ رمز عبور این ماشین در مدیر اطلاعات کاربر» تنظیم کنید، ولی اگر ماشین مجازی را به کامپیوتر دیگری انتقال دهید و یا رمز عبور را فراموش کنید، هرگز نخواهید توانست که به آن دسترسی پیدا کنید. وقتی که این کار را انجام دادید، دکمۀ «مرحلۀ بعد» را کلیک کنید.

انتخاب نوع رمزگذاری
انتخاب نوع رمزگذاری

اکنون نرم افزار VMware Workstation رایگان از شما می­خواهد که ظرفیت دیسک را برای ویندوز 11 نصب ­شده روی ماشین مجازی مشخص کنید. 64 گیگابایت یا بیشتر، نه کمتر، را وارد کنید زیرا این مقدار حداقل فضای دیسک رایگانی است که مایکروسافت برای ویندوز 11 به آن نیاز دارد. سپس، انتخاب کنید که آیا «دیسک مجازی را به­ صورت فایل جداگانه­‌ای ذخیره می­کنید» و یا «آن را به چندین فایل تقسیم می­کنید» و سپس دکمۀ «مرحلۀ بعد» را کلیک کنید.

اندازۀ درایو ماشین مجازی را حداقل در 64 گیگابایت تنظیم کنید
اندازۀ درایو ماشین مجازی را حداقل در 64 گیگابایت تنظیم کنید

در گام بعدیِ ویزارد پیکربندی ماشین مجازی ویندوز 11، احتمالاً وسوسه می­شوید که دکمۀ «اتمام فکرکردن دربارۀ کاری که انجام داده­اید» را کلیک کنید. ولی این کار را انجام ندهید، زیرا همچنان لازم است که تنظیمات دیگری را انجام دهید. زمانی که برنامه ماشین مجازی VMware Workstation رایگان نشان می­دهد که «برای ایجاد ماشین مجازی، آماده است»، باید دکمۀ «Customize Hardware» را کلیک کرده و هرگز روی دکمۀ «اتمام کار» نزنید.

روی گزینۀ Customize Hardware کلیک کنید
روی گزینۀ Customize Hardware کلیک کنید

با انتخاب این گزینه، پنجرۀ سخت­ افزار VMware Workstation باز می­شود که در آن، حافظه در سمت چپ را انتخاب کرده و میزان رمِ تعیین ­شده برای ویندوز 11 ماشین مجازی را تا حداقل 4 گیگابایت افزایش دهید (4096 مگابایت).

اختصاص­دادنِ حداقل 4 گیگابایت از رم برای این ماشین مجازی
اختصاص­ دادنِ حداقل 4 گیگابایت از رم برای این ماشین مجازی

اگر پردازندۀ قدرتمندی دارید، احتمال دارد که بخواهید تعداد هسته­ های واحد پردازش مرکزی را، که برای ویندوز 11 نصب­شده روی ماشین مجازی اختصاص یافته ­است، افزایش دهید. با این حال، این کار اجباری نیست، زیرا نرم افزار رایگانِ VMware Workstation، دو هسته را که حداقل میزانِ مورد نیاز برای ویندوز 11 است، به­ صورت پیش­فرض در اختیار آن قرار می­دهد.   

تعداد هسته­ های واحد پردازش مرکزی را برای ماشین مجازی تعیین کنید (حداقل 2 هسته)
تعداد هسته­ های واحد پردازش مرکزی را برای ماشین مجازی تعیین کنید (حداقل 2 هسته)

شما می­توانید تنظیمات دیگر را همان­طوری که هستند، رها کنید و یا آنها را با توجه به خواسته خود سفارشی کنید. بعد از انجام­دادنِ آن، روی دکمۀ «بستن» که در گوشۀ سمت راست‐پایینِ پنجرۀ سخت ­افزار قرار گرفته­ و سپس دکمۀ «اتمام» در پنجرۀ «آمادگی­ برای ایجاد ماشین مجازی» کلیک کنید.

Finish
 روی دکمۀ «Finish» کلیک کنید

صبر کنید تا نرم افزار VMware Workstation، دیسکی را برای ویندوز 11 نصب­ شده روی ماشین مجازیِ شما ایجاد کند.

صبر کنید تا دیسکی برای ویندوز 11 نصب­شده روی ماشین مجازی ایجاد شود
صبر کنید تا دیسکی برای ویندوز 11 نصب­شده روی ماشین مجازی ایجاد شود

بعد از آن، به صفحۀ نمایش برنامه VMware Workstation برگردید که در آن، ویندوز 11 نصب­شده روی ماشین مجازی ایجاد شده و در سمت چپ این پنجره فهرست­ بندی شده­ است. برای شروع، روی نامِ آن در سمت چپ 2 بار کلیک کنید و یا ابتدا آن را انتخاب کرده و سپس روی گزینۀ «اجرای ماشین مجازی» در سمت راست کلیک کنید.

شروع ماشین مجازی در نرم افزار VMware Workstation  
شروع ماشین مجازی در نرم افزار VMware Workstation  

سپس، ماشین مجازی از فایلِ ISO شروع شده و ویزارد نصب ویندوز 11 را بارگذاری می­کند. تنها کاری که شما باید در این زمان انجام دهید، نصب ویندوز 11 است، دقیقاً ­مانند روشی که معمولاً روی کامپیوتر شخصی خود انجام می­دهید.

آموزش نصب ویندوز 11 روی ماشین مجازی با استفاده از VirtualBox 7 از شرکت اوراکل (رایگان)

اگر شما VirtualBox 7 شرکت اوراکل را به عنوان نرم ­افزار ماشین مجازی خود ترجیح می­دهید، ابتدا آن را بارگذاری کرده و سپس روی کامپیوتر شخصی خود نصب کنید. مانند VMware، مطمئن شوید که نسخۀ 7 و یا جدیدتر، نه قدیمی­ترِ آن را نصب می­کنید.

نصب VirtualBox 7 از شرکت اوراکل
نصب VirtualBox 7 از شرکت اوراکل

بعد از این که VirtualBox را نصب کردید، آن را به اجرا درآورید و در پنجرۀ آن، روی دکمۀ «جدید» از پنل دست راست کلیک کنید.

ایجاد ماشین مجازی جدید در VirtualBox 7 از شرکت اوراکل
ایجاد ماشین مجازی جدید در VirtualBox 7 از شرکت اوراکل

با این کار پنجرۀ جدیدی که «نام ماشین مجازی و سیستم عامل» نامیده شده، بارگذاری می­شود که در آن باید مراحل زیر انجام دهید:

  • در قسمت نام، اسمی را برای ماشین مجازی خود وارد کنید.
  • از بخش پوشه، پوشه­ای را در کامپیوترِ خود انتخاب کنید که می­خواهید فایل­های VM را در آن ذخیره کنید.
  • روی بخش تصویریِ ISO کلیک کنید، گزینۀ «دیگر» را انتخاب کرده و سپس از طریق کامپیوتر خود جست­وجو کنید تا بتوانید موقعیت فایل تصویریِ ISO ویندوز 11 را، که استفاده خواهید کرد، مشخص کنید.
  • در بخش ویرایش، ویرایشِ ویندوز 11 را که می­خواهید نصب کنید، انتخاب کنید. 
  ثبت نام نسخه بتا VLC Media Player برای ویندوز فون به اتمام رسید !!!

آخرین نکتۀ مهم این است که به گزینۀ «حذف نصب بدون تایید کاربر» نگاه کنید. به­ صورت پیش­فرض، این گزینه بررسی نشده ­است. اگر شما آن را به این صورت رها کنید، در مرحلۀ بعدیِ ویزارد، قادر خواهید بود که برای نصب ویندوز 11، حساب کاربری محلی (آفیس) ایجاد کنید و همچنین شمارۀ سریال ویندوز 11 را (فقط اگر می­خواهید و یا فقط آن را دارید) فراهم کرده و نام سرور میزبان و نام دامنه (اختیاری) را برای ماشین مجازی تنظیم کنید. به ­علاوه، اگر شما می­خواهید «نرم­افزار افزودنی­های سیستم عامل مهمان» را (آنها یکپارچگی اشاره­گر ماوس، پشتیبانی ویدیویی بهتر، حافظۀ موقتی اشتراکی و غیره را فراهم می­کنند) در ماشین مجازی نصب کنید، می­توانید آن را انتخاب کنید. من ترجیح می­دهم که در ماشین مجازی از نصب بدون تایید کاربر برای ویندوز 11 استفاده کنم، زیرا فرآیند راه­اندازیِ سیستم عامل سریع­تری دارد. با این حال، اگر می­خواهید هر مرحله از این فرآیند را شخصاً انجام دهید، احتمالاً ترجیح می­دهید که گزینۀ «حذف نصب بدون تایید کاربر» را بررسی کنید.

در هر صورت، بعد از این که انتخاب خود را کردید، روی دکمۀ «مرحلۀ بعد» در گوشۀ سمت راست‐پایین این پنجره کلیک کنید.

پیکربندی ماشین مجازی و ویندوز 11
پیکربندی ماشین مجازی و ویندوز 11

اگر از نصب بدون تایید کاربر در ویندوز 11 استفاده کردید، در مرحلۀ بعد باید همۀ جزییاتی را وارد کنید که قبلاً ارائه شده­است.

ادامه­ دادن به پیکربندی سیستم عامل
ادامه­ دادن به پیکربندی سیستم عامل

در مرحلۀ بعد، VirtualBox نشان می­دهد که چقدر حافظه و چند هستۀ پردازنده به ماشین مجازی اختصاص داده شده ­است. به­ صورت پیش­فرض، این سیستم به حداقل 4 گیگابایت از رم و 2 هستۀ پردازنده نیاز دارد. با این حال، اگر شما بخواهید، می­توانید بسته به سخت ­افزار کامپیوترِ خود، حافظه و تعداد هسته­ های بیشتری را اختصاص دهید.

تنظیم حافظه و هسته ­های پردازندۀ استفاده ­شده توسط VM

همچنین، باید اندازۀ درایو هارد دیسکِ ماشین مجازی را مشخص کنید. لازم به ذکر است که VirtualBox، اندازۀ استاندارد 80 گیگابایت را تنظیم می­کند که بیشتر از حداقل میزانِ مورد نیاز ویندوز 11، 64 گیگابایت، است. اگر شما بخواهید، می­توانید این مقدار را کم و یا زیاد کنید تا ظرفیت درایو ماشین مجازی افزایش یابد.

ایجاد درایو دیسک مجازی برای ماشین مجازی

در انتها، VirtualBox، خلاصه‌­ای از همۀ تنظیماتی را که برای ویندوز 11 نصب­شده روی ماشین مجازیِ خود انجام داده ­اید، نشان می­دهد. آنها را بررسی کنید و اگر می­خواهید تغییری ایجاد کنید، روی دکمۀ «Back» برای بازگشت به مراحل قبلیِ ویزارد کلیک کنید. در غیر این­صورت، روی دکمۀ «Finish» بزنید.

دکمۀ «Finish» را بزنید
دکمۀ «Finish» را بزنید

به­ محض این که روی دکمۀ «اتمام» کلیک کردید، VirtualBox ایجاد می­شود و ویندوز 11 نصب­شده روی ماشین مجازی به اجرا در می­آید. سپس، می­توانید ویندوز 11 نصب­شده روی ماشین مجازی را مشاهده کنید.

ماشین مجازی را راه ­اندازی کرده و ویندوز 11 را روی آن نصب کنید

چگونگی بارگذاری ویندوز 11 از مایکروسافت و نصب آن روی ماشین مجازی

راهی متفاوت و شاید آسان­تر برای نصب ویندوز 11 روی ماشین مجازی وجود دارد. ویندوز 11 را به­طور رایگان و مستقیماً از مایکروسافت بارگذاری کرده و آن را روی ماشین مجازی نصب کنید. این شرکت، ماشین­های مجازی­ با ویندوز 11 را به­منظور ارائۀ آنها به توسعه­دهندگان، ایجاد و مرتباً به روزرسانی می­کند. با این حال، کاربرانِ عادی نیز می­توانند از آنها استفاده کنند.

این ماشین­های مجازیِ رایگان که توسط مایکروسافت تهیه شده­اند، از اینترپرایزِ ویندوز 11(ارزیابی) استفاده می­کنند و همچنین از نرم­افزارهای اضافی برای توسعه­دهندگانی از قبیل ویژوال استادیوی 2022 کامیونتی ادیشن، زیرسیستم ویندوز برای لینوکسِ 2 با اوبونتو، ویندوز ترمینال و حالت توسعه­دهندگی، ساخته شده­اند.   

تا تاریخ 5 مارچ 2023، می­توان از ماشین­های مجازی به­طور رایگان استفاده کرد و بعد از این تاریخ، اگر شما همچنان می­خواهید که از این ماشین­ها استفاده کنید، باید آنها فعال شوند. با این حال، هیچ چیزی وجود ندارد که مانع از حذف ماشین­های مجازی قدیمیِ شما، بارگذاری ماشین­های مجازی جدید در وب­سایت مایکروسافت و نصب مجدد آنها برای استفادۀ رایگان شود. اگر شما می­خواهید که به ویندوز 11 نصب­شده روی ماشین مجازی از مایکروسافت دسترسی پیدا کنید، سایتِ                                                    Get a Windows 11 development environment را مشاهده کنید و در بخش «بارگذاری ماشین مجازی»، روی لینک مرتبط با نوع ماشین مجازی مورد نیازِ خود کلیک کنید.                               (VMware, Hyper-V Gen, VirtualBox, Parallels) 

بارگذاری ماشین مجازی رایگان از مایکروسافت

صرفه ­نظر از نوع ماشین مجازی انتخابیِ شما برای بارگذاری، زمانی که مرورگر وب به شما علامت آمادگی برای اجرای فرمان را می­دهد، آن را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

ذخیرۀ فایل ماشین مجازی در کامپیوتر شخصی خود
ذخیرۀ فایل ماشین مجازی در کامپیوتر شخصی خود

زمانی که بارگذاری تکمیل شد، محلی را که در آن ماشین مجازی ذخیره کرده­اید، باز کنید. در آنجا، بایگانی زیپ­داری را با نام آن ماشین مجازی می­یابید. محتویات آن را خارج کرده و به­داخل پوشه­ای منتقل کنید که در آن می­خواهید ماشین مجازی را در کامیپیوتر خود نگه دارید.

استخراج محتویات فایل زیپ­ دار
استخراج محتویات فایل زیپ­ دار

در مرحلۀ بعد، از جستجوگر فایل استفاده کنید تا بتوانید به محلی که در آن ماشین مجازی را استخراج کرده­اید، دسترسی پیدا کنید و سپس روی فایل اصلیِ آن 2 بار کلیک کنید. شناساییِ آن آسان است، زیرا باید فقط یکی از آن با آیکون سفارشی وجود داشته باشد. برای مثال، اگر ماشین مجازی را برای برنامه VMware Workstation بارگذاری کردید، فایلِ WinDev[xxxx]Eval.ovf را باز کنید. اگر از ماشین مجازیِ VirtualBox استفاده کردید، فایلِ WinDev[xxxx]Eval.ovf را راه­ اندازی کنید.

فایل اصلی ماشین مجازی را باز کنید
فایل اصلی ماشین مجازی را باز کنید

فایل اصلی ماشین مجازی را باز کنید

به­محض این که آن را انجام دادید، نرم­افزارِ VM شروع به واردکردنِ ویزارد خواهد کرد. اگر می­خواهید تنظیمات سخت­افزارِ ماشین مجازی را سفارشی کنید، مراحلِ آن را دنبال کرده و یا روی دکمۀ «واردکردن/تمام­شدن» کلیک کنید تا ویندوز 11 نصب­شده روی ماشین مجازی در نرم­افزارِ VM دلخواه شما وارد شود.

منتظر بمانید تا نرم ­افزار VM ماشین مجازی را وارد کند
منتظر بمانید تا نرم ­افزار VM ماشین مجازی را وارد کند

زمانی که واردکردن به اتمام رسید، شما می­توانید از ویندوز 11 که به­تازگی روی ماشین مجازی نصب کرده­ اید، استفاده کنید. این کار به­همین سادگی است.

آیا ویندوز 11 را روی ماشین مجازی نصب کرده‌­اید؟

اکنون، شما می­دانید که چگونه ویندوز 11 را روی نرم ­افزار ماشین مجازی نصب کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ویندوز 11 را امتحان کرده و تصمیم بگیرید که آیا آن را می­پسندید. آیا همه چیز به­ خوبی پیش رفته ­است و یا در حین نصب ویندوز 11 روی ماشین مجازی با مشکلاتی مواجه شده اید؟ با نوشتن نظریات خود در قسمت زیر تجربه کار با ماشین مجازی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا