رپورتاژ آگهی

مقایسه ایکس باکس سری اس با ps5 (کیفیت و گرافیک)

ایکس باکس سری S و PS5 از بهترین کنسول های بازی موجود در بازار هستند که با اختلاف قیمتی بالا به فروش می‌رسند. این اختلاف قیمت چند میلیون تومانی، بسیاری از کاربران را سردرگم کرده و باعث شده تا به دنبال تفاوت ایکس باکس سری اس با ps5 باشند. اگر شما هم جزو همین دسته از افراد هستید، تا انتهای مقایسه ایکس باکس سری اس با ps5 در کنار ما باشید.

بررسی تفاوت ایکس باکس سری اس با ps5

اگرچه کنسول های بازی جدید مایکروسافت و سونی، هر دو پردازشگرهایی بسیار قدرتمند هستند، ولی اختلاف‌هایی کلیدی بین آنهاست که می‌تواند روی انتخاب شما اثرگذار باشند. . هر دو این محصولات، از لحاظ کیفی و گرافیکی، عملکردی تقریبا یکسان داشته و می‌توانند انواع محتوا را با وضوحی عالی به نمایش درآورند. اما قیمت پی اس 5 در قیاس با کنسول بازی مایکروسافت، به خاطر اختلافی که در قدرت و توان پردازشی آنها وجود دارد، تا حد قابل توجهی بالاتر است

در این مطلب قصد داریم تا به مقایسه ی ایکس باکس سری اس با ps5 پرداخته و این محصولات را از لحاظ عملکرد فنی، کیفیت و گرافیک بصری مورد بررسی قرار دهیم. پیش از هر چیز، بهتر است ابتدا نگاهی به مشخصات فنی آنها داشته باشیم.

مشخصات فنی

پلی استیشن 5 همواره یکی از پرطرفدارترین کنسول های بازی در سال های اخیر بوده و با مشخصات و قابلیت های فنی بسیار خوبی ارائه شده است. سازندگان، از پردازنده AMD به عنوان قلب تپنده در این محصول استفاده کرده‌اند. در کنار مشخصه‌های فنی عالی، پلی استیشن 5 می‌تواند تجربه‌ای عالی از بازی را به لطف تریگرهای انطباقی دسته دوال سنس برای کاربران رقم بزند:

  • پردازنده: AMD Ryzen Zen 2 با هشت هسته پردازشی و حداکثر فرکانس 3.5 گیگاهرتز
  • کارت گرافیک: 36 واحد پردازشی با توان 10.3 ترافلاپس
  • حافظه رم: 16 گیگابایت GDDR6
  • نرخ فریم: تا 120 فریم بر ثانیه
  • رزولوشن: تا 8K
  • درایو نوری: Ultra HD Blu-ray
  • حافظه داخلی: 825 گیگابایت حافظه SSD NVMe

 

مشخصات فنی ایکس باکس سری S هم در نوع خود جالب است:

  • پردازنده: AMD Ryzen Zen 2 با هشت هسته پردازشی و حداکثر فرکانس 3.6 گیگاهرتز
  • کارت گرافیک: 20 واحد پردازشی با توان 4 ترافلاپس
  • حافظه رم: 10 گیگابایت GDDR6
  • نرخ فریم: تا 120 فریم بر ثانیه
  • رزولوشن: 1440p یا 2K با امکان آپ‌اسکیل تا 4K
  • درایو نوری: ندارد
  • حافظه داخلی: 512 گیگبایت حافظه SSD NVMe

 

همان‌طور که می‌بینید، از لحاظ فنی تفاوت‌های زیادی میان این دو کنسول بوده و همین مسئله هم سبب اختلاف قیمت آنها شده است. دیگر تفاوت ایکس باکس سری اس با ps5 که اهمیت زیادی دارد، فقدان درایو نوری در ایکس باکس سری S و همچنین حافظه داخلی نسبتا پایین‌تر است.

تفاوت ایکس باکس سری اس با ps5

توان پردازشی

حالا که با مشخصات این محصولات آشنا شدید، بهتر است به مقایسه گرافیک ایکس باکس سری اس با ps5 بپردازیم. پیش از هر چیز بهتر است بدانید که علی‌رغم قدرت پایین‌تر کنسول مایکروسافت، هر دو این محصولات عملکردی بسیار خوب در نمایش تصاویر باکیفیت دارند. با این حال، قدرت خالص PS5 به واسطه سخت‌افزار قوی‌تر، بالاتر است. این مسئله تحت عنوان ترافلاپ (TFLOP) تعریف شده و از آن برای اندازه‌گیری قدرت و عملکرد یک کامپیوتر یا کنسول استفاده می‌شود؛ ترافلاپ توانایی یک دستگاه در محاسبه یک تریلیون ممیز شناور در هر ثانیه است. طبیعتا هرچقدر میزان این مولفه برای یک سیستم بالاتر باشد، قدرت آن نیز بالاتر خواهد بود.

  معرفی برترین لپ تاپ اقتصادی ایسوس برای کارهای دانشجویی

با در نظر گرفتن این موضوع، مقایسه کیفیت ایکس باکس سری اس با ps5 می‌تواند ساده‌تر باشد چرا که توان PS5 برابر با 10.3 ترافلاپس بوده و بیش از دو برابر توان ایکس باکس سری اس با 4 ترافلاپس است. این اختلاف همچنین باعث شده تا خروجی تصاویر PS5، رزولوشن بالاتری در مقایسه با ایکس باکس S داشته باشد.

مورد دیگری که باید در مقایسه ایکس باکس سری اس با ps5 به آن اشاره کنیم، فرکانس کارت گرافیک است. سونی از 36 واحد پردازشی با فرکانس 2.23 گیگاهرتزی در کنسول خود استفاده کرده، در حالی که این تعداد در ایکس باکس سری اس به 20 واحد با فرکانس 1.565 گیگاهرتز می‌رسد. این اعداد، نشان‌دهنده سرعت کارت گرافیک هستند و اختلاف این دو کنسول در پردازش تصاویر را به‌خوبی به تصویر می‌کشند. هرچند، باید گفت در حال حاضر، کاربران نیازی به توان 10.3 ترافلاپسی ندارند و ایکس باکس سری اس همچنان یکی از قوی‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

گرافیک و رزولوشن

مقایسه ی ایکس باکس سری اس با ps5

در ادامه مقایسه ایکس باکس سری اس با ps5 به یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌ها یعنی رزولوشن می‌رسیم. در حال حاضر، PS5 از تصاویر 4K در نرخ 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و گفته شده که در آینده هم پشتیبانی از رزولوشن 8K به آن افزوده خواهد شد. از آنجایی که زمان زیادی تا تبدیل شدن 8K به یک استاندارد باقی مانده، پشتیبانی از این وضوح شاید چندان مهم نباشد، ولی می‌توان آن را تصمیمی آینده‌نگرانه از سمت سونی دانست. در آن سو، ایکس باکس سری اس را داریم که فقط از تصاویر 2K در نرخ 120 هرتزی پشتیبانی کرده و برای کاربرانی که از نمایشگرهای 4K استفاده می‌کنند، امکان مقیاس‌پذیری تا 4K هم وجود خواهد داشت. این یعنی شما همچنان می‌توانید تصاویری با گرافیک و کیفیت بالا را روی یک نمایشگر 4K مشاهده کنید.

 

هر دو کنسول مایکروسافت و سونی از حداکثر نرخ 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند؛ هرچند، برای لذت بردن از آن باید حتما از نمایشگری استفاده کنید که توانایی نمایش چنین نرخ فریمی را داشته باشد. خوشبختانه، سازندگان با آینده‌نگری از درگاه HDMI 2.1 بر روی کنسول‌های خود استفاده کرده‌اند تا در کنار کاهش تاخیر زمانی در انتقال داده‌ها، نرخ فریم نیز بهبود پیدا کرده و پخش ویدیوهای 8K ممکن شود؛ البته، احتمالا هیچ‌وقت نباید در انتظار چنین رزولوشن بالایی روی ایکس باکس سری S باشید.

سخن پایانی

مقایسه ایکس باکس سری اس با ps5 نشان می‌دهد که سونی و مایکروسافت توانسته‌اند با نسل جدید کنسول‌های بازی خود، تجربه‌ای عالی را برای کاربران رقم بزنند. اختلاف کلی این دو کنسول با توجه به بازه قیمتی آن ها توجیه پذیر است. در این میان موارد دیگری مثل بازی های هریک از آن ها نیز در این میان می تواند تعیین کننده باشد. هرچند، نهایتا انتخاب یکی از این دو محصول تا حد زیادی به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد.

 

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا