اخبار

کوالکام در حال ساخت چیپست‌های 5 نانومتری ARM برای لپ تاپ های ویندوزی است

این شرکت همچنین خط جدیدی از تراشه‌ها را برای کنسول دسته بازی راه اندازی کرده است.

کوالکام در حال گسترش مجموعه‌ای از تراشه‌های مبتنی بر ARM برای دستگاه‌های ویندوزی و کروم بوک است با پلتفرم‌های اسنپدرگون 8cx Gen و 7c+ Gen 3 است.

همچنین این شرکت قصد دارد که کنسول‌های دسته بازی را به پردازنده‌های Snapdragon G3x Gen 1 مجهز کند.

به گفته‌ی کوالکام هدف از ساخت این پردازنده‌ها ساخت لپ تاپ‌های فوق باریک و بدون فن است که در کنار آن قدرت پردازشی بالایی هم داشته باشند. اسنپدراگون 8cx Gen 3 بر اساس نسل ۲، سال گذشته ساخته شده است و به عنوان اولین پردازنده‌ی ۵ نانومتری برای پلتفرم پی سی یا رایانه‌ها قرار است وارد بازار شود.

به گفته‌ی شرکت کوالکام عملکرد این چیپست ها نسبت به نسل قبل ۸۵ درصد بهبود یافته و همچنین به ازای هر وات ۶۰ درصد عملکرد بهتر را نسبت به تراشه‌های X86 ارائه می‌دهد.

در کنار پشتیبانی از 5G و WiFi 6/6E این پردازنده با نصب بر روی لپ تاپ‌ها عمر باتری را به چند روز افزایش داده، پردازش عملکردی دوربین و صوت ارتقا یافته است.

چیپ های جدید 8cx Gen 3 در زمینه AI یا هوش مصنوعی نزدیک به ۳ برابر سرعت پردازشی بیشتری را نسبت به نسل قبل خود دارند.

سرعت بالای هوش مصنوعی (AI) می تواند کارهایی مانند تشخیص چهره و تاری پس زمینه در تماس ها را سرعت بخشد. علاوه بر این، Snapdragon 8cx Gen 3 از کیفیت دوربین تا 4K HDR و حداکثر چهار دوربین هم پشتیبانی می کند.

به گفته‌ی کوالکام پردازنده‌ 8cx Gen 3 به لطف پردازنده‌ی گرافیکی جدیدش ۶۰ درصد عملکرد بهتری را نسبت به نسل قبل خود در کارهای گرافیکی نشان داده است.

اسنپدراگون 8cx Gen 3

با وجود پیشرفت های چشمگیری که در پردازنده‌های سری ARM شاهد بودیم آینده لپ تاپ های ویندوزی سری ARM هنوز روشن نیست و مشخص نیست که آیا پردازنده‌های کوالکام می توانند به کمک مایکروسافت بیایند تا همانند اپل بتوانند تحولی در لپ تاپ‌ها به وجود آورند یا خیر.

  با SquadWatch از مکان نزدیکان خود اگاهی داشته باشید

در پایان احتمال می‌رود پردازنده‌های اسنپدراگون 8cx Gen 3 و  7c+ Gen 3 در اوایل سال آینده میلادی(2022) معرفی و روانه بازار شوند.

4/5 - (1 امتیاز)
منبع
engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا