رپورتاژ آگهی

آیا عفونت های باکتریایی قابل تشخیص هستند؟

PCT در آزمایش خون چیست؟ افزایش PCT در آزمایش خون می‌تواند نشان دهنده چه بیماری باشد؟ به طور کلی اگر پزشک بگوید که نتیجه آزمایش PCT شما بالا است، به این معنی است که عفونت یا بیماری ناشی از عفونت در بدن شما وجود دارد. با انجام این آزمایش پزشک نوع و میزان عفونت را تشخیص می‌دهد و آنتی بیوتیک مناسب برای درمان آن را تجویز می‌کند. در این مقاله به بررسی بیشتر این آزمایش می‌پردازیم.

آزمایش pct

آزمایش PCT چیست؟

عفونت‌هایی که به دلایل و راه‌های مختلف وارد بدن می‌شوند، به مرور زمان منجر به آسیب بافتی می‌شوند. در نتیجه، هورمونی به نام کلسی تونین توسط غده تیروئید، ریه‌ها و کبد تولید می‌شود. پروکلسیتونین، که جزء مهمی در تولید این هورمون است، به طور طبیعی در بدن ترشح می‌شود. آزمایش PCT که سطح پروکلسیتونین را در خون شما اندازه می‌گیرد، آزمایشی است که برای تشخیص عفونت‌های باکتریایی و غیر باکتریایی استفاده می‌شود. برای پاسخ به سوال “PCT در آزمایش خون چیست؟””می‌توان گفت: میزان PCT در آزمایش خون را می‌توان به عنوان یک نشانگر زیستی یا یک شاخص بیولوژیکی در نظر گرفت که در بسیاری مواقع در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان برای کنترل وضعیت بیمار نیز تجویز می‌شود. زیرا هر چه میزان تستPCT بالاتر باشد، احتمال عفونت در فرد بیشتر است.

میزان نرمال PCT در آزمایش خون

میزان تست PCT ممکن است با توجه به شدت و سیر بیماری عفونی افزایش یا کاهش یابد. همچنین مقدار PCT در دوران بارداری ممکن است با توجه به تغییر سطوح هورمونی در نوسان باشد. محدوده مقدار PCT ممکن است بسته به نوع و شدت بیماری عفونی در طول زمان تغییر کند. همچنین افزایش یا کاهش مقادیر PCT در نوزادان ممکن است به دلیل بیماری‌هایی باشد که مادر در دوران بارداری تجربه می‌کند.

به طور کلی میزان نرمال و غیر نرمال PCT در آزمایش خون به شرح زیر است:

  • در افراد سالم: ۰ تا ۰.۰۵ میکروگرم در لیتر
  • در صورت وجود عفونت‌های موضعی: ۰.۰۵ تا ۰.۵ میکروگرم در لیتر
  • در صورت وجود عفونت‌های سیستمیک: ۰.۵ تا ۲ میکروگرم در لیتر
  • در صورت وجود عفونت‌های سیستمیک گسترده: ۲ تا ۱۰ میکروگرم در لیتر
  • در صورت وجود شوک سپتیک: بالاتر از ۱۰ میکروگرم در لیتر
pct در آزمایش خون

تشخیص عفونت باکتریایی با تفسیر آزمایش PCT

اگر میزان PCT در خون شما کمتر از ۰.۰۵ باشد به این معنی است که بدن شما دچار عفونت نیست و این میزان کاملا طبیعی است. البته در ساعات اولیه ورود عفونت با ویروس یا باکتری ممکن است که این مقدار با کاهش نیز روبرو شود و بعد از آن بالا می‌رود. اگر نتایج این آزمایش بعد از عمل پیوند عضو خیلی پایین باشد در بعضی موارد می‌تواند به معنی این باشد که بدن شما پیوند را پس زده است.

اگر میزان این هورمون در خون شما بیش از ۰.۰۵ باشد نشان‌دهند آلودگی بدن شما به عفونت است. هرچه این میزان بالاتر باشد، عفونت شدیدتر و برای درمان آن نیاز به آنتی بیوتیک‌های قوی‌تری است. پزشک از روی نتایج این آزمایش نوع و میزان عفونت شما را مشخص می‌کند. از آنجایی که برخی عفونت‌ها می‌توانند باعث ایجاد آبسه در بدن شوند، ممکن است که پزشک روش‌های جراحی را برای درمان شما تجویز کند. هرچه سطح PCT در آزمایش خون بیشتر باشد، شدت علائم و نشانه‌ها نیز بیشتر می‌شود. در بیماران با میزان PCT بسیار بالا احتمال مسمومیت خون و همچنین مرگ وجود دارد.

علائم افزایش PCT چیست؟

علائم افزایش این هورمون ممکن است بسته به نوع و شدت بیماری متفاوت باشد. به دلیل برخی علائم مشاهده شده در بیماران، احتمال عفونت و افزایش PCT وجود دارد. علائم شایع در افزایش PCT که با سردرد و ضعف ظاهر می‌شود را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • تب شدید
  • خستگی طولانی مدت
  • تپش قلب
  • درد در عضلات و مفاصل
  • تعریق زیاد
  • حالت تهوع مکرر
  • تنگی نفس
  • فشار خون پایین
  • کاهش ادرار
  راهنمای تعمیر سایت هک شده برای مبتدیان

شرایط انجام آزمایش PCT

به طور کلی آزمایش PCT نیاز به آمادگی خاصی ندارد مگر اینکه در کنار آن لازم باشد فاکتورهای دیگری در خون شما اندازه‌گیری شود. بنابراین در حالت عادی نیازی به ناشتایی وجود ندارد. در بسیاری از موارد این آزمایش زمانی انجام می‌شود که فرد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و آزمایش بدون آمادگی قبلی و به صورت اضطراری انجام می‌شود. اما در صورتی که این آزمایش را در حالت عادی و خارج از بخش مراقبت‌های ویژه انجام می‌دهید لازم است که در مورد داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید.

آزمایش های مرتبط برای تشخیص عفونت باکتریایی

علاوه بر آزمایش PCT، تست‌های دیگری نیز وجود دارد که برای تشخیص عفونت تجویز می‌شود. پزشک شما ممکن است این آزمایش را همراه با PCT یا به صورت جداگانه تجویز کند. مهمترین این موارد شامل آزمایش‌های زیر است:

  • آزمایش CBC (شمارش کامل خون): این آزمایش تمام سلول‌های خونی شما را مورد شمارش قرار می‌دهد و موارد غیر طبیعی را بررسی می‌کند.
  • آزمایش کشت ادرار: برخی عفونت‌ها که مجاری ادراری را تحت تاثیر قرار می‌دهند با آزمایش ادرار قابل تشخیص هستند.
  • آزمایش کشت خون (Blood Culture Testing): این آزمایش وجود انواع باکتری، قارچ و انگل را در خون شما بررسی می‌کند.
  • سطح اکسیژن خون Blood Oxygen Levels: بعضی عفونت‌ها می‌توانند باعث افت اکسیژن خون شما شوند. این آزمایش می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به عفونت باشد.
  • آزمایش ESR: میزان رسوب گلبول‌های قرمز را در مدت یک ساعت بررسی می‌کند.
بالا بودن pct  در آزمایش

انجام تست PCT در منزل با هومکا

در صورتی که نیاز به انجام آزمایش PCT دارید هیچ نیازی به مراجعه حضوری به آزمایشگاه نیست. با استفاده از خدمات هومکا می‌توانید یک آزمایشگاه شبانه روزی در منزل خود داشته باشید. مجموعه مراقبتی و بهداشتی هومکا با کادری حرفه‌ای آماده انجام هرگونه آزمایش پزشکی در منزل شما و ارائه نتایج به صورت کاملا آنلاین است.

همچنین در مورد تفسیر نتایج آزمایش خود (یا حتی نتایج آزمایش‌هایی که قبلا انجام داده‌اید) می‌توانید از کارشناسان هومکا کمک بگیرید. برای ثبت درخواست کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیریدیا  به سایت ما به نشانی www.homeca.irمراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است امکان استفاده از خدمات بیمه پایه و تکمیلی نیز در خدمات آزمایش در منزل هومکا فراهم است. این خدمات هم‌اکنون برای همه ساکنان استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، رشت، تبریز، اهواز، مشهد، قزوین، قم و اصفهان فراهم شده است.

چطور بود !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا