اخباراخبار مایکروسافتاخبار ویندوز 10 موبایل

اختصاص دروبینی پیشرفته برای «سرفیس اندرومدا مایکروسافت»

مایکروسافت همیشه در زمینه فن‌آوری پیشتاز بوده است. این شرکت مقوله‌ها و دسته‌بندی‌‌های متعددی از دستگاه‌ها را در گذشته ایجاد کرده است اما نوع سرفیس تا به امروز خلاقانه‌ترین و بهترین دستگاه از جنبه شکل و شمایل بوده است.

تبلت سرفیس هیبریدی اصلی در اکتبر ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد. از آن زمان تا به امروز ما شاهد دستگاه‌های بسیاری با نام برند سرفیس همانند سرفیس پرو، سرفیس هاب، سرفیس بوک، سرفیس استودیو و سرفیس لپ تاپ بوده‌ایم. این دستگاه‌ها یا به خودی خود مقوله و دسته‌بندی جدیدی به وجود آورده‌اند و یا زیرمجموعه دیگر سازندگان بوده‌اند و به همین دلیل مهلم و مؤثر در تولید محصولات مشابه بوده‌اند.

 در این مجال می‌توانیم بگوییم که مقوله گوشی هوشمند از جمله مقولاتی است که هنوز مزین به برند سرفیس نشده است. تا به حال شایعات و حرف و حدیث‌های فروانی درباره گوشی اندرومدای انعطاف‌پذیر (که عمدتا با نام سرفیس فون شناخته می‌شود) گفته شده است. اما مایکروسافت تنها شرکتی نیست که به فکر کار بر روی ساخت گوشی انعطاف‌پذیر بوده است. موج شایعات درباره تلاش شرکت‌های متعد برای ساخت گوشی‌های انعطاف‌پذیر از دسامبر ۲۰۱۶بر سر زبان‌ها افتاد. شرکت‌هایی مانند اپل، سامسونگ، گوگل و مایکروسافت پتنت‌ها و طرح‌های زیادی را با موضوع گوشی‌های انعطاف‌پذیر رقم زد‌ه‌‌اند. همچنین چو افتاده است که شرکت سامسونگ توانسته است گوشی انعطاف‌پذیر یا خم شونده خود را با نام گلگسی ایکس به نتیجه رسانده است.

مایکروسافت هم‌اکنون تایید و تصریح کرده است که سیستم عامل گوشی هوشمند این شرکت عجالتا کنار گذاشته شده است؛ هرچند مشکل به نظر می‌رسد که طرفداران جان سخت ویندوزفون حاضر به پذیرش این موضوع باشند. اتفاقا برعکس، صاحبان ویندوزفون همچنان بر این باور استوارند که مایکروسافت در اندک مدت گوشی هوشمند جدیدی در دسته‌بندی سرفیس با نام سرفیس فون را عرضه خواهد کرد. این طرفداران را به خودی خود نمی‌توان سرزنش کرد چون مایکروسافت در مقوله سرفیس همه گونه دستگاه دارد اما به گوشی هوشمند که رسیده پنهان کاری می‌کند.

در ماه می ۲۰۱۷ اداره ثبت اختراعات ایالات متحده آمریکا یک اپلیکیشن پتنت از مایکروسافت با موضوع گوشی هوشمند خم شو منتشر کرد. از پتنت مربور چنین برمی‌آید که مایکروسافت در عین مخفی‌کاری فعالیت‌ها و کارهای بی‌شماری در زمینه طرح مفهومی گوشی هوشمند خم شو صورت داده است.

مایکروسافت این اواخر موفق به ثبت اپلیکیشن پتنت با موضوع صفحه نمایش دوتایی یا گوشی هوشمند خم شو شده است. در بین پتنت‌های موجود پتنت جدیدی با امکانات تنظیمات دوربین مشاهده می‌شود. مایکروسافت برای ساخت گوشی هوشمند خم شو مجبور است دست به تولید نوعی دستگاه بزند که تا حد ممکن سبک و باریک باشد. این امر موجب می‌شود تا جاگذاری مدولار دوربین دشوار شود زیرا مدولار به خودی خود به قدر کافی باریک نیست. مایکروسافت در پتنت مورد اشاره گفته است که مدولار دوربین  دست آخر به طور برجسته خواهد بود و از بدنه گوشی بیرون می‌زند.

مایکروسافت همچنین درباره حسگر اثر انگشت این گوشی که در قسمت پشت دستگاه واقع می‌شود توضیحاتی در این پتنت ارایه کرده است. به علاوه، مایکروسافت می‌گوید که این گوشی هوشمند با صفحه نمایش دوتایی برخوردار از صفحه کلید، ماوس و حتا کنترل کننده بازی است. دوربین گوشی نیز مجهز به ردیاب سر (head tracking)، تشخیص ژست (gesture recognition)، دوربین قوی برای صفحه نمایش دستگاه، قابلیت تشخیص حرکت (motion detection) و نیز ویژگی دید در شب (night vision) است.

  دانلود برنامه حرفه ای ورزشی و تناسب اندام Runtastic برای ویندوز فون

با چنین قابلیت‌هایی به نظر می‌رسد که مایکروسافت تصمیم گرفته است تا دوربین دستگاه را در طرف چپ قرار دهد. این دستگاه کمابیش همانند جورنال سرفیس است که در آن دو صفحه نمایش در چپ و راست مانند صفحات چپ و راست کتاب است. این امر مطابق با کد اخیر به دست آمده از اپلیکیشن وایت‌بورد است که مایکروسافت چه بسا سرگرم کار بر روی این موضوع است.

دستگاه‌های سرفیس مایکروسافت هیچ گاه در بازار طلایه‌دار و پیشتاز نبوده‌اند اما این دستگاه‌ها هیچ وقت از دور خارج نشده‌اند. اصولا دستگاه‌های سرفیس ساخته شده‌اند تا برای همیشه در بازار حضور پررنگ داشته باشند. مایکروسافت البته از این بایت که از روی دست دیگر سازندگان کپی نمی‌کند واجد اعتبار درخوری است و همین مساله درآمدی بر ظهور دستگاه‌های جدید دیگری است. این دستگاه یا همان سرفیس فون انتظار می‌رود چیزی شبیه به مینی کامپیوتر جیبی باشد که اتفاقا مجهز به قابلیت انجام بازی‌های ایکس باکس است.

اگر دستگاه سرفیس اندرومدا همچنانی که انتظار می‌رود به معنای واقعی کلمه دستگاهی زیبا و هوشمند از آب درآید به طور قطع رقیبی جدی برای گوشی‌های اندرویدی و گوشی‌های آیفون به شمار می‌آید.

منبع: windowslatest

2.5/5 - (2 امتیاز)

جلیل جعفری

مترجم و روزنامه‌نگار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا